دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حضرت آیت الله علوی گرگانی در جمع اعضای ستاد اعتکاف استان قم

حوزه/ یکی از فعالیت‎های علمی جنبی اعتکاف آن است که باید ریشه اعتکاف در ادیان پیشین بررسی شود، زیرا اعتکاف تنها مختص به اسلام نیست و دیگران از جمله حضرت ابراهیم (ع)و... نیز معتکف می شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در جمع اعضای ستاد اعتکاف استان قم گفتند: برخی امور ممکن است به نظر ساده و کوچک برسند، ولی دنیایی از بزرگی و اسرار را در خود جای دادهاند که از جمله آنها می ‏توان به زیارت و برخی از اعمال عبادی اشاره کرد.

ایشان افزودند: اعتکاف یکی از همان اعمالی است که به ظاهر شاید یک عبادت و گوشه نشینی سه روزه باشد ولی در عمق و درون خود عظمتی بسیار والا را جای داده است.

معظم له بیان کردند: برکات اعتکاف به حدی بزرگ و ارزشمند است که آن را نمیتوان به راحتی با هر عبادتی مقایسه کرد؛ این برکات شامل برکات فردی و اجتماعی و... است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی یادآورشدند: یکی از فعالیتهای علمی جنبی اعتکاف آن است که باید ریشه اعتکاف در ادیان پیشین بررسی شود، زیرا اعتکاف تنها مختص به اسلام نیست  بلکه دیگران از جمله حضرت ابراهیم (ع)و... نیز معتکف می شدند.

معظم له گفتند: حتی بت پرست ها هم معتکف می شدند و به گمان خود این بت ها را در جایی خلوت عبادت می کردند و با محبوس کردن خود، این بتها می ‏پرسیدند.

ایشان اظهارکردند: اصل و ریشه اسلامی اعتکاف در ماه رمضان است که پیامبر همیشه به این کار مبادرت می ‏ورزیدند و حتی در یکی از سالها که موفق به این کار نشدند سال بعد، قضای این اعتکاف را به جای آوردند.

این مرجع تقلید بیان کرد: بعدها به دلیل اینکه دعا و اعمال ام داوود در ماه رجب بیان شد، شیعیان بیشتر در ایام رجب اعمال اعتکاف را در مساجد برگزار میکردند.

معظم له خاطرنشان کردند : اعتکاف در پیش از انقلاب نیز در کشور اجرا میشد، ولی جمع های کوچک طلبگی و علما و مراجع بیشتر این عمل را انجام می دادندکه به برکت انقلاب امروزه صدها هزار جوان در ایران و سطح جهان  دراین مراسم شرکت می کنند.

ایشان در پایان بر لزوم توجه بیشتر به افزایش معنویت در این مراسم تاکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha