سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
حجت الاسلام محمد شمس مدیر حوزه یزد

حوزه/ افکار منفی در صورت استمرار، ملکه ذهن شده و پیوسته انسان را از یاد خدا غافل می‌کنند، به همین خاطر انسان‌هایی که تفکر مادی دارند، مدام به فکر مسائل لذت بخش مادی‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس، ظهر امروز در جمع معاونین، مدیران و کارکنان حوزه علمیه استان یزد با اشاره به روایت از امام علی (ع) در خصوص «آداب بهره گیری از فرصت خیر» اظهار داشتامیرمؤمنان(ع) می فرمایند «فرصت مانند ابر از افق زندگی می گذرد، هرگاه فرصت های خیری پیش می آید٬ غنیمت بشمارید و از آنها بهره بگیرید»، حضرت در جایی دیگر  فرموده اند «فرصت (مناسب) زود می گذرد و دیر برمی گردد».

مدیر حوزه علمیه استان یزد با اشاره به ضرورت توجه به فرصت ها و استفاده بهینه از آن ها که از توصیه های اکید دین مبین اسلام است، در این رابطه به روایتی از رسول اکرم (ص) اشاره کرد و افزود: پیامبر اسلام (ص)می فرمایند «خدا در زندگیتان نسیم های حیات بخشی را جای داده، با آمادگی فراوان، آن فرصت ها را دریابید و از آنها استفاده کنید.» ایشان همچنین  فرمودند: «مومن باید از نیرویش به نفع خود و از دنیایش برای آخرتش و از جوانی پیش از پیری و از زندگی پیش از مرگش بهره بگیرد».

 وی در ادامه با طرح سئوالی مبنی بر این که برای رهایی از فکر گناه چه کنیم؟ تصریح کرد: انسان هرگز نمی‌تواند لحظه‌ای را بدون فکر و خیال بگذراند، اما این که چه اندیشه و خیالی را به ذهن خود خطور دهد و آن را در ذهنش بپروراند و یا این که از ورود و گسترش چه افکاری به ذهنش جلوگیری کند مختار است، زیرا حتی اگر فرد به گناه فکر کند به لحاظ شرعی خود مرتکب گناه نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس در خصوص اولین راهکار رهایی از گناه، گفت: کسی که برای ریشه‌یابی و خلاصی از این گونه افکار اقدام کند، می‌توان گفت که نیمی از راه را پیموده و باید برای نیم دیگر تلاش کند تا به آرامش دست یابد.

وی در توصیف دومین قدم برای رهایی از فکر گناه، ادامه داد: گاهی افکاری که به ذهن می‌آید از ناحیه شیطان است که باید هرچه زودتر آن‌ها را از خود راند و اگر در محیط آلوده ای قرار گرفتیم، سریع محیط را ترک کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان یزد در تشریح راهکار خروج از محیط گناه آلود، ابراز داشت: باید از ابتدا جلوی رشد و نمو این خاطره ها را گرفت، زیرا خاطرات با یک سلسله گفتن‌ها، شنیدن‌ها، شرکت در مجالس و خواندن برخی مجلات، پوشیدنی ها، خوردنی ها و.. به تدریج در ذهن ترسیم می‌شود و هنگامی که متراکم و فراوان شد، زمینه شوق را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افکار منفی در صورت استمرار، ملکه ذهن شده و پیوسته انسان را از یاد خدا غافل می‌کنند، به همین خاطر انسان‌هایی که تفکر مادی دارند، مدام به فکر مسائل لذت بخش مادی‌اند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد در خصوص دیگر راهکارهای کنترل گناه گفت: سومین قدم برای شناخت و درمان این گونه افکار، داشتن آرامش و در ادامه بی‌اعتنایی نسبت به افکار گناه آلود است، زیرا اگر بتوانیم به افکار منفی که به ذهن خطور می‌کند، بی‌ا‌عتنا باشیم و به آنها اهمیت ندهیم، به تدریج از شر آن‌ها رهایی خواهیم یافت.

وی گفت: از مفیدترین راه‌کارها برای رهایی از فکر گناه ،منحرف ساختن فکر به سوی محاسبات ذهنی و همچنین مطالعه و مشغول کردن خود به یک کار است.

حجت الاسلام و المسلمین شمس عنوان کرد: قرآن ذکر خداوند را برای غفلت‌زدایی و قرب به حق به ما می‌آموزد آنجا که در سوره احزاب آیه 41 و 42 می فرماید" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا/ یعنی اى کسانى که ایمان آورده‏اید! خدا را فراوان یاد کنید و صبح شام را تسبیح و تنزیه نمایید".

وی خاطرنشان کرد: چون عوامل غفلت در زندگى مادى بسیار فراوان و تیرهاى وسوسه شیاطین از هر سو به طرف انسان پرتاب مى‏ گردد، براى مبارزه با افکار شیطانی با آن یکی از راهکارهای اساسی «ذکر کثیر» و «طلب استغفار» در همه حال است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha