شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله مقتدایی در همایش «نقش ادیان در تحقق عدالت و صلح از دیدگاه اسلام»

حوزه/ نائب رئیس جامعه مدرسین گفت: اگر علمای مسیحی و مسلمان از صلح و عدالت صحبت کنند و اقدام عملی انجام ندهند، این روند به خوبی طی نمی شود؛ امروز دنیا شاهد جنایات بسیاری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مقتدایی عصر امروز در همایش «نقش ادیان در تحقق عدالت و صلح از دیدگاه اسلام و مسیحیت»،که  در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و به همت معاونت بین الملل حوزه های علمیه برگزار شد گفت: سفر کاردینال به قم، قدمی مبارک برای ایجاد ارتباط بین قم و واتیکان است.

وی افزود: برای تعامل بین ادیان آسمانی اقدامات خوبی در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، ولی همه آنها در حد جلسات و کنفرانس ها بوده است، لذا این سفر مقدمه ای برای  اقدامی عملی و هماهنگ می باشد.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: در همین راستا پیشنهاد شد گروهی تعیین شوند و راه های همکاری در سطح جهانی را بررسی کنند و موضوعاتی که قرار است روی آنها کار شود، بررسی گردیده و افراد شایسته دراین موضوعات را شناسایی کنند و اقدام عملی بین دو دین اسلام و مسیحیت صورت پذیرد.

وی گفت: با ارتباطات نزدیک و اقدام های عملی دو طرف شناخت بهتری نسبت به هم و برنامه های یک دیگر برای ایجاد صلح و عدالت پیدا می کنند و این ارتباط در توسعه فعالیت های مذکور برای تحقق صلح موثر است.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: دین اسلام، دین صلح و عدالت است؛ در قرآن کریم، خداوند متعال، از تمام انسان ها، خواسته تا عدالت را در همه زمینه ها اجرا کنند.

وی افزود: خداوند در قرآن، بندگان را به رعایت عدالت در همه زمینه ها دعوت می کند؛ انسان باید در همه ارکان زندگی این عدالت و انصاف را رعایت نماید.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: خداوند در آیه دیگری بیان می کند ما پیامبران الهی را با بینات و حجت های محکم فرستادیم، در بین آنها حضرت نوح(ع)، حضرت مسیح(ع) حضرت موسی(ع) و... حضور داشتند که یکی از آنها عدالت و میزان بود ؛برای اینکه این پیامبر ان با هدایت مردم به وسیله این بینات، قسط و عدالت را در بین مردم عملی سازند.

وی گفت: قرآن کریم، تمام انسان ها را مساوی با هم فرض کرده و بیان می کند همه افراد، در حقوق انسانی با هم مساوی هستند؛ تمامی افراد در زمینه قانون و بهره برداری از منابع مساوی هستند.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: اسلام و قرآن برای جان و خون افراد، اهمیت بالایی قائل است؛ تا جایی که بیان می دارد ، هر کسی که یک انسان را بی جهت به قتل برساند، گویی تمام انسانها را کشته ؛ قتل یک نفر از نظر اسلام به معنی قتل همه انسان ها است.

وی افزود: به همین شکل اگر انسان کسی را از مرگ نجات دهد، در واقع گویی همه انسان ها را نجات داده و این ارزشی است که اسلام به حیات انسانی می دهد.

رئیس شورای عالی حوزه بیان کرد: حضرت عیسی(ع) بیان کردند اگر جلوی آتش گرفتن یک خانه را نگرفتند، این آتش به همه خانه ها سرایت نموده و همه خانه ها در آتش می سوزد؛ ولی اگر ریشه آتش را از بین بردند، همه انسان ها سالم می مانند؛ ایشان فرمودند، اگر کسی جنایتی کرد اگر فوری او را مجازات کنند، دیگران هم حساب کار خود را می کنند، ولی اگر جلوگیری انجام نشود، این ظلم فراگیر می شود.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز بیان می کنند که اگر یک ظلم صورت گرفت، باید حق مظلوم را گرفت و جلوی ظلم را بگیرد که اگر کسی این کار را انجام دهد در بهشت همراه من خواهد بود.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: اگر علمای مسیحی و مسلمان از صلح و عدالت صحبت کنند و اقدام عملی انجام ندهند، این روند به خوبی طی نمی شود؛ امروز دنیا شاهد جنایات بسیاری است؛ ایجاد گور دست جمعی در نیجریه، جنایت علیه مردم سوریه و یمن و قتل و جنایت علیه مردم بی گناه و کودک و پیرو زن و جوان، ازجنایات امروز جهان است؛ گروه داعش و سایر جنایت کاران امروزه مورد حمایت کشورهای غربی و اروپایی هستند.

پاپ از نفوذی خود  استفاده کند

وی افزود: این حمایت ها شامل حمایت تسلیحاتی و لجستیکی است و رژیم آل سعود نیز با حمایت نفتی و مالی از این جنایتکاران سبب ساز قتل هزاران زن و مردم و کودک مسلمان هستند؛ انتظار داریم که پاپ اعظم، از نفوذی که دارند استفاده کرده و برای مقابله با این جنایت ها، اقدام کنند چنانکه اگر عیسی مسیح(ع) بود، امروز این کار را انجام می داد.

رئیس  شورای عالی حوزه بیان کرد: علمای مسیحی باید از نفوذ کلمه ای که خداوند به آنها داده، استفاده کنند و فرمان مقابله با این جریان حمایت کننده از جنایت ها، صادر شود.

وی گفت: شنیده ایم که شما امام راحل را عیسی مسیح زمان می دانید، همین امام می فرمود، وقتی یک منکری را مشاهده کردید نسبت به آن مساله هم اخم کنند و هم تشر بزنند و به همین دلیل شما نیز باید سعی کنید از این امام(ره) این نکته را فرا بگیرید و در مقابل منکرات قوی عمل کنید

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha