جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بازسازی مدرسه علمیه صالحیه قزوین

حوزه/ شهر قزوین از دیرباز به عنوان یک منطقۀ علمی و فرهنگی شناخته شده و مدارس علمیۀ فراوان با گرایش های تخصصی در این منطقه شکل گرفته است.

محمد علی حضرتی ها، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» به قزوین، با بیان اینکه مدارس موجود در قزوین بعد از فَترتی که در دوران پهلوی پشت سر گذاشتند، بسیار آسیب دیدند، گفت: برخی از این مدارس در دورۀ پهلوی اول تغییر کاربری یافت و برای آموزش علوم جدید تجهیز شد؛ برخی از مدارس هم بر اثر سخت‏گیری های دوران پهلوی دوم (به خصوص بعد از 15 خرداد) تعطیل شد و همین موارد سبب شد که به بنای آنها آسیب های جدی وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی، احیا و بازسازی مدارس علمیه در دستور کار مسئولان قرار گرفت به فعالیت های انجام شده در قزوین برای تحقق این هدف اشاره کرد.

حضرتی ها ادامه داد: طبقۀ منفی یک مدرسه علمیه صالحیه که زیر خاک رفته بود و آشکار نبود با تلاش همکاران ما در سازمان میراث فرهنگی به صورت اساسی بازسازی و احیا شد. بخشی از مرمت این مدرسه هم به پایان رسیده است و با پایان یافتن مرحلۀ اول، مسئولان حوزه توانستند در سال تحصیلی جاری جمعی از طلاب را برای تحصیل در این مدرسه پذیرش کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: بخشی از کار مرمت این مدرسه به صورتی که مزاحم تحصیل طلاب نشوند، ادامه دارد ضمن اینکه کارهای مطالعاتی بر روی مدرسه هم در حال اجراست و چنانچه اعتبار مورد نیاز برای مرمت مدرسۀ صالحیه تأمین شود تا پایان امسال به صورت کامل در سه طبقه به بهره برداری می رسد.

وی با بیان این که برای مدرسۀ صالحیه یک بخش توسعه هم پیش بینی کرده ایم که نیازمند اعتبارات کلان تر است، ادامه داد: مسجدِ مدرسۀ حیدریه هم که به طور کامل تغییر کاربری یافته و به مدرسۀ علوم جدید تبدیل شده بود، با همکاری آموزش و پرورش در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت. کاوش هایی بر روی آن انجام شد که علاوه بر یافتن پلان وضعیت حجره ها در دورۀ قاجار، موفق شدیم شبستان های متعلق به دوره سلجوقیِ مسجد را از زیر خاک خارج کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اضافه کرد: کار مطالعه هنوز به پایان نرسیده است، ولی نمای کلی مسجد سلجوقیِ حیدریه و نیز مدرسۀ حیدریه در دوره صفوی برای ما تا حد زیادی آشکار است و امیدواریم به سمت احیا و بازسازی آن حرکت کنیم.

به گفتۀ حضرتی ها، مدرسۀ شیخ الاسلام یکی دیگر از مدارسی است که در سالیان اخیر مرمت و هزینۀ آن نیز از درآمد موقوفات مدرسه و مرکز مدیریت حوزۀ علمیه تأمین شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: از مسجدِ مدرسۀ سردار هم مدتی طولانی به عنوان فضایی برای زندگی طلاب و خانواده هایشان استفاده می شد که با هماهنگی مرکز مدیریت حوزۀ علمیۀ قزوین تغییر کاربری داده شد و هم اکنون کار مرمت آن ادامه دارد.

حضرتی ها، مرمت مدرسۀ ابراهیمیه را در مرحلۀ نازک کاری، مسجدِ مدرسۀ پیغمبریه و مدارس امام صادق (علیه السلام)، مولا وردیخان و التفاتیه را نیز در مرحله بهره برداری عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین تأکید کرد: تاکنون بر ده میلیارد تومان برای مرمت مدارس علمیۀ قزوین هزینه شده که بالغ بر 2.5 میلیارد تومان از این رقم در دو سال اخیر بوده است.

حضرتی ها گفت: بخشی از این رقم از منابع حوزۀ علمیه، بخشی از منابع استانی و بخشی هم از محل موقوقات و کمک افراد نیکوکار تأمین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha