یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت الاسلام حمید حسن زاده /امام جمعه میاندوآب

حوزه/ امام جمعه میاندوآب با تاکید براین که رشد علمی حوزه های علمیه پرشتاب و سازنده است، گفت: امروز برای ادامه مسیر تعالی و همبستگی باید تعامل علمی حوزه های علمیه با جهان اسلام تداوم یابد.

حجت الاسلام  حمید حسن زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با گسترش آموزه های دینی در جهان و علاقه روزافزون مردم دنیا برای آشنایی  مکتب اسلام اظهار داشت: امروز علمای دین، باید با بینشی کاملاً نو و با استفاده از ذخیره بی پایان معارف دین و با اسلوب فقاهت سنتی و اجتهاد زنده و پویا، راه جامعه  اسلامی را هموار نمایند و البته با اعمال دقت لازم و برجسته کردن اصول و مبانی فقاهت، راه را بر التقاط و کجروی ببندند.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته  به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم اساسی را داشته اند و هم از این جهت که مردم درباره  نظام به آن ها مراجعه می کنند و خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسئول هستند.

امام جمعه میاندوآب با تاکید بر اینکه نوآوری یکی از راز های اصلی و ماندگاری حوزه های علمیه است، افزود: اگر این مسئله در هر سیستمی وجود داشته باشد بقاء و دوامش را بیشتر می کند وهمچنین هر سیستم هر چقدر به سنت و روش های کهنه، فرسوده و مندرس شده متکی شود به همان نسبت درجا می‌زند و آسیب می‌بیند.

حجت الاسلام حسن زاده تصریح کرد: حوزه علمیه، یک کارخانه عظیم انسان سازی است و باید کارخانه سازندگی انسان، فکر، کتاب، مطلب، مبلّغ، مدرّس، محقق، سیاستمدار و سازندگی رهبر باشد.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه به برکت نظام جمهوری اسلامی حرکتی به سوی نوآوری داشتند، خاطر نشان کرد: تا به امروز 20 رشته تخصصی  طبق اصول در این حوزه ها تاسیس و وارد دروس علوم انسانی شده است.

این استاد حوزه اذعان داشت: هرسال در این حوزه های علمیه کتاب هایی توسط روحانیون چاپ می شود که نه تنها کتاب سال حوزه بلکه کتاب سال کشور نیز انتخاب شده و همچنین طلاب حوزه های علمیه میاندوآب به پایان نامه نویسی در هر مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا نیز مشغول هستند که همه  این اعمال حرکتی به سوی نوآوری و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی فعالیت روحانیت و طلبه در عرصه نوآوری فرهنگی جامعه گسترده دانست و تاکید کرد: ما حتی در کشورهای اروپایی نیز مبلغ پویا داریم، امروز حوزه علمیه ما، با وظیفه  بزرگی که بر دوش دارد، طلاب و فضلای جوان و نیز همه عناصر مؤثر در مجموعه حوزه، لازم است مدیریت جدید را پشتیبانی و یاری کنند و کار کنونی آن را که برداشتن نخستین قدم های جدی و عملی است، شتاب بخشند و گام های مفیدی در سوی پیشرفت توسط علما برداشته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha