یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 369240
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
فیلم اشراق

حوزه/ کمیته انتخاب بخش فیلمنامه بلند سومین جشنواره فیلم اشراق آثار راه یافته این بخش را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از  ستاد خبری سومین جشنواره فیلم اشراق، پس از هفت روز فعالیت اعضای هیئت انتخاب بخش فیلمنامه، آثار منتخب این بخش، جهت داوری نهایی سومین جشنواره ملی حوزه اشراق مشخص گردید.

هیئت انتخاب بخش فیلمنامه کوتاه در دو بخش عموم هنرمندان و طلاب به طور کل 16 اثر را مورد تایید قرار دادند.

آثاری که توسط هیئت انتخاب در بخش عموم هنرمندان برای داوری تایید شده اند بدین شرح می باشند: "دست ما کوتاه و خرما بر نخیل" ؛ امیر لشکری / "یک فیلم کوتاه برای سهراب" ؛ بابک نبی زاده / " تعزیه" ؛ سمانه حجت انصاری / "احضاریه" ؛ حمید حیدری سورشجانی / "چارقد سفید گلدار" ؛ حمید حیدری سورشجانی / "آلزایمر" ؛ حمید حیدری سورشجانی / "سنگ سبوی شیخ" ؛ سید مجتبی کشفی / "تعزیه" ؛ گیتی باقری / "داستان مورچه ها" ؛ سید مجتبی حسینی نسب / "همین حوالی کسی شبیه توست" ؛ مهدی شاداب.

همچنین فیلمنامه های کوتاه بخش طلاب که توسط هیئت انتخاب برای داوری تایید گردیدند عبارت است از: "امتحان سخت" ؛ ماه منیر داستانپور / "حسرت شیرین" ؛ علی آقامحمدی / "انتخاب" ؛ سید مصطفی سیدآبادی / "باران" ؛ حسن جمالی / " حقیقت مجازی" ؛ محمد علیزاده فرد / "موقعیت حساس" ؛ حمید تلخابی.

لازم به ذکر است اعضای کمیته انتخاب که متشکل از حجت الاسلام مهدی داوود آبادی، وحید حیاتی و محمد باقر انصاری هستند موظف‌ بودند برای انتخاب فیلمنامه‌های برتر با جمع بندی آراء و امتیازاتی که مطابق با فرم های مخصوص این کمیته است و اختصاص پرونده داوری برای هر اثر، نظرات نهایی خود را جمع آوری کرده و برای راه یابی آثار برگزیده به مرحله داوری به دبیرخانه ارسال کنند.

مهمترین ملاک های ارزیابی بخش انتخاب فیلنامه و راهیابی آثار به مرحله داوری را «ایده نو و مرتبط بودن با موضوعات اصلی جشنواره، طرح (پیرنگ داستانی)، اصول صحنه نویسی، اصول شخصت پردازی، ساختار روایی و نقطه عطف» تشکیل می دهند. بر این اساس اعضای کمیته انتخاب بر اساس فرمی که برای هر اثر در نظر گرفته شده است موظف‌اند بعد از مطالعه و بررسی هر اثر به ملاک‌های معین شده امتیاز دهند. در پایان بعد از جمع بندی امتیازات بر اساس ملاک های فوق آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کردند به هئیت داوران ارائه خواهند شد.

گفتنی است نتایح نهایی بخش انتخاب فیلمنامه تا آخر هفته جاری توسط این هیئت به دبیرخانه ارسال و سپس در سایت رسمی جشنواره ملی فیلم اشراق به آدرس Film.eshragh.info اطلاع رسانی خواهد شد.

 آثار منتخب بخش فیلمنامه کوتاه جشنواره فیلم اشراق معرفی شدند

آثار راه یافته در بخش فیلمنامه کوتاه سومین جشنواره فیلم اشراق از سوی هیات انتخاب این دوره معرفی شدند.

بر اساس این گزارش: هیئت انتخاب بخش فیلمنامه بلند در دو بخش عموم هنرمندان و طلاب به طور کل 9 اثر را مورد تایید قرار دادند.

آثاری که توسط هیئت انتخاب در بخش عموم هنرمندان برای داوری تایید شده اند بدین شرح می باشند: "آزادشهر" ؛ محسن سرتیپی / "من فرشته نیستم" ؛ صدیقه بهمن پور / "وقتی جغدها آواز می خوانند" ؛ محسن باقری دستگردی.

آثاری که توسط هیئت انتخاب در بخش طلاب برای داوری تایید شده اند بدین عنوان می باشند: "شیشه ای در بغل سنگ" ؛ فاطمه سلطانی / "همین جا کنار ما" ؛ سمیه بیات کوهسار / "عطر نرگس" ؛ سید هدایت الله ناصری ؛ "رژی" ؛ مرتضی مصاحب نیا / "عطر مسیح" ؛ مهدی امینی / "حکم شرع" ؛ میرغیاثی - اسدی زاده - سعادتی.

لازم به ذکر است اعضای کمیته انتخاب که متشکل از جناب حجت الاسلام مهدی داوود آبادی، آقای وحید حیاتی و محمد باقر انصاری هستند موظف‌ بودند برای انتخاب فیلمنامه‌های برتر با جمع بندی آراء و امتیازاتی که مطابق با فرم های مخصوص این کمیته است و اختصاص پرونده داوری برای هر اثر، نظرات نهایی خود را جمع آوری کرده و برای راه یابی آثار برگزیده به مرحله داوری به دبیرخانه ارسال کنند.

مهمترین ملاک های ارزیابی بخش انتخاب فیلنامه و راهیابی آثار به مرحله داوری را «ایده نو و مرتبط بودن با موضوعات اصلی جشنواره، طرح (پیرنگ داستانی)، اصول صحنه نویسی، اصول شخصت پردازی، ساختار روایی و نقطه عطف» تشکیل می دهند. بر این اساس اعضای کمیته انتخاب بر اساس فرمی که برای هر اثر در نظر گرفته شده است موظف‌اند بعد از مطالعه و بررسی هر اثر به ملاک‌های معین شده امتیاز دهند. در پایان بعد از جمع بندی امتیازات بر اساس ملاک های فوق آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کردند به هئیت داوران ارائه خواهند شد.

معرفی هیئت‌داوران بخش مستند جشنواره فیلم اشراق

در بخش مستند سومین جشنواره فیلم اشراق سه داور آثار ارسالی را مورد بررسی و تائید قراردادند.

در هیئت کمیته داوری بخش مستند جشنواره «محمدعلی فارسی»، «مرتضی رزاق کریمی» و «عباس محسنی» حضور داشتند.

مرتضی رزاق کریمی

وی متولد 1342 در تبریز است و همزمان با تحصیل در رشته اقتصاد و تهیه‌کنندگی، اقدام به برنامه‌ریزی و مدیریت تولید فیلم کرد.

وی که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سمت مدیریت بخش مستند را بر عهده دارد، از سال 1371 با تأسیس دگا فیلم، اقدام به تهیه و تولید فیلم‌های مستند و داستانی مختلف در ایران و همکاری در تولیدات مستند با کشورهای اروپایی به‌ویژه اتریش کرد.

مشاور عالی مدیرعامل و سرپرست معاونت فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در کارنامه‌ی خود تهیه‌کنندگی فیلم‌های مستندی ازجمله: مجموعه 5 قسمتی خاطراتی برای تمام فصول (شبکه 1)، مجموعه 10 قسمتی بیابان‌زدایی با هفت کارگردان (شبکه 1 و برنده دو جایزه بزرگ بهترین تهیه‌کنندگی از چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت)، مجموعه 10 قسمتی غذاهای آئینی با پنج کارگردان از سه نسل (شبکه 4)، مجموعه 28 قسمتی خانواده در ایران با ده کارگردان از سه نسل سینمــای ایــران (شبکه 1)، سفــر به شرق ناشناخته به کارگردانی ولفگانگ تالر (تولید مشترک با اتریش– شبکه ORF)، سفرنامــه تاورنــیه (تولید مشترک با سوئیس) به کارگردانی فیلیپ نیکوله، مجموعه 7 قسمتی ایران– تهران به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی (معرفی ایران و تهران برای مدارس اتریش)، مستند کریستین (بهترین فیلم جشن خانه سینما دوره چهارم) و مستند لاله و لادن به کارگردانی محمد جعفری ؛ را ثبت کرده است.

رزاق کریمی همچنین مجری طرح سرالم‌های: عبور از صحاری ایران (شبکه 2) به کارگردانی فخرالدین سیدی، مجموعه 26 قسمتی کودکان سرزمین ایران (شبکه 2) با کارگردان‌های مختلف از سه نسل به تهیه‌کنندگی مرحوم سرهنگی بوده است.

او تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایـی: یاد و یادگار (مصطفی رزاق کریمی، فرهاد ورهرام)، این زن حرف نمی‌زند (احمد امینی)، چه کسی امیـر را کشت (مهدی کرم پور)، حس پنهـان (مصطفی رزاق کریمی) و تله‌فیلم‌های: اخراجی (مهدی کرم پور)، مرگ در می‌زند (مصطفی رزاق کریمی)، آهسته در سکوت (فرزاد موتمن) و یک دقیقه و یازده ثانیه (مصطفی رزاق کریمی) را نیز انجام داده است.

برخي از فيلم‌هاي تولیدشده وی در جشنواره‌هاي داخلي و بین‌المللی (فجر، سینما حقیقت، شهید آوینی، يادگار، رشد، صداوسيما، ونكوور، مارسي، آمستردام، کن و...) حاضر و جوايز و تقديرنامه‌هايي دريافت کرده‌اند.

رزاق کریمی همچنين با عضویت در هیئت مؤسس انجمن تهیه‌کنندگان سينماي مستند و شش دوره رياست هیئت‌مدیره، سه دوره حضور در هیئت‌مدیره خانه سينما و شورای بازنویسی اساسنامه خانه سینما و نیز عضویت در اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران و بعضي از كميته‌ها و مجامع تخصصی جامعه اصناف سینمایی، در امور صنفي فعاليت داشته است.

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی وی در حوزه سینما نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عضو شورای بازنگری در سیاست‌های جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، حضور در هیئت داوري سومين دوره جشنواره فيلم يادگار، هیئت داوري بخش مستند هشتمين دوره جشن خانه سينما، هیئت داوري نخستين دوره جشنواره فيلم پليس، هیئت انتخاب جشنواره بین‌المللی فيلم كوتاه تهران، هیئت داوری جشنواره فیلم‌های عاشورایی، آکادمی داوری خانه سینما، هیئت انتخاب دومین دوره جشنواره فیلم شهر، هیئت داوری اولین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی، هیئت داوری بخش مستند و بخش سینمایی یازدهمین دوره جشن خانه سینما، هیئت انتخاب نخستین دوره جشنواره مستند سینما حقیقت، هیئت انتخاب فیلم ایرانی آکادمی اسکار، هیئت انتخاب نخستین دوره جشنواره فیلم جوانه‌های مقاومت (جم)، هیئت‌داوران بخش بین‌الملل سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، هیئت انتخاب بخش سینمای ایران بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، هیئت داوری نخستین دوره جشنواره فیلم راهبران، هیئت داوری چهارمین دوره جشنواره فیلم کوثر، هیئت داوری بخش سینمایی دوازدهمین دوره جشن خانه سینما، عضو شورای فرهنگی و شورای پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر شورای مستند این مرکز، عضو اتاق فکر و شورای تولید معاونت سینمایی حوزه هنری، عضو پژوهشکده سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر اجرایی آئین‌های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر، عضو شورای فیلم‌های سینمایی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و...

محمدعلی فارسی

محمدعلی فارسی که فارغ‌التحصیل فیلم‌نامه‌نویسی از دانشكده صداوسیماست، متولد 1336 از شهرستان ورامین است و اغلب آثار خود را در حوزه جنگ و مسائل استراتژیک چون جهان اسلام و بحران‌های موجود در خاورمیانه ساخته است.

از سال 13۶۷ به‌عنوان دستیار کارگردان و تدوینگر در کنار شهید آوینی در تولید مجموعه تلویزیونی «سراب» آغاز به کار کرد و پس از شروع «روایت فتح»، به همراه عده‌ای از جهادگران به همکاری خود با شهید آوینی ادامه داد و در سال 1372 با ساخت مجموعه "غواصان" در روايت فتح كار اصلی خود را شروع كرد.

وی پس از شهادت شهید آوینی، در بهار سال 1372 تا 1381 مسئولیت معاونت تولید موسسه روایت فتح را عهده‌دار شد.

از محمدعلی فارسی می‌توان به‌عنوان یک فیلم‌ساز خوش‌تکنیک یاد کرد زیرا او ازجمله فیلم‌سازانی است که ساخت آثار خود را با دوران دفاع مقدس آغاز کرده و باوجود علاقه به عکاسی، مستندهای بسیاری در جبهه‌های جنگ ساخته است.

او در کارنامه خود آثار گوناگونی چون مهاجران، گلستان آتش، شلمچه ( با موضوع شهدای غواص در سال 82) ، ماه و خورشید، سراب ۲، تصویرگران جنگ، پایان انتظار، قصه‌های جنگ، غواصان، کبوتران امید، حقیقت گمشده، فانوس رو به باد، رستاخیز، خلوت دل، معلم و یاسمن (با موضوع انقلاب تونس)، کبوتران شلمچه، شهید باکری ... را به ثبت رسانده است.

محمدعلی فارسی که یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه "سما" بود، پس از ساخت مستندی پیرامون فیتزجرالد، تصمیم گرفت به سراغ بزرگ‌ترین حافظ‌شناس غربی که همان هانری دوفشکور است برود و بر اساس زندگی او مستند «مجنون» را ساخت.

عباس محسنی

حجت‌الاسلام‌ عباس محسنی که متولد 1344 در تهران است پس از اخذ مدرک دیپلم تجربی در تهران، وارد حوزه علمیه قم شده و دروس سطح و مقدماتی را در مدرسه علمیه امام علی (ع) و مدرسه معصومیه (س)سپری کرد.

وی از ابتدای سال 1378 به‌طور مستمر شاگرد درس خارج حضرات آیات شبیری زنجانی، عندلیب همدانی و صادق آملی لاریجانی بوده است.

او به همراه چند نفر از طلاب در سال 1371، از حوزه‌هاي علميه عزم آموختن سينما مي‌كنند و پس از تحقيقات فراوان، تصميم مي‌گيرند «سيد مرتضي آويني» را به‌عنوان استاد انتخاب کنند و از مباحث تدريسي او استفاده كنند.

هرچند كه اين جلسات چندساعته با شهادت آويني، چندان تداوم پيدا نمي‌كند، اما بهانه‌اي مي‌شود تا او و ديگر طلاب، «آويني پژوهی» را جدي‌تر دنبال کند.

حجت‌الاسلام محسني ازجمله افرادي است كه هم از نزديك با شهید آويني مواجه بوده و هم با آراي سيد شهيدان اهل‌قلم تسلط زيادي دارد؛ و سابقه‌ فعاليت او در موسسه «روايت فتح» و انتشارات ساقي هم تأییدی بر این سخن است.

وی از سال 1376 به مدت 11 سال مسئولیت دفتر نشر آثار سید مرتضی آوینی در موسسه روایت فتح را عهده‌دار بود.

از دیگر مسئولیت‌های ایشان می‌توان به عضویت در هیئت‌مدیره موسسه فرهنگی ولاء منتظر قم و همچنین تدریس دروس معارف تطبیقی در دانشکده صداوسیمای قم اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محسنی دوره‌های متعددی درباره اندیشه‌های شهید آوینی در سراسر کشور برگزار کرده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha