دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علوی بروجردی

حوزه/ نباید دلمان را خوش كنیم كه بنی امیه نابود شدند و رفتند؛ بله آنها ارزش اين را نداشتند که اثري از آنها بماند و لذا، حتی قبور آنها هم نمانده است، ولی فكر منحرفشان الان در قالب تفکر داعشی، القاعده و ... هست و قدرتهاي خارجي این گروهکها را در بستر تفکر اموی درست مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در جمع طلاب  و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این که در اربعين امام حسین همه جهات مانند زيارت اربعين و ... وجود دارد، اما ارزيابي حوادثي كه در اين چهل روز گذشت، چه شد و چه اتفاقي افتاد گفت: طبعا این حوادث با شهادت امام حسين علیه السلام اتفاق افتاد و سپس با اسارت آل البيت صلوات الله و سلامه عليهم و با آن همه آزار و اذيت واقعا فوق العاده و عجيب و غريب ادامه یافت و مسائل و مصائب كوفه و شام سپری شد و گذشت؛ تا اینکه بالاخره بعد از اربعين، زينب كبري(سلام الله علیها) در خدمت امام علي بن الحسين علیه السلام عازم برگشت به سمت مدينه شدند. در این چهل روز، امام حسين علیه السلام را كشتند، به تعبيير آقا علي بن موسي الرضا علیه السلام « فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ»؛ یعنی به بدترین شکل ممکن كه مي‌توانستند انجام بدهند، انجام دادند؛ و حتی تمام آن جهاتي كه در جاهليت عرب هم ارزش محسوب مي‌شد، زير پا گذاشتند و به امام علیه السلام ظلم کردند و حتی به زن و بچه ایشان هم تعرض كردند. این جنایات به حدی زیاد بوده است که حتي خودشان هم به گريه در آمدند؛ در مقتل آمده: محمد بن اشعث خبيث که خودش در كوفه مسلم بن عقيل را كشته بود و پدرش هم مصائبي را براي اميرالمومنين(ع) درست كرده بود و اصلا خانواده ي خبيثي هستند، اين شخص خبيث، عصر عاشورا وقتي لشکر به خيمه‌ها حمله كردند، از دیدن فجایعی که بر خاندان و آل البيت صلوات الله و سلامه عليهم پیش آوردند، دلش به درد آمد و به عمر سعد گفت: يا بگو اين لشكر عقب بكشند، يا همين جا تو را مي‌كشم. ببینید که آنها با زن و بچه امام حسين علیه السلام چه کار كردند كه مثل اين آدم خبيث را هم ناراحت کرده بود؟

حرکت زینب کبری در شعاع امامت امام سجاد

محاسبه اي كه می خواهيم در اين چهل روز انجام دهيم كه چه اتفاقي در اين چهل روز افتاده، مسئله اين است نه تنها عاشورا تمام نشده و نه تنها حركت زينب كبري كه ماذون از امام علیه السلام است، تمام نشده، بلكه نقطه برجسته اينجا است، وقتي که آنها مي‌آيند خيمه‌ها را آتش بزنند، حضرت زينب كبري داخل خيمه خدمت امام سجاد می رسد و از ایشان در این وضعیت کسب تکلیف می‌کند؛ یعنی اینکه امامت امام سجاد(علیه السلام) محفوظ است و زينب كبري، در شعاع همين امامت حركت مي‌كند؛ اما بروز و ظهوري كه ایشان دارد فوق العاده است.

  خواست بنی امیه بر نابودی کامل اسلام

  در این دوران، يعني بعد از خلافت عثمان بني اميه به قدرت رسيده بودند و آنها مي‌خواستند در قدرت بمانند و نيز مي‌خواستند که اصل اسلام نباشد؛ و قبلا هم در دوران جاهليت، خودشان را نشان داده بودند. رسول اكرم صلي الله علیه و آله هم مكرراً پيش مردم، از بني اميه بدگويي و مذمت کرده بودند و حتي فرمودند که من خواب ديدم که بوزينه‌ها از منبرم بالا مي‌روند، و بعد خودشان این خواب را به حکومت بني اميه تعبير كردند. با اين حال بني اميه سر كار آمدند و به قدرت هم رسيدند.

  اینان همان جنگي را كه با اسلام داشتند علناً انجام دادند و در اين جهت موفق هم شدند؛ يعني كساني را به وجود آوردند كه اسماً مسلمان بودند، اما در ذاتشان جاهليت وجود داشت؛ به طوری که نماز مي‌خواندند و ذکر خدا مي‌گفتند اما حركت آنها، حركت جاهلي بود؛ يعني هنوز همان ارزش‌هاي جاهليت پيششان محفوظ بود؛ به گونه‌ای که خود معاويه گفت: نماز و روزه و ديگر اعمال عبادي خودتان بجا مي آوريد، من می‌خواستم بر شما حاكم باشم. و این همان منطقی است که امروز مي­بينيم فرد با زورِ حاكميت، كودتا، قدرت و كشتن تا افراد سر كار بيآيند و اينها موفق شدند. اگر ما حساب كنيم كه بني اميه در مقابل حمله پيامبر پاتك زدند. بله اين پاتك گرفت و تا امروز هم باقي است. و لذا، حتی امروز هم، آن كسي كه نماز مي‌خوانند در قنوت نمازشان ظالم ستمگر را دعا مي‌كنند، و براي آن ظالم از خدا طلب نصرت مي‌كنند، اين یک اخلاق جاهلي است و اخلاق اسلامي نيست؛ چرا که اطاعت از ظالم، اطاعت از كسي است كه فاسق است، اين فرهنگ قرآني نيست. اين فرهنگ، ميراث بني اميه و يزيد است و تا الان براي ما مانده است؛ لذا نبايد تصور كنيم آنها از بين رفتند، بله اثري از آنان نماند، نه قبر يزيد ماند و نه معاويه. اما فكرشان الان در شام كار مي­كند.

 بقای فکر اموی در داعش

  بنابراین، ما نباید دلمان را خوش كنيم كه آنها نابود شدند و رفتند؛  بله آنها ارزش اين را نداشتند که اثري از آنها بماند و لذا، حتی قبور آنها هم نمانده است، ولی فكر منحرفشان الان در قالب تفکر داعشی و القاعده و ... هست و قدرتهاي خارجي این گروهکها را در بستر تفکر اموی درست مي‌كنند.

 اما كاري كه سيدالشهدا علیه السلام در روز عاشورا كرد و بعد زينب كبري علیه السلام پيام رسان آن بود اين است كه در بين اين پاتك‌ها و اين جريان فكري جاهلي و شرک آلود كه تجديد قوا مي‌كرد، اسلام اصیل را به جهانیان نشان دادند.

 امروز توحيد تجسمی که ابن تیمیه و وهابیت آن را تبلیغ می کنند هنوز وجود دارد. ابن بتوته در سفرنامه‌اش مي‌نويسد از کنار در مسجد جامع اموي دمشق عبور می‌کردم که ديدم فردی بالاي منبر نشسته و درس مي‌گويد و بحثش هم در علم كلام و در زمینه توحيد است. می‌گفت: نگاه كنيد من همانجور كه از منبر پايين مي‌آيم و بالا مي‌روم، خدا هم از عرشش پايين مي آيد و بالا مي رود. ابن بتوته گفت: من ديدم این سخن خيلي سخيف است رفتم جلو با او بحث كردم و ديدم که او عقل کاملی ندارد. پرسيدم که اسم این فرد چیست؟ گفتند: ابن تيميه است. آری توحيدي كه قرآن و رسول خدا صلي الله علیه و آله بیان کردند با توحيدي كه آنها به صورت بازيچه درآوردند، چقدر تفاوت دارد.

  اثر شهادت امام حسین، بطلان اندیشه جاهلی

 سيدالشهدا علیه السلام مي‌خواستند این افکار پوسیده و باطل را خنثي كنند، تا آن حركت اصلي که از طریق وحي آمده است، بماند و لذا، ایشان در همه مقاطع این سفر تاکید دارد: اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ وَ اَسِیرُ بِسِیرةِ جَدِّی وَ اَبِی عَلِّی بن ابی طالب (علیه السلام). من می‌خواهم امر به معروف کنم و نهی از منکر نمایم و به سیره جدم عمل نمایم.

امام حسين علیه السلام مي‌خواستند که اين رشته را حفظ كنند و اگر شهادت ایشان نبود تبليغات معاويه که در شكل تكامل پيدا كرده‌اش يزيد خليفه مسلمین ‌شد، يزيدي كه در جمع مي گويد:

لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْکِ فَلاَ *** خَبَرٌ جاءَ وَ لاَ وَحْىٌ نَزَلْ

لَیْتَ أَشْیاخِی بِبَدْر شَهِدُوا *** جَزَعَ الْخَزْرَجُ مِنْ وَقْعِ الاَسَلْ

یزدی که علنا وحی و کتاب را انکار می کرد، بر کل جریان اسلام تاثیر می‌گذاشت و اگر با مانع مواجه نمي‌شد در عرصه تبليغات همه چيز را نابود می‌کرد.

امروز ما میراث دار حفظ و بقای شیعه هستیم

 خدا مرحوم آقاي سيد احمد خوانساري را رحمت كند. يكي از اصحابشان نقل مي كرد: ایشان بعد از اذان و اقامه يك قدم جلو مي‌رفت، ذكر و دعايي مي‌خواند و عقب مي‌آمد و نماز را شروع مي‌كرد. خدمت ايشان عرض كرديم: آقا چه دعايي مي‌خوانيد؟ ايشان فرموده بودند، من يك قدم جلو مي‌روم و مي‌گويم: السلام عليك يا اباعبدالله، و بر مي‌گردم و تكبير مي‌گويم. گفتم آقا بين اقامه و نماز روايتي وارد شده است؟ ايشان فرمودند: نه هيچ روايتی نداریم، ولی اگر امام حسین(ع) نبودند اين نماز هم نبود. و اين سخن درستی است که سيدالشهدا علیه السلام امتداد اين حركت و اسلام اصیل را حفظ کردند و زینب کبری(س) نیز اين حركت را نشر دادند، و تا به امروز اين حركت، به ياري همان بزرگان و فقها که در مقابل ظالمين ايستادند و كشته شدند و فقر و مصيبت ديدند و زندان رفتند؛ ادامه پيدا كرده است. اینک میراث شیعه را به دست ما رساندند. در واقع، اين ميراث سيد الشهدا علیه السلام و ميراث زينب كبري علیها السلام و ميراث علي بن ابي طالب علیه السلام است، و اين ميراث، امروز به ما سپرده شده است و ما خوب يا بد، قابل يا ناقابل هر چه هستيم ميراث دار آن حركت اصيل هستیم. حال ما اين ميراث را مي‌خواهيم چه كنيم؟ و چگونه باید اين حركت اصالت‌ خواه و اسلام اصيل را در مقابل اسلام انحرافي و در مقابل جاهليتی به نام اسلام، حفظ کنیم؟

  آنچه در مقابل اسلام اصيل هست، چيزي جز توجیه حركت ظالمانه خلفا نيست؟ انسان بعد از مراجعه به فتاوا و روايات مشاهده مي كند بسياري از فقه آنها به وجود آمده تا حركات ظالمانه را توجيه كنند. نقل روايات پيغمبر صلي الله علیه و آله را منع كردند، بعدا خودشان مطالب سخيفي به عنوان روايت از زبان مثل ابوهريره ها پر كردند. اين فرهنگ، بيشتر شبيه فرهنگ جاهلي بود تا فرهنگ اسلامي؛ نشاني از فرهنگ اصيل اسلامي نداشت. و اين حركت و مسير امروز هم ادامه دارد، متاسفانه اكثريت مسلمانان همان مسير را می‌روند. لذا هنوز در فضائل يزيد كتاب نوشته مي‌شود و يزيد تطهير مي‌شود. كساني مثل غزالي، اشکال می کنند: چرا يزيد را لعن می کنید؛ چون يزيد همانند سيد الشهدا مجتهد بود و در كشتن امام حسين علیه السلام اشتباه كرد؛ وقتي مجتهد در اجتهادش خطا كرده، و اگر مجتهد در اجتهادش خطا بكند يك اجر به او مي‌دهند و اگر خطا نكند دو اجر دارد. همين امثال غزالي ها مي‌گفتند: در عزاداري امام حسين علیه السلام خيلي لازم نيست به عنوان عزاداري، مجلس بگيريد تا مبادا، مطالبي كه در عزاداري گفته مي‌شود گوشه‌اي از آن به خلفا بخورد. و اين راه، هنوز هم ادامه دارد. آنهايي كه مي خواهند اين پرچم را از احتزاز بياندازند، در اين مسير حركت مي كنند؛ آنهايي كه زيارت را نفي مي‌كنند، در اين مسير  هستند. تفاوت نمي كند روحاني باشد يا نباشد، شيعه باشد يا نباشد، تفكر را بدانيم و بشناسيم كه چه مي­كنند و چه مي­كنيم.

عاشورا تمام نشده است

 بنابراین، عاشورا تمام نشده است، هرچند امام حسين هم علیه السلام پيروز شد، و دستاوردهاي امام حسين علیه السلام هم خيلي زياد بود؛ مخصوصا ایشان در دلها نفوذ بالایی داشت؛ اما حركت مقابل هم وجود دارد و هنوز فعال است وضربه مي زند، به خصوص از طریق دنیای مجازی ضربه مي‌زند نه تنها صفحات اينترنت را پر كردند بلكه با مطالب پوچ و باطل، ذهن جوانان ما را هم پر مي­كنند و تخریب مي‌كنند‌.

كل ارض كربلا و كل يوم عاشورا

 لذا آنهايي كه مي‌گويند كل ارض كربلا و كل يوم عاشورا مي‌خواهند اين را بگويند نه اینکه هرروزي عاشورا و يا هر زميني كربلا باشد؛ چرا که كربلا جاي خاصي است و عاشورا هم روز خاصي بود است اما این مصاف ادامه دارد و امروز مسیر حق، نیاز به رهرو دارد؛ و اين رسالت نياز به سلوك دارد؛ كما اينكه آنها هم دنبال راه باطلشان هستند و خليفه داعشي افتخار مي‌كند كه من ادامه رو خلفاي بني اميه هستم. پس، در مقابل، ما نسبت به مملكت خودمان و شيعيان و حتی نسبت به دنياي اسلام بلكه نسبت به دنياي بشريت در جهان امروز رسالت داريم. 

   به هر حال اميدواریم که خداوند مارا به مسئوليت ها و وظايفي كه امروز به عنوان ميراث دار بر عهده داريم آشنا كند و مقام سيدالشهدا و حقايق اين قيام را به ما بهتر بشناساند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha