یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ ما وظیفه داریم که شاگردان خود را به خوبی بشناسیم و مطابق استعدادها و توانایی های آنان برنامه ریزی کنیم.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم و جمعی از مسئولین نهضت سوادآموزی این استان که در دفتر معظم له برگزار شد، به تبیین اهمیت و جایگاه والای تعلیم و تربیت در اسلام پرداختند.

معظم له افزودند:پیامبران الهی کار مقدس خویش را از فرهنگ و تعلیم و تربیت آغاز کردند و در این راه نیز متحمل سختی های زیادی شدند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه بیانات خود به سه اصل مهم در تعلیم و تربیت اشاره کردند و خاطر نشان ساختند:اصل اول که بسیار مهم است برنامه تربیتی است که شاگرد چه چیزهایی را می خواهد آموزش ببیند و چه برنامه هایی برای رشد و تعالی او در نظر گرفته شده است که خوشبختانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی برنامه های تربیتی خوبی تدوین شده و کتاب های مناسبی نیز نگاشته شده است.

ایشان در تبیین اصل دوم تعلیم و تربیت گفتند:عوامل تربیتی مانند استاد، مربی و معلم نیز از ارکان مهم تعلیم و تربیت است و شایسته است که یک مربی و استاد طبق فرمایشات گوهر بار اهل بیت(ع) قبل از اینکه به تعلیم و تربیت دیگران بپردازد ابتدا خویش را اصلاح کند چرا که اعمال و رفتار یک معلم برای شاگرد درس آموز است.

این مرجع تقلید تربیت پذیری شاگرد را اصل سوم در نظام تعلیم و تربیت شمردند و تاکید کردند: ما وظیفه داریم که شاگردان خود را به خوبی بشناسیم و مطابق استعدادها و توانایی های آنان برنامه ریزی کنیم چرا که خدای متعال انسان ها را با استعدادهای گوناگونی خلق کرده است که اگر به این استعدادها و توانایی ها در تعلیم و تربیت توجهی نشود تعلیم و تربیت مطلوب نیز حاصل نمی شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پاسخ به سوالی که خداوند انسان ها را از ابتدا چگونه آفریده است گفتند:مکاتب غربی در پاسخ به این سوال حرفهای زیادی زده اند که هیچ کدام از این پاسخ ها از نظر اسلام صحیح به نظر نمی رسد چرا که مطابق فرهنگ اهل بیت(ع) همه انسان ها را خداوند متعال بر فطرت خدا پرستی و توحید آفریده  و این پدر و مادر است که طفل را به اعتقادات دیگر سوق می دهند.

معظم له خطاب به مسئولین آموزش و پرورش تاکید کردند: کار شما بسیار مهم، مشکل و مقدس است چرا که طبق آیات قرآن و معارف دینی اگر کسی یک نفر را نجات دهد گویی همه انسان ها را نجات داده است و شما متولی آموزش و پرورش بچه هایی هستید که آنها به صورت امانت به شما سپرده شده اند لذا باید قدر کار خود را بدانید و هرچه بیشتر در جهت تعالی و رشد علمی و معنوی آنان تلاش نمایید و آنان را زمان شناس و آگاه به زمانه تربیت کنید.

*لزوم ریشه کنی بیسوادی در قم

ایشان  با اشاره به اهمیت نهضت سواد آموزی نیز گفتند:در شهر مقدس قم با این همه فضیلت و کرامت که در روایات اسلامی آمده است نباید دیگر فرد بی سوادی وجود داشته باشد لذا باید تلاش کرد که بیش از پیش در جهت باسوادکردن افراد بیسواد تلاش شود.

*مردم در 9دی نقشه های دشمنان را نقش برآب کردند

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به فرارسیدن سالروز یوم الله9دی نیز خاطر نشان ساختند:دشمن در فتنه سال88با همه قوا به میدان آمد تا اصول اسلام و انقلاب را مورد هجمه خود قرار دهد که مردم بصیر و هوشیار ایران با حضور حماسی خود در 9دی همه نقشه های آنان را نقش بر آب کردند.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha