یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 377213
۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
اولین جلسه درس خارج فقه الاعتکاف ب

به همت ستاد مرکزی اعتکاف قم، اولین جلسه درس خارج فقه الاعتکاف با حضور طلاب و روحانیون و تدریس آیت الله اراکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» اولین جلسه درس خارج فقه الاعتکاف روز گذشته با حضور اعضای شورای علمی و جشنواره سراسری اعتکاف و طلاب معتکف در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای دبیرستاد اعتکاف با قدردانی از آیت الله اراکی برای برگزاری اولین جلسه درس خارج اعتکاف، ابراز امیدواری کرد ادامه جلسات نیز با حضور آیت الله اراکی برگزار شود.

در ادامه آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که خود نیز معتکف است در این جلسه با اشاره به ضرورت تبیین رابطه عبادات و اعمال انسان با ولایت و امامت گفت: اینکه در روایات آمده اگر کسی تمام عمر خود را نماز بخواند و روزه بگیرد ولی ولایت نداشته باشد اعمال او بی فایده است یک بحث تعبدی نیست؛ لذا باید در تمام عبادات رابطه با ولی خدا را مشخص کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: فقه ما باید نظام مند باشد، یعنی علاوه بر بررسی مباحثی مثل بیع به این نکته هم توجه کنیم که در زمان مدیریت امام معصوم در جامعه به چه چیزهای دیگری نیاز داریم.

* اعتکاف با امامت ارتباط دارد

وی با اشاره به آیه شریفه « وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِىَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ »، اظهارداشت: در این آیه خداوند به ابراهیم و اسماعیل دستور داده کعبه را برای حضور معتکفین آماده کنند و این دستور بعد از امامت حضرت ابراهیم است که معلوم می شود اعتکاف با امامت ارتباط داشته و دارای جایگاه مهمی است.

آیت الله اراکی ادامه داد: نکته دیگری که از این آیه استفاده می شود این است که این دستور زمانی داده شده که اسماعیل هم بزرگ شده بود و و در این زمینه کمک کرد.

وی در ادامه به ادله مربوط به مکان اعتکاف پرداخت و یادآور شد: باید بررسی کنیم که مسجد جامع به چه معناست؟ یعنی چه کسانی در مسجد جمع شوند و حول چه کسی؟ منظور از اجتماع در اینجا جمع مکانی نیست بلکه جمع شدگان باید در مسیر اراده امام حرکت کنند.

* امام معصوم مرکز اراده جامعه ایمانی است

وی با بیان اینکه امام معصوم مرکز اراده جامعه ایمانی است اظهارداشت: فرق جامعه ایمانی و نفاق  گونه در همین است و در جامعه ایمانی مردم در مسیر اراده امام اجتماع می کنند.

وی با اشاره به ماجرای رد الشمس و بازگشتن خورشید برای اقامه نماز حضرت علی(ع) گفت: آن نمازی نماز حقیقی است که با امام باشد؛ این سخنان حرف های تبلیغاتی و عاطفی نیست بلکه صد در صد برهانی و شرعی است.

وی اعتکاف را تمرین برای همراهی امام معصوم دانست و یادآور شد: ما باید جایگاه و رابطه با امام را در تمام مباحث فقهی از جمله اعتکاف روشن کنیم تا بحث ما جامع باشد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: در سایر مباحث فقهی هم باید ما مشخص کنیم امام از نظام اقتصادی یا مثلا سیاسی چه چیزی را اراده کرده و بعد به سراغ مطالعه بیع برویم؛ اعتکاف هم باید در بستر «ما یریده الامام» بررسی شود.

* مسجد، جایگاه امر امام است

وی با تاکید براینکه هر مسجدی مقام و جایگاه امر امام است و نماز خواندن امام در مسجد هم جلوه ای از این مسئله است، خاطرنشان کرد: اگر مسجد فقط محل اقامه نماز بود باید برای مسجد ضرار گفته می‌شد: «لا تَقُم فیه صلاة ابدا» ولی اصل مسجد را خراب کردند.

وی با بیان اینکه اعتکاف، تمرینِ بودن با امام معصوم است، اظهارداشت: ما در این سه روز مانند امام زندگی می‌کنیم؛ روزها روزه می گیریم و شب ها شب زنده داری می کنیم و از گناه دوری می کنیم.

وی ادامه داد: اعتکاف یک عبادت حاشیه ای و ثواب محض نیست؛ اگرچه این‌ها هم در قرآن آمده، بلکه اعتکاف برای این است که جامعه طاهر و بادوام باشد.

وی در جمع بندی سخنان خود با بیان مثالی از فقه نظام مند گفت: در مسائل سیاسی وظیفه مردم نصرت و اطاعت است و اگر امور مربوط به امام معصوم هم در این زمینه تبیین شود تبدیل به نظام سیاسی خواهد شد.

** مقام معظم رهبری پاسدار تقوا در جامعه هستند

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جایگاه مهم مقام معظم رهبری یادآور شد: ایشان پاسدار و تشویق کننده تقوا در جامعه هستند و باید مردم را آگاه کنیم که خداوند چه نعمتی به آنان داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha