یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
مرحوم سلحشور

حوزه/ حاج فرج‌ می‌گفت؛ یک‌زمانی دقت كردم ديدم به خاطر مراوده و ارتباطي كه با خانم‌ها در محيط كار هست، ناخودآگاه و غیرارادی، نگاهم به خانم‌ها خيلي می‌افتد، گفتم چشمم را بايد كنترل كنم كه همين نگاه حلال هم نيفتد و تصميم گرفتم برای تنبیه نفس ، بابت هر نگاهي ۱۰۰ صلوات بفرستم! ...

مهدی سلحشور، از مداحان اهل‌بیت(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، به چند سؤال خبرنگار ما در خصوص برادرش، « مرحوم فرج‌الله سلحشور» پاسخ داد.

وی در خصوص ارتباط حاج فرج‌الله با مجالس اهل‌بیت(ع) و مجالس اباعبدالله، گفت: حاج فرج‌الله خادم و مبلغ قرآن بود و اصرار داشت كه بگويد من مبلغ قرآن هستم و با ابزار هنر  ،  تبليغ دين می‌کنم.

مهدی سلحشور، بابیان این‌که برادرش، خادم مجالس اهل‌بیت(ع) بود، افزود: برادرم، روضه ماهانه داشت و در منزلش مراسم می‌گرفت و هزینه‌اش را می‌داد و خادمي می‌کرد و اصرار داشت بر اين موضوع. که می‌گفت «هیچ‌کس هم نيايد، تنها هم اگر بمانم خودم اين كار را انجام می‌دهم» و باید بگویم که حاج فرج‌الله اعتقاد عميقی به خادمی در دستگاه اهل‌بیت(ع) داشت.

وی با اشاره به سابقه مرحوم سلحشور، گفت: حاج فرج‌الله قبل از انقلاب و پس‌ازآن نیز در همان سال‌های اولیه، پیروزی، ذاكر اهل‌بیت بودند و مداحي می‌کردند.حاج مهدی سلحشور

این مداح اهل‌بیت(ع)، با اشاره به نحوه ورود مرحوم سلحشور به عرصه هنر، بیان داشت: نحوه ورود حاج فرج‌الله از مسجد جوادالائمه خيابان حاجيان تهران شکل گرفت و کم‌کم همه‌وقت ایشان درگیر کارهای هنری شد و از آن جمع مسجدی تقریباً تعداد زیادی هنرمند موفق و خوب پرورش یافت.

یک ماشین معمولی و خانه‌ای ساده و بی زرق‌وبرق داشت

مهدی سلحشور، با اشاره به سبک زندگی مرحوم برادرش، اذعان داشت: اگرچه حاج فرج‌الله می‌توانست زندگی بسیار مرفهی داشته باشد، اما  بسيار ساده‌زیست بود و يك ماشين معمولي، خانه‌ای ساده و بي زرق‌وبرق داشت و از درآمد کارهای هنری، فقط به‌اندازه نیازش برمی‌داشت.

مرحوم سلحشور به‌اندازه بازيگر درجه سه حقوق می‌گرفت

وی به نقل خاطره‌ای از آقای جعفر دهقان پرداخت و افزود: آقاي جعفر دهقان می‌گفت که «شاهد بودم مرحوم سلحشور، به‌اندازه يك بازيگر درجه سه هزينه می‌گرفت؛ می‌پرسیدیم چرا فقط همين؟ می‌گفتند همين كفاف زندگي مرا می‌دهد» و بقیه‌اش را نمی‌گرفت.

خرج هزینه تهیه‌کنندگی سریال یوسف پیامبر برای مصارف قرآنی

مهدی سلحشور، بابیان اینکه مرحوم برادرش، کلیه هزینه تهیه‌کنندگی سریال یوسف پیامبر را برای مصارف قرآنی خرج می‌کرد، اذعان داشت: يادم هست براي سريال يوسف، چند سال پيش چند صد ميليون حق تهیه‌کنندگی‌اش بود، اما حتي يك ريال را از آن را به خانه نياورد و همه را خرج کارهای قرآني كرد.

اهتمام مرحوم سلحشور به نماز شب

این مداح اهل‌بیت، با اشاره به خصوصیت‌های عرفانی مرحوم سلحشور، گفت: هیچ‌وقت نماز اول وقتشان ترك نمی‌شد و در هر شرايطي نماز شب برادرم ترك نمی‌شد و به این مسأله اهتمام ویژه داشتند.

وی در ادامه گفت: حاج فرج‌الله معمولاً کارهایشان را وقت سحر می‌نوشتند، از ساعت11-12 شب شروع می‌کردند تا 5-6 صبح! که همین زمینه به‌نوعی عامل موفقیت ایشان نیز بود؛ چراکه كارهايشان را با قرآن و ذكر و توسل همراه می‌کردند و اين باعث بركت در كار و رزقشان بود.

مهدی سلحشور، بابیان این‌که حاج فرج‌الله دقت زیادی در نوع نگاهشان به نامحرم داشتند، افزود: به‌شدت مواظب و مراقب نگاهشان بودند و حتی در محیط‌های به‌شدت آلوده که اختلاط بين خانم و آقا بسيار طبيعي و عرفي بود، حاج فرج‌الله حساسیت بسیار زیادی به خرج می‌دادند تا مبادا نگاهشان آلوده شود.

۱۰۰ صلوات بابت هر نگاه!

وی ادامه داد و گفت: می‌گفتند یک‌زمانی دقت كردم ديدم ناخودآگاه به خاطر مراوده و ارتباطي كه با خانم‌ها در محيط كار هست، ناخودآگاه و غیرارادی، نگاهم به خانم‌ها خيلي می‌افتد، گفتم چشمم را بايد كنترل كنم كه همين نگاه حلال هم نيفتد و تصميم گرفتم بابت هر نگاهي 100 صلوات بفرستم! اوايل چندهزار صلوات در هرروز بايد می‌فرستادم، اما اين اواخر می‌گفتند براي اين موضوع حتي 100 صلوات در روز هم نمی‌فرستم و یعنی حاج فرج‌الله دیگر حتی این نگاه‌های حلال را هم ترک کرده بود.

این مداح اهل‌بیت(ع)، بابیان اینکه حاج فرج‌الله اهتمام زیادی بر صله‌رحم و ارتباط با خویشاوندان داشتند، گفت: حاج فرج‌الله حتی با همه آن مشاغل فکری و ذهبی، اما به‌شدت اهل صله‌رحم و ارتباط با خويشاوندان بودند و دست از این فریضه بر نمی‌داشت.

همیشه توصیه می‌کرد "خودت باش"

مهدی سلحشور، در پایان و در پاسخ سؤالی مبنی بر «مرحوم سلحشور، به‌عنوان يك برادر بزرگ‌تر چه تأثیری در فعالیت‌ها و كارهاي شما داشتند؟»، اظهار داشت: در رابطه با مداحی و وعظ، همیشه توصیه می‌کرد که خودت باش! و با تمام وجود و هرآنچه که در عمق وجودت هست را در ذکر مصیبت و ثنای اهل‌بیت(ع) به زبان بیاور که این رمز موفقیت تو خواهد بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • م. الف IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    درود بر انسانی که یکبار در تاریخ تکرار شد و هرگز نظیر او پا به هستی ننهاده و نخواهد آمد..استاد فرزانه آموزگار اخلاق هنرمند متعهد و متدین شهید راه عشق الهی آیت الله دامت برکاته حاج فرج الله سلحشور
  • هادی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 0
    خدا رحمتش کنه شخصیتی بودند که در سینمای ایران اگه نگم بی نظیر، کم نظیر بودند روحشون شاد و یادشون گرامی.
  • M.A IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    ♥️درود بر استاد گرامی💚 و مرد بزرگ تاریخ🤍 سریال سازی هنر سینمای ایران ♥️ آقای فرج الله سلحشور 💜 ایشون حقیقتا قلم توانایی❤ داشتند و مهمتر اینکه بسیار روشنفکر بودند در عین حال صادق و با شهامت ..انسانی که نماد اخلاق و پرهیزگاری بود💙 آیا ممکنه کارگردانی در بین اینهمه بازیگران زن حضور می‌داشت ولی روی نگاه خودش کنترل؟ کدوم کارگردان اینطوره؟ 🤍اگرم باشند واقعا معجزه س اما ایشون انسانی از جنس اولیاء خدا بود واسه همین آثارشون💚 تا این حد تاثیر گذار در بسیاری کشورها هنوز هم پس از سالها سریالهاشون پر بیننده ترینه ♥️چرا که علاوه بر قرآنی بودن آثار هنری برخاسته از قلم نویسنده ای بود که روی تهذیب نفس خودش بسیار کار می‌کرد تا با نفس پاک خودش با فطرت زلال بینندگان🤍 مستعد ارتباط بگیره قسم میخورم گنج بزرگی🧡 رو عرصه ی هنر سریال سازی ایرانی اسلامی💚 از دست داد شاید آیندگان این گنج با ارزش رو کشف کنند و به وجودش افتخاراتی🤍 که ایرانیان عصر حاضر🧡 کمتر به درکش رسیده باشند بنده راه و روش زندگیمو مدیون آثار هنری ایشون هستم و امیدوارم همیشه در جوار ابا عبدالله 💚و انوار قدسی 🧡 ساکن بهشت رضوان حق باشند با اینهمه تاثیرات در زندگی خیلی‌ها داشته و متاسفم به اون دسته فیلم سازانی که موجب انحراف انسانها میشند و قطعا براشون تبعات خواهد داشت چرا که طبق فرمایش آقای♥️ سلحشور ♥️هنر گویاترین زبان هست برای تبلیغ اندیشه ها 💥 و اگر شخصی،این ابزار بیفته دستش🤍 و ازش سوء استفاده کنه تکلیفش سنگینتر خواهدبود