یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ روحانیت به دلیل این که خود سبک اسلامی را به صورت تئوری خوانده و در مقام عمل خود را به آن آراسته است وظیفه دارد تا جامعه را با شیوه های رسیدن به این سبک اسلامی آشنا کند.

اشاره ؛ یکی از مباحث بسیار مهمی که در سال های اخیر توسط رهبرمعظم انقلاب به عنوان یک موضوع استراتژیک مطرح شد، موضوع «سبک زندگی اسلامی - ایرانی» است،که مفهومی بسیار جامع است و حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و .... را در بر می گیرد.

 برای داشتن سبک زندگی مناسب باید به اصول و ارزش های اسلامی و پیشینه بومی و ملی خود توجه داشت، زیرا تقلید از سبک زندگی غربی نه تنها به هویت و اصالت فرهنگ دینی و ملی ما ضربه وارد می کند بلکه در دراز مدت آن را مضمحل می کند خبرگزاری حوزه، در همین راستا به تبیین شاخصه های سبک زندگی اسلامی، ایرانی در گفتگو با چند تن از مدیران مدارس و اساتید حوزه علمیه تهران  پرداخته است.

شیوه زندگی اهل بیت(ع) عصمت ترجمان سبک زندگی اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، مدیر مدرسه علمیه وموسسه قاسم بن الحسن(ع) تهران درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه درتهران، باتاکید براین مطلب که باید مردم را به سبک زندگی اهل بیت(ع) تشویق کنیم اظهارداشت: باید برای این که جامعه بتواند در مسیر مورد نظر اسلام حرکت کند، مبلغان ومروجان فرهنگ اسلامی خود عامل به گفته های خود باشند؛ آن وقت مردم اعتماد کرده وعامل خواهند شد.

این استاد حوزه تهران، با اشاره به این که قرآن کریم کسانی را که سخنی به زبان جاری کنند وخود عامل به آن نباشند را مورد سرزنش قرار داده است، افزود: باید بدانیم که مردم در زندگی ملبغان ومروجان دین دقت دارند تا ببینند آن ها به چه میزان به گفته های خود عمل می کنند تا با درس گرفتن از آن به سبک زندگی دینی روی آورند.

وی با تاکید برلزوم حفظ ایمان و اعتقاد جامعه به مباحث دینی و سرلوحه قرار دادن زندگی علوی در تمام حالات، یاد آورشد: گاهی ما فراموش می کنیم که چه الگوهای عینی وعملی داریم که می تواند ما را به سر منزل مقصود راهنمایی کند وآن زندگی اهل بیت(ع) است که خود ترجمان زندگی اسلامی است .

مسئولان به آنچه می گویند عامل باشند

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی یکی از مهم ترین عواملی که می تواند مردم را به سبک زندگی اسلامی دعوت کند را عملکرد مسئولین نظام اسلامی در زندگی شخصی شان توصیف کرد وادامه داد: اگر مسئولین نظام اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی خودشان به آنچه می گویند عامل به آن باشند این مهم ترین عامل تحریک جامعه برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی است.

اهمیت آموزش کودکان درسبک زندگی دینی

مدیر مدرسه علمیه قاسم بن الحسن علیه السلام با مهم خواندن مسئله آموزش سبک زندگی اسلامی از دوران کودکی و استمرار آن درمقاطع بالاتر تاکید کرد: باید اذعان کرد که یکی از مهم ترین کانون هایی که می تواند در سبک زندگی اسلامی تاثیر گذار باشد، مراکز آموزشی و پرورشی است که در این زمینه مدیران و آموزگاران در صف اول این امر قراردارند چرا که قرآن کریم هم به مسئله آموزش اهمیت خاصی داده و به پیامبر(ص) توصیه فرموده است که «به مردم بازگو کن نگذار رفتار فضیلت مدار در جامعه مغفول بماند»،این مسئله اهمیت آموزش را برای ما دوصد چندان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی در پایان وظیفه بزرگ آموزگاران را واداشتن دانش پژوهان به امر تدبر در مسائل دینی و اندیشیدن حول جامعه آرمانی اسلام دانست وگفت: باید معلمان ومربیان در هر نقطه ای از مراکز آموزشی که هستند به فرزندان ما بیاموزند که در دین تدبر کنند واین مسئله یعنی رساندن جامعه به نقطه مطلوب، هنر مراکز علمی است تا جامعه را به نقطه مناسب و مطلوب راهنمایی کنند.

نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی نیازمند تقویت فهم دینی است

حجت الاسلام والمسلمین حمید رحیمی، مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) تهران  هم به خبرنگار خبرگزاری حوزه های علمیه گفت: افزایش فهم دینی در زندگی افراد جامعه باعث تحکیم وحدت خانواده ها است و خداوند متعال در قرآن کریم زمانی که می خواهد انسان های نادان را تنبیه کند از واژه نعدم علم استفاده می کند چرا که انسان نا دان وناآگاه به مسائل به هر عمل قبیح دست می زند که در واقع این از سر ناآگاهی اوست.

وی ادامه داد: اگر انسان ها در زندگی خود بدانند که چه وظیفه مهمی را برعهده دارند وزندگی آنها صرفاً یک زندگی مادی بر مدار حیوانیت نیست بلکه یک زندگی بر مدار معنویت و کمال الهی است، آن وقت به دنبال آگاهی از رموز موفقیت خواهند بود و سبک زندگی آنان بر اساس دستورات الهی رقم خواهد خورد.

لزوم توجه به رازداری درامور زندگی

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) تهران به اهمیت بحث فهم و شناخت مسائل دینی در اسلام پرداخت وتاکید کرد: قرآن کریم می فرماید همسران شما لباستان هستند یعنی همسر انسان باید محیط خانه را محیطی توأم با رازداری همراه کند نباید زن ومرد اسرار خانه را در جلو دیگران باز گو کنند واگر خدای ناکرده چنین شد و خلاف دستور اسلام عمل گردید رازداری مورد تأکید دین در این جا دچار خدشه شده وکسی که ضرر خواهد کرد فرد ناآگاه به دین است. لذا باید در سبک زندگی اسلامی وعلوی به مسائل دینی توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی در ادامه یکی دیگر از مسائلی که باید در سبک زندگی اسلامی مورد توجه قرار گیرد را اراده طریق عنوان نموده و تصریح کرد: اسلام برای رسیدن به سبک و زندگی اسلامی، اراده طریق را لحاظ کرده به این معنا که پیامبراکرم(ص) در خصوص نماز و شیوه ی اجرای آن دستورات لازم را فرموده یا در خصوص زکات مقدار آن را تعیین نموده است. در واقع اراده طریق مشخص شده و فرد باید خودش به این مسائل عمل کند.

نقش حوزه در برپایی نظام تربیتی قرآنی

وی یکی دیگر از وظایف حکومت اسلامی را برپایی نظام آموزشی وتربیتی برمعیار دستور قرآن کریم عنوان و تصریح کرد: باید نظام آموزشی کشور بر اساس سبک ومبانی قرآنی باشد تا فرزندان خوبی در این جامعه تربیت شود در واقع با متون اسلامی شیوا وقابل درک برای کودک ونوجوان می توان او را با آموزه های اصیل دینی آشنا کرده و زمینه عمل به حقایق را در آنان ایجاد کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع)، تهران نظام آموزش مبتنی بر دین را یکی از معیارهای رسیدن به سبک زندگی اسلامی عنوان و معیار دیگر را همراهی وهمدلی خانواده با این آموزش معرفی کرد و افزود: زمانی که کودک ونوجوان در مدرسه با آموزه های دینی آشنا شود اما در محیط  خانواده مباحثی خلاف آن مطالب دینی فرا بگیرد و پیاده کردن آن آموزه ها را در خانه مشاهده نکند مسلم است که آموزش ها در او نه تنها اثر نخواهد داشت بلکه فرد دچار دوگانگی وچندگانگی شخصیت می شود لذا خطر بزرگ تری اورا تهدید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی درپایان با بیان اینکه برای رسیدن به یک جامعه سالم ومورد قبول اسلام  همه باید تلاش ومجاهدت کنیم، نقش مهم حوزه های علمیه دراین راستا را مورد تاکید قرار داد ویاد آورشد: حوزه های علمیه به عنوان ستون وخیمه گاه مسائل دینی باید مسائل صحیح را از آیات و روایات اهل بیت(علیهم السلام) استخراج وتبیین کنند ومردم زمانی که با عالم اهل عملی مواجهه می شوند از اواستقبال کرده و به گفته های او عمل می کنند به ویژه در کشور اسلامی ما که جوانان مشتاق و مایل به مسائل دینی و الهی هستند

نظام آموزشی حوزه باید بر اساس نیاز زمان بروزرسانی شود

حجت الاسلام والمسلمین مجید ندرلو(سینایی)، مدیرمدرسه سفیران هدایت ابوطالب(ع) تهران هم درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه درتهران، یکی از وظایف ذاتی حوزه در قبال جامعه را آشنا کردن آنان با سبک و سیاق زندگی اسلامی عنوان کرد و گفت: روحانیت به دلیل این که خود سبک اسلامی را به صورت تئوری خوانده و در مقام عمل خود را به آن آراسته است وظیفه دارد تا جامعه را با شیوه های رسیدن به این سبک اسلامی آشنا کند.

وی الگوگیری در رسیدن به سبک زندگی  اسلامی را که نیاز ضروری و مهم جامعه امروزما خواند و افزود: به دلیل این که در مورد بزرگان دین وشیوه تعامل آنان با مردم وهمچنین نحوه مواجهه آنان با مشکلات و مصائب گوناگون در زندگی، تنها به شنیده ها اکتفا کرده ایم و در این راستا کمتر مطالعه و تحقیق داشته ایم لذا علمای دین و حوزویان باید با سوق دادن مردم به سبک زندگی اسلامی، جامعه دینی را به مطالعه کردن در این مسیر تشویق کنند.

لزوم ارائه الگوی مناسب برای سبک زندگی اسلامی

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شیوه های تبلیغ غرب برای گرایش مردم به سبک مدنظر خودشان اظهارداشت: باید دراین مسیرگام های بلند برداشت  ومردم را به طور مداوم با روش های بسیار ظریف به ویژه شناخت ظرفیت های رسانه در این راه آنان را با زندگی اسلامی آشنا تر نمود لذا برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید شبانه روز کار وتلاش کرد.

وی ادامه داد: درعصر حاضرکه مردم با داشتن رسانه های دیداری و شنیداری متعدد روبه رو هستند ، غربیان نیز در مسیرتبلیغ سبک زندگی غربی گام های بسیاری برداشته اند به گونه ای که مردم به روش غربی آب می خورند ،غذا تناول کرده ، لباس می پوشند چون رسانه ها به آنان آموزش داده اند، در واقع غرب برای انتقال فرهنگ خود کار کرده است.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) افزود: درکارنامه رفتار روزمره مردم ما می بینیم با سرعت بسیار زیادی به سراغ فرهنگ غرب می روند و با شناختی که از این ملت داریم تنها دلیل آن آشنا نبودن مردم با فرهنگ غنی اسلامی است.

وی گفت: حوزه های علمیه باید در این مسیر تلاش کنند تا مردم با فرهنگ اصیل اسلامی آشنا شوند. رو آوردن مردم به برخی فرهنگ های غربی به دلیل این نبوده که آنان از اسلام خوششان نمی آید بلکه  چون در واقع یک الگوی اسلامی در دسترس شان نیست به سبک غربی روی آورده اند به عبارت دیگر وقتی آب زلال به مردم ندادیم خوب بر حسب تشنگی مفرط به سراغ آب آلوده غرب می رود.

لزوم تدریس زبان رسانه درحوزه ها

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با بیان اینکه امروز به دلیل وجود نظام اسلامی وظایف حوزه های علمیه در این زمینه سنگین تر از گذشته است تاکید کرد: باید نظام آموزشی حوزه به گونه ای طراحی شود که وقتی یک طلبه از درس فراغت پیدا کرد بتواند به شکل پرحجمی مطالب دینی واسلامی را به جامعه عرضه کند شاید اگر درگذشته این اتفاق نمی افتاد خیلی جامعه توقع نداشت اما امروز متفاوت است ویک روحانی باید در ابعاد مختلف توانمند باشد و این از وظایف نظام آموزشی حوزه است چرا که درس ها و کارگاه های کنونی  چندان در راه مسیر توانمندی طلاب  و روحانیون نیست.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha