دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام قطبی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قطبی به مراتب حضور و تجلی قرآن در جامعه اشاره کرد و گفت: جامعه باید برترین تجلی گاه ظهور و بروز معارف قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، صبح امروز در جلسه "زندگی قرآنی" که با حضور طلاب و و خانواده آنان، در مدرسه علمیه خواهران بانو مجتهده امین(ره) اصفهان برگزار شده بود، با ارائه فهرست واره ای از مفاهیم اجتماعی، به مراتب حضور و تجلی قرآن در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از مراتب حضور قرآن، نگارپنداری قرآن است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: نگارپنداری قرآن یکی از ابزار هایی است که در معماری های قدیم بخصوص و اخیرا در برخی موارد مورد استفاده قرار گرفته است، مانند آیات بکار رفته در سر در منازل، بازار یا آیات ویژه مساجد.

وی، به مراتب دیگری از حضور و تجلی قرآن  در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: صورت پردازی قرآن که کالبد قرآن به مفهوم حجمی است و ظاهر قرآن در زندگی افراد دیده می شود، مانند قرآن گرفتن بالای سر مسافر، قرار گرفتن قرآن در سفره های عقد، هفت سین و... که برخی از آن ها از حکمت های تاریخی، اخلاقی، اجتماعی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، تصویر گری قرآن را از دیگر موارد تجلی قرآن دانست و اظهار کرد: مفاهیمی در قرآن وجود دارد که می شود به تصویر کشید مانند مفاهیم بهشت و جهنم، عذاب و آتش و از نگارپردازی و صورت پردازی در زمینه تبلیغ استفاده کاربردی برد.

رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن تصریح کرد: الهام گرفتن از قرآن در المان و الگوهای قرآنی از دیگر مراتب تجلی و حضور قرآن است. در قرآن الگوهای تصریحی و الهامی وجود دارد که حکمیت یکی از الگوهای تصریحی است که درآیه شریفه 35 سوره نساء بیان شده است: «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا» اگر دیدید بین زوجین اختلاف پیش آمد یک نماینده از طرف زوج و نماینده دیگر از طرف زوجه انتخاب کنید و حکمیت و اصلاح کنید،؛ از کلمه «فبعثوا» نیز چنین استفاده می شود که این وظیفه تک تک افراداست.

 وی در پایان گفت: وظیفه ما تسری دادن مفاهیم قرآنی در ادبیات عمومی و نخبگانی است، لذا تلاش کنیم شاخص ها و معرفت های اجتماعی قرآن در جامعه ظهور و بروز پیدا کند.

313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha