دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست علمی شناخت و نقد سلفیت

حوزه/ عربستان امروز میدان دار رنجش جهان اسلام در ابعاد نظامی ، امنیتی، مذهبی و فرهنگی می باشد و تمامی ظرفیت های خود را در این امور هزینه کرده ولی دستش خالی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین علی بخشی در بیست یکمین نشست علمی «شناخت و نقد سلفیت» با محوریت «شیوه های تبلیغ در گروه های تکفیری و وهابی» که با حضور اساتید طلاب و دانش پژوهان در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد، با بررسی عملکرد گروهای سلفی خاطر نشان ساخت: امروزه گروه های سلفی و تکفیری زیادی در جهان اسلام به فعالیت می پردازند و نحوه جذب آنها در افکار و رفتارها باهم تفاوت دارند.        

وی افزود: دوران معاصر دارای ویژگی های مهمی می باشد به این صورت که پدیده های سیاسی اقتصادی، فرهنگی و فرقه گرایی همچون تفکرات تکفیری که یکباره به صورت آنی  پدید آمده است چگونه می باشد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: باید دقت داشت در ورای این اتفاقات که شاهد ظهور تفکرات انحرافی در جهان اسلام هستیم، اتفاقات و فعالیت های عمیق علمی چند ساله رخ داده است. امروز دنیای عمل جای فکر را گرفته است و همچنین در حوزه تبلیغات و مباحث فرهنگی که لازمه به وجود آمدن افکار می باشد بیش از همه عرصه ها در تاریخ معاصر نمود دارد.

 حجت الاسلام و المسلمین بخشی با بیان ظرفیت و تاثیر فضای مجازی در جامعه جهانی ابراز داشت: امروز فضای مجازی بصورت خیلی سریع در جهت کنترل جامعه جهانی حرکت می کند و در حقیقت می توان چنین برداشت کرد که فضای حقیقی از کار افتاده و فضای مجازی جامعه جهانی بوجود آمده و بشر را وادار به حرکت کرده و همین امور سبب می شود تا حرکت های فردی به سمت حرکت های مجازی تبدیل شود.

وی در ادامه با بیان راهکاری تبلیغی در برخورد با افکار انحرافی تکفیری ابراز داشت: باید در برخورد با رخ دادها برنامه های خود را تنظیم کنیم  و با شناخت اهداف دشمن می توان از افراد خود آنان علیه خودشان استفاده شود

محقق  حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: در جنگ فرهنگی باید دقت کرد که فرد مقابل با چه رویکرد ابزار و شیوه ها و نوع القاء مطالب گام بر می دارد؛ لذا باید با تفکر و اندیشه در جهت برخورد با این افکار گام برداشت.

 وی به بیان عوامل موثری که در جهت تبلیغ تفکرات تکفیری کمک می کند پرداخت و اذعان داشت: تفکیک جمعیتی و موقعیت جغرافیایی جهان اسلام که گسترده ترین سرزمین اتصالی و ذخایر منابع اقتصادی جهان می باشد و سودجویان با انعکاس این ظرفیت ها در صدد تبلیغ افکار انحرافی هستند و زایشگاه گروهک های تکفیری در اسلام می باشد و همواره این ضرورت را می طلبد تا وضع گروه ها و توان آنها را بخوبی شناخت تا در مقابله با این افکار آمادگی لازم داشته باشیم                                   

حجت الاسلام والمسلمین  بخشی به بیان گرایشات فکری گروهک های تکفیری که در درون جهان اسلام  پرداخت و اذعان داشت: این گروهک ها اختلافات عمیقی در مبانی فقهی یکدیگر دارند و نباید در تبلیغ با یک زبان و یک رفتار برخورد کرد؛ چرا که نوع نگرش آنها متفاوت است و از جهت گرایشات فکری گاهی در مقابل هم قرار دارند.                            

وی در ادامه اظهار داشت: گروهی فاقد گرایش های خاص فرقه ای و سیاسی هستند و همواره در تمامی امور تابع نظر مفتی های مکتب خود بوده و عده ای دیگر دارای گرایش تصوف که شامل انشعابات متفاوتی  و دارای برداشت های گوناگون از مکتب خود هستند و گروهی دارای گرایشات سلفی می باشند که تمام مصائب مربوط به جهان اسلام را در این می دانند که خلافت را  از دست داده اند و در صد  احیای خلافت اسلامی هستند و این گروه دارای نظرات عدیده ای همچون احیای امت واحد، احیای خلافت،و.. می باشند. 

این محقق حوزه، به تقسیم بندی افکار گروهک های سلفی پرداخت و اظهار داشت: اولین گروه سلفی، وهابیت می باشند که در جهت احیای امت واحد در جهان اسلام و از بین بردن تمامی نماد ها اسلامی که آن را شرک می دانند برآمده اند و دومین گروه دیوبندی ها هستند که قائل به این امر می باشند و گروه سوم که سلف اخوانی نام دارد در صدد پیاده سازی امت واحد اسلامی می باشند؛  اما برخلاف دیگر گروه ها قائل به تقریب هستند و بیشترین بحث را در این زمینه دارند.                                   

وی در ادامه ابراز داشت: گروه جهادی که چهارمین گروه سلفی می باشند و شاخصه تفکر این گروه از درون زندان های مصر بوجود آمده و در جریانات افغانستان متحد و شکل یافت و همواره با کمی تامل در تاریخ معاصر می توان فهمید که آمریکا و لیبی از حامیان این گروه بودند؛ چرا که این ها را در مقابل شوروی می دیدند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: باید توجه داشت که این گروه ها،کاملا مقابل هم قرار دارند و گروهای تکفیری دارای شاخه های متعددی هستند و بیش از 100 گروه تکفیری در سوریه و عراق می جنگند.

وی به بیان راه کارهای تبلیغی در عرصه مذاهب اسلامی پرداخت و افزود: باید ابتدا مخاطب را با مباحث آشنا کرد و همواره با فهم و آشنایی با این مکاتب سخن گفت و سیاست تقریب و وحدت را جزء سیاست های راهبردی و اساسی انقلاب اسلامی بدانیم.                                              

حجت الاسلام بخشی  به بیان اصول و مبانی مشترک گروه های سلفی پرداخت و ابراز داشت: تمامی گروه های سلفی دارای اصول مشترکی هستند همچون احیای دوران سلف،نفی وضعیت موجود،احیای خلافت اسلامی،مخالفت با برداشت های اجتهادی و تاکید بر عمل به ظواهر کتاب و سنت،پاک سازی از خرافات و بدعت ها، تاکید بر صحت فهم سلف،حدیث گرایی،مخالفت با ملی گرایی و قوم گرایی،اقانه نماز در مساجدی که ضریح باشد را باطل می دانند و نظر منفی نسبت به شیعه دارند.

محقق حوزه با اشاره به عوامل گوناگونی و اختلافات گروه های سلفی گری، ابراز داشت: این گروه ها در مبانی اعتقادی، برداشت های مختلف از مبانی دینی و اختلاف در روش ها و در زمینه های سیاسی اجتماعی اختلافات زیادی دارند.                                                

حجت الاسلام بخشی به بیان چرایی تشکیل جریانات تکفیری پرداخت و اظهار داشت: رشد چشمگیر گرایش جهانی به مکتب اهل بیت علیه السلام بعد از تحقق و پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش دامنه قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در جوانع جهانی از عواملی می تواند باشد که موجب تشکیل گروهک های تکفیری به دست دشمنان نظام و اسلام و مکتب اهل بیت علیه السلام شد.

وی در ادامه افزود: این دو عامل باعث شد است که تفکر ناب اسلام در مقابل تفکر انحرافی قرار بگیرد و در ادامه موجب بوجود آمدن تهاجمات همه جانبه نظامی وفکری علیه ایران شده است. 

سخنران این نشست  به بیان ابعاد جنگ که جهان اسلام با آن مواجه شده است پرداخت و گفت: امروزه جهان اسلام هم از بعد نظامی و امنیتی و هم از بعد مذهبی و فرهنگی رنج می برد و این ابعاد جنگ تماما با محوریت و حمایت عربستان شکل می گیرد و همواره میداندار این حرکت ها می باشد و تمامی ظرفیت های خود را هزینه کرده است.

وی به بیان راهبردهای که عربستان در عرصه جنگ نرم به دنبال آن است پرداخت و گفت: عربستان امروزه با ارائه تصویر انحرافی و خرافی از مکتب اهل بیت علیه السلام، رشد و گسترش شیعه هراسی و تشدید نزاع بین مذاهب اسلامی و... در صدد وارد ساختن خسارت به مکتب اهل بیت علیه السلام می باشد  و همواره در حال رصد و پالایش فعالیت های علمی، فرهنگی، سیاسی جامعه و اقدامات حوزه علمیه هستند و تمام کتب و متون تاریخی و علمی فقهی را مطالعه می کنند.    

 وی در ادامه اذعان داشت: عربستان با جو سازی واستفاده از مداحی ها و سخنرانی های نا معقول واقدامات افراطیون تغذیه مناسبی برای فکری حامیان خود پیدا می کند و ناخواسته عده ای در جهت اهداف دشمنان اسلام گام بر می دارند.

حجت الاسلام و المسلمین بخشی با اشاره به ویژگی های مبلغین وهابی ابراز داشت: مبلغین وهابی دارای انگیزه تبلیغی بسیار بالایی هستند و حتی حاضرند در بدترین شرایط تبلیغ کنند و در  عقاید و افکار ضد مکتب اهل بیت علیه السلام راسخ هستند و این امر را اولویت در امر مبارزه با اعتقادات قرار داده اند.   

وی در پایان خاطر نشان ساخت: مبلغین وهابی از فضای مجازی بهره گیری کامل می کنند و مسلط هستند، تمامی عوامل در فضای مجازی وبگردهای با توان بالای بوده؛ لذا در جذب افراد در برقراری ارتباطات بسیار صمیمی و مهربان هستند و همواره به گونه ای تربیت شده اند که نسبت به اهل بیت علیه السلام عناد دارند و دائما از بعد فکری و اعتقادی تغذیه می شوند.    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha