شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت الاسلام هاشمی نژاد امام جمعه باغملک

حوزه/ امام‌جمعه باغملک، استکبارستیزی را مهم‌ترین اصل استماعی حاکمیت اسلامی دانست و گفت: سیره مطهر ائمه، پیامبر اعظم و منش عملی و گفتاری حضرت صدیقه طاهره بر مبنای نفی استکبار است.

حجت‌الاسلام سیدعلی هاشمی نژاد، امام‌جمعه باغملک، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به نقش روحانیت در شکل‌گیری جرقه‌های آغازین انقلاب اسلامی، اظهار داشت: جرقه‌های اولیه انقلاب اسلامی، از همان سال 41،42 با نقش محوری روحانیت آغاز شد! که اگرچه انقلاب و خیزش‌های دیگری همچون انقلاب مشروطیت و نهضت سردار جنگل به رهبری مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی رخ داد، اما آن انقلابی که سبب نابودی حکومت 2500 ساله شاهنشاهی گردید، قیام آیت‌الله‌العظمی خمینی(ره) با همراهی دیگر روحانیت معزز حوزه‌های علمیه بود.

وی عامل مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی 57 را وحدت، همدلی و هم‌زبانی روحانیت و اتکای آن‌ها به حضرت امام خمینی(ره)، دانست و تصریح کرد: ازآنجایی‌که شبکه متصل به مردم در اقصی نقاط ایران، روحانیت و طلاب حوزه‌های علمیه بودند، این روحانیون به‌صورت یکپارچه از رهبر خود یعنی امام خمینی(ره) تبعیت محض می‌کردند، همین ولایت مداری آنان نیز سبب شد تا مردم شهرهایی همچون، تهران، اهواز، تبریز، یزد، خرم‌آباد و... متحد شوند و بزرگ‌ترین انقلاب تاریخی را رقم زنند.

امام‌جمعه باغملک، در ادامه با تأکید بر این‌که تداوم، توفیق و تعالی انقلاب اسلامی درگرو، همدلی و هم‌زبانی روحانیت است، تصریح کرد: اگرچه در صدساله اخیر نهضت‌هایی که روحانیت انجام دادند، همچون قضیه تنباکو، خیزش‌های بزرگی بودند، اما انقلاب همه جانبه‌ای که بنیان یک درخت فاسد شاهنشاهی را از ریشه برچید، انقلاب 57 ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) و همراهی روحانیت سراسر کشور بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی باغملک، یکی از مصادیق انقلاب اسلامی را شعار «مرگ بر آمریکا» دانست و اظهار داشت: این شعار، به معنای مرگ بر مردم آمریکا نیست! بلکه معنای «مرگ بر نظام استکباری خفته در آمریکا» را می‌دهد و این در اصل از شعارهای اساسی حرکت بزرگ انقلاب اسلامی در ایران که تصریحاً استکبارستیزی می‌کنند، می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به رابطه دهه فجر و استکبارستیزی! و همچنین اهمیت و جایگاه استکبارستیزی در اسلام، گفت: در حقیقت یکی از اساسی‌ترین آیتم‌های انقلاب اسلامی که ریشه در کتاب مقدس اسلام «قرآن عظیم»، سیره ائمه اطهار(ع) و حضرت خاتم‌المرسلین دارد، شعار «نه شرقی و ن غربی، جمهوری اسلامی» و «مرگ بر آمریکا» بوده و این مهم در بسیاری از آیات قرآن همچون آیه 35 سوره نور مبنی بر «لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَکادُ زَيْتُها يُضي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلي‏ نُورٍ....» آمده است.

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد، افزود: عمده خطابات قرآنی، بر نفی استکبار بوده و در این راستا، سیره مطهر ائمه، پیامبر اعظم و منش عملی و گفتاری حضرت صدیقه طاهره نیز بر همین مبنا می باشد؛ ازاین‌رو بزرگان دین و اسلام بیان می‌کنند که مبارزه با استکبار همچون اقامه نماز، تحت هیچ شرایطی از مسلمان ساقط نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه خوزستان، بابیان این‌که استکبار در حقیقت آن حالت شیطانی است که در انسان‌ها نفوذ کرده، گفت: در بین عبادات جمعی و حالات ایجابی و اجتماعی، اگر بخواهیم به عبادات نگاه کنیم، مهم‌ترین اصل استماعی یک حاکمیت اسلامی و امت اسلامی، استکبارستیزی است که در هر زمان و مکان و شرایطی بر انسان مسلمان واجب بوده و بنا به تعبیر امام خمینی(ره) و وجود شریف امام خامنه‌ای، «استکبار متبلور، شیطان بزرگ یعنی آمریکاست» و در هیچ حال و حالتی این روحیه استکبارستیزی نباید از فرد انقلابی و از انقلاب اسلامی و امت اسلامی دور شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha