دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
واشنگتن پست

حوزه/ فاضل سلیمان گفت: دفاع از اسلام به معنای دفاع از تاریخ اسلامی نیست. حکومت‌هایی چون عثمانیان، امویان و عباسیان فرشته نبودند و نیازی نیست از آن‌ها دفاع کنید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» به نقل از واشنگتن پست، فاضل سلیمان، استاد سابق دانشگاه واشنگتن در آمریکا، و عضو اتحادیه بین‌المللی علمای اسلامی، در سخنرانی های خود از مسلمانان می خواهد برای مقابله با انتقادات ضداسلامی، اسلام و تاریخ اسلامی را بهتر بشناسند. او در زمره واعظانی ست که به دنبال تغییر درک از اسلام و مدرنیته در کشور ترکیه هستند. در حالی که بسیاری گفتگوهای تخصصی اسلامی در فضای داخلی کنفرانس‌های اسلامی انجام می‌شوند، او از معدود واعظانی‌ست که با ایجاد رابطه با بیش از 19هزار دانشجوی مسلمان، به آن‌ها برای مقابله با منتقدان اسلامی مشاوره داده و در این روند، به بازآموزی سنتی احکام دینی توسط آن‌ها کمک می‌کند.

دفاع از اسلام به معنای دفاع از تاریخ اسلامی نیست

در یک کارگاه آموزشی در استامبول، زن جوانی از او خواسته بود تا در پاسخگویی به انتقادات علیه اسلام کمک کند. به گفته دختر جوان، پس از حملات تروریستی پاریس، افراد مختلف با فرستادن آیات قرآن سئوالات مختلفی درباره کشورگشایی، جنگ، گرویدن تحمیلی به اسلام و جزیه و کشورگشایی‌های حکومت‌های اسلامی مانند عثمانی می‌پرسند و او نمی‌تواند پاسخ درستی به این سئوالات بدهد.

سلیمان در پاسخ به او گفت: دفاع از اسلام به معنای دفاع از تاریخ اسلامی نیست. حکومت‌هایی چون عثمانیان، امویان و عباسیان فرشته نبودند و نیازی نیست از آن‌ها دفاع کنید. همچنین آیات قرآن درباره جنگ، تنها از شما می‌خواهد که از سرزمین خود دفاع کنید نه اینکه برای قدرت و ثروت به کشور‌های ضعیف حمله کنید.

سلیمان درباره موانع پیش روی اسلام در ترکیه می‌گوید: به دلیل تاریخ سکولاریسم طولانی در ترکیه و علاقه روبه رشد مسلمانان به اسلام، مسلمانان این کشور نیاز به ارزیابی مجدد و شناخت دوباره دین خود دارند، هرچند این کار ساده‌ای نیست. برای مثال انجام حملات کشورگشایانه مسلمانان به سرزمین‌های مختلف در اکثر کتب اسلامی و درسنامه‌های کشور‌های پاکستان و عربستان سعودی وجود دارد. به همین دلیل به چالش کشیدن اقدامات جنگ‌طلبانه داعش که ادامه‌روی دولت عثمانی هستند، کار دشواری شده است.

سلیمان در ادامه گفت: عده‌ای تصور می‌کنند هدف من روشنگری غیرمسلمانان است درحالی که هدف اصلی من روشنگری جوانان مسلمان و تقویت پایه‌های دینی آن‌ها می‌باشد.

تولد جنبش سلفی در قرن 18 آغاز یک فاجعه برای اسلام بود

اچ.ای.هیلر، از اساتید غیرمقیم موسسه بروکینگز و عضو محقق مرکز اش، در مدرسه کندی دانشگاه هاروارد در این باره گفت: ایمان اسلامی نیازی به اصلاحات دارد، بلکه به زنده کردن علوم سنتی گذشته نیاز دارد. فراموش نکنیم که بعضی اصلاحات گذشته مانند تولد جنبش سلفی در قرن 18، حرکت مثبت و رو به پیشرفتی نبود. بلکه منجر به آغاز فجایعی بعدی در دنیای اسلام شد که هنوز نیز ادامه دارند. ما نیاز به اساتیدی چون سلیمان داریم که به آموزه‌های اسلامی پیش از زمان سلفی بازگشته و آن‌ها را زنده کنند.

اما تصحیح آموزه‌های اسلامی برای سلیمان فرای مبارزه با تروریسم بوده و او معتقد است که افراط‌گرایی معمولا اولین قدم به سوی ترک دین می‌باشد. به عقیده او زمانی که مردم عادی انتقادات دشمنان از اسلام را می‌شوند، قادر به تحمل این انتقادات نبوده و برای دفاع از اسلام، با دانسته‌های محدود خودشان دست به عمل زده و ممکن است به راه‌های خشونت‌آمیز رجوع کنند. این افراد به تدریج از هدف اصلی دین دور می‌شوند و در نهایت از دین خارج می‌شوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha