پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 377114
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کتاب تهاجم انگلیس به جنوب ایران

حوزه/ کتاب «تهاجم انگلیس به جنوب ایران» (با تأکید بر نقش روحانیت منطقه در مبارزه با استعمار) به قلم عبدالکریم مشایخی منتشر شد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، نویسنده در این کتاب تلاش کرده است، افزون بر شناخت و بررسی علل و زمینه ‌های هجوم چهارگانه انگلیس به جنوب ایران، نقش هدایتی روحانیت جنوب ایران، آشنایی با اهداف استعماری انگلیس در جنوب ایران و مقاومت و ایستادگی مردم جنوب ایران را بحث و بررسی کند.

بندر بوشهر در دوره قاجار در کرانه شمالی خلیج فارس معتبرترین بندر تجاری ایران بود که به دلیل اختلافات سیاسی دولت‌ های انگلیس و ایران بر سر مسئله هرات چهاربار مورد تجاوز نیروهای مهاجم انگلیسی قرار گرفت. مردم غیور بوشهر با پیروی از فرامین علمای روحانی در شرایطی به دفاع از آب و خاک ایران عزیز قیام کردند که دولت زبون و ضعیف قاجار هر روز بر اساس امتیازی گوشه ‌هایی از این سرزمین را به بیگانگان واگذار می ‌کرد.

در این راستا علمای بزرگی چون آیت ‌ا... شیخ حسن آل عصفور، آیت ‌ا... سیدعبدا... مجتهد بلادی بوشهری، آیت ‌ا... سیدمرتضی مجتهد اهرمی، آیت ‌ا... شیخ محمدحسین برازجانی و ده ‌ها تن دیگر از علمای سراسر کشور به حمایت و پشتیبانی از سردارانی چون سرهنگ باقرخان تنگستانی، شهید احمدخان تنگستانی، شهید رئیسعلی دلواری، زائر خضر خان تنگستانی، غضنفرالسلطنه برازجانی، شیخ حسین خان چاه کوتاهی و خالو حسین دشتی پرداختند.

این کتاب از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان 300 نسخه، 350 صفحه و قیمت 25000 تومان منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha