یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
لیلة الرغائب

حوزه/ حجت الاسلام سوری، لیلة الرغائب را شب نزول رحمت الهی خواند و گفت: ماه رجب، ماه مناجات بین بنده و خداوند متعال و ایجاد پیوند عمیق میان بنده و ولی خداست.

حجت الاسلام مصطفی سوری، استاد و محقق حوزوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با بیان اینکه اولین شبِ جمعه ماه رجب، شب نزول رحمت الهی است، بیان داشت: این شب در مفاهیم دینی و اسلامی «لیلة الرغائب» خوانده می‌شود؛ «رغائب» جمع رغیبه به معنای پاداش‌ های بسیار گران‌سنگ است. همچنین به معنای چیزی که مورد رغبت و میل، و عطا و بخشش می باشد.

وی با بیان اینکه ماه نورانی رجب، ماه امیرالمؤمنین(ع) می باشد، افزود: ماه رجب دو ویژگی دارد و عبارتند از «ماه خدا و ماه ولایت» که دو هدف عمده را در پی دارد. یکی ایجاد گفتگو و مناجات بین بنده و خداوند متعال، از راه دعاها و مناجات هایی که در کتب ادعیه، از جمله مفاتیح الجنان ذکر شده و دیگری ایجاد رابطه و پیوند عمیق میان بنده و ولی خداست.

این محقق حوزوی ادامه داد: از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمود «از نخستین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید، زیرا ملائکه و فرشتگان خداوند به آن شب، لیلة الرغائب می گویند و علت نامگذاری، این است که چون یک سوم از شب می گذرد، تمامی فرشتگانی که در آسمان ها و زمین هستند، در کعبه و اطراف آن جمع می شوند، در این هنگام، خداوند آنان را مورد خطاب خویش قرار می دهد و می فرماید، ای فرشتگان من! هر چه می خواهید از من بخواهید. فرشتگان عرض می کنند خداوندا خواسته ما از تو این است که گناهان کسانی را که در ماه رجب روزه می گیرند، ببخشایی و آنان را مورد آمرزش خویش قرار دهی و خداوند تبارک و تعالی می فرماید؛ این کار را انجام دادم».

وی افزود: شایسته است کسی که این حدیث را می شنود، در لیلة الرغائب بر فرشتگان زیاد سلام و درود بفرستد، تا تکلیفی را که آیه تحیت بر عهده ما گذاشته را ادا کرده باشد. چرا که در این آیه آمده «و إذا حییتم بتحیّة فحیّوا بأحسن منها او ردوها؛ هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید، یا لااقل به همانگونه پاسخ گویید».

حجت الاسلام سوری در تشریح فضیلت های «لیلة الرغائب» یادآور شد: هرکس اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه بگیرد، سپس بین  از نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بخواند و در ادامه به همان کیفیتی که در مفاتیح الجنان آمده، عمل نماید، امید است خداوند حاجت او را إن شاء الله برآورده کند.   42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha