شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
چهارشنبه سوری

حوزه/ حجت الاسلام قهرمانی، انجام آیین های خرافی را سند نادانی دانست و گفت: تقلید به دور از عقل و منطقِ بعضی افراد از رسومات نیاکان شان در قرآن کریم به شدت مذمت شده است.

حجت الاسلام مهدی قهرمانی، استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با بیان اینکه مراسم خرافی چهارشنبه سوری هیچ گاه مورد تایید اسلام نبوده است، گفت: در گرامی داشت آیین های نوروزی باید آن دسته از سنت هایی را مورد توجه قرار داد که مبنای عقلی داشته باشند و روح آن ها مخالف با مبانی شرعی و اسلامی نباشد.

وی افزود: آیین نوروز در ایران یک مبنای عقلی دارد و مردم در این روزها به سیاحت و تفریح سالم، و دید و بازدید و صله رحم مشغول هستند و همگی این ها اگر به دور از لهو و لعب برگزار شود مورد تأیید اسلام است.

استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه تقلید به دور از عقل و منطقِ بعضی افراد از رسومات نیاکان شان در قرآن کریم به شدت مذمت شده است، افزود: وقتی از عده ای سئوال می شود، چرا آیین چهارشنبه سوری را که جز خسارت چیزی ندارد، آن قدر به برگزاری اش اصرار می کنید، می گویند چون پدران ما از قدیم الایام این کار را انجام می دادند. به قول شهید مطهری باید به این دسته از افراد بگوییم « آیا ما باید همه کارهای آن ها را تکرار کنیم؟! این گونه آیین ها سند نادانی است و ما که از نعمت اسلام برخورداریم باید این سنت زشت را تعطیل کنیم، نه اینکه هر سال آن را تجدید کنیم».

وی با بیان اینکه شادی و نشاط نیز مانند سایر کارها باید مبنای عقلی و شرعی داشته باشد، بیان داشت: این چه شادی است که موجب کشته و مجروح شدن عده ای از هموطنان ما می شود؟! جالب است وقتی می شنویم برخی ملت های دیگر آیین هایی شبیه چهارشنبه سوری دارند، آن ها را کج اندیش و کوته فکر می خوانیم! مثلاً در اسپانیا مردم در روز خاصی از سال همه با پرتاب گوجه فرنگی به یکدیگر شادی می کنند و ده ها تُن گوجه فرنگی را اسراف می نمایند، و قطعاً این مراسم کاری کاملاً خلاف عقل و شرع است.

این کارشناس دینی تصریح کرد: به شادی های واقعی و سالم روی آوریم و از ترویج شادی های مصنوعی، خطرناک و خرافاتی مانند چهارشنبه سوری به جدّ خودداری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بنا بر فتوی مراجع تقلید «ترقه بازی، اتلاف مال بوده و حرام است» تصریح کرد: این گونه تفریحات برخلاف عقل و شرع می باشد، و بدیهی است اگر افراد در آتش بازی چهارشنبه سوری، جایی را بسوزانند، ضامن هستند، چون آسیب رسانی به دیگران حق الناس و ظلم است. ولذا ضرورت دارد طلاب و روحانیون، آحاد جامعه به ویژه دانش آموزان را با آسیب‌های حرکاتی چون چهارشنبه سوری و ترقه بازی آشنا کنند.

وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه‌ سوری هیچ جایگاهی در سبک زندگی اسلامی ایرانی ندارد و فقط موجب آزار و اذیت بندگان خدا می‌شود که این موضوع به شدت در دین اسلام مورد نکوهش قرار گرفته است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان با بيان اينكه در تعريف سبك زندگي باید از گزاره‌هاي ايماني بهره گرفت، اظهار داشت: متأسفانه در دهه‌هاي اخير نه تنها سبك زندگي اسلامي ايراني به خوبی تبيين نشده، بلكه مصرف‌گرايي و مادي‌گرايي رواج پيدا كرده است. و این زنگ خطری برای مسئولین فرهنگی کشور است و باید برای این مشکل چاره اندیشی شود.  42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha