سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سید حسن خمینی

حوزه/ عبرت‌آموزی از دوره مشروطه واجبی برای جامعه اسلامی است بطوریکه در این دوران یکی از شاخص‌های مرحوم ملامحمدکاظم خراسانی استقامت بر رای خود در مقابل موج‌های مخالف درونی بوده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی امروز در همایش نکوداشت آخوند خراسانی که در دانشگاه مفید قم برگزار شد اظهارداشت:   مرحوم آخوند همواره در مقابل موج های مخالف درونی ایستادگی می کرد حتی زمانی که وی را با تهمت های بسیار خطاب می کردند، از این رو استقامت  ایشان در رأی موجب شد که مرحوم آخوند خراسانی از دیگران متمایز شود.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی «مقابله با منیت شخصیت» را دیگر خصوصیت ممتاز این استاد الفقهاء توصیف کرد و افزود: دوری از القاب و عناوین و مبارزه با منیت موجب رشد معنوی و برجستگی این عالم پارسا در طول حیات ایشان شده بود.

وی که در دانشگاه مفید قم سخن می گفت، اظهارداشت: عالم پارسا در حوزه علم اصول تحقیقات بسیاری انجام داده است، بطوریکه بسیاری از تالیفات ایشان از منابع اصلی دروس حوزه علمیه می باشد.

وی به همزمانی حیات مرحوم آخوند با دوران مشروطه اشاره کرد و گفت: در آن دوران عده ای از مردم که مخالف مشروطه بودند دست به شیطنت هایی می زدند، بطوریکه ایشان را دارای تفکرات بابیه و بهاییه معرفی کردند.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی با بیان اینکه وضعیت طلاب در دوران ملامحمدکاظم خراسانی در عراق بسیار ناگوار بوده است، خاطرنشان کرد: وجه متمایز آخوند خراسانی ایستادگی در مقابل این فضاها بوده، چراکه این مرحوم از افراد آگاه آسیب دیده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم راه و سخن درست را انتخاب کنیم هزینه دارد؛ همانطور که امام خمینی(ره) با آغاز انقلاب اسلامی با مشکلات بسیاری مواجه شد و سختی‌های مختلفی را تحمل کرد، پرورش ملامحمدکاظم خراسانی از نزاع درونی حوزه نجف تعجب‌برانگیز است و فشارها و مشکلات طول عمر او را کاهش داده است.

استاد حوزه با بیان خاطره‌ای از شیوه برخورد ملامحمدکاظم خراسانی با علما دیگر یاد کرد و افزود: درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی این است که مردانه زندگی کردن و انتخاب راه درست، هزینه دارد.

وی، برگزاری درس اخلاق را یکی از ویژگی‌های حوزه‌ های علمیه دانست و تصریح کرد: با این وجود برخوردهای متفاوتی از برخی افراد ناآگاه در این حوزه دیده می‌شود.

تولیت حرم حضرت امام(ره)، حضور ملامحمدکاظم خراسانی در حرکت مشروطه را مهم‌ترین بعد شخصیتی این عالم برجسته دانست و تصریح کرد: در کتاب‌های مختلف به شیوه تفکر و رفتار او در مورد نهضت مشروطه پرداخته شده است.

وی با اشاره به مخالفت‌هایی که در مورد مشروطه وجود داشته است، گفت: عبرت‌آموزی از دوره مشروطه واجبی برای جامعه اسلامی است بطوریکه در این دوران  یکی از شاخص‌های مرحوم ملامحمدکاظم خراسانی استقامت بر رای خود در مقابل موج‌های مخالف درونی بوده است، زیرا اگر تاریخ مشروطه را بررسی کنیم، مرحوم آخوند در این دوره با دشنام‌های بسیاری مواجه شده است، اما استقامت او در رای خود در مقابل دشنام به ظاهر متدین‌ها او را  ویژه می‌کند.

انتهای پیام  313/17

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha