سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 377506
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
منبر

حوزه/استاد حوزه علمیه خراسان در کارگاه‌ مهارت های منبر گفت: بلاغت هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند و عامل موفقیت تبلیغات دینی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام مرتضی دهشت، در دومین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت منبر در جمع طلاب مدرسه علمیه عالی نواب مشهد، با بیان اینکه ساختار درونی منبر دو اصل و یک راهبرد دارد، ابراز داشت: قداست  و رسالت منبر دو اصل  و راهبرد آن نیز اخلاص است که باعث می‌شود، پیام منبر  در گستره دنیای کنونی که فرقی ماهوی بین تبلیغ دینی و غیردینی وجود دارد، مؤثر باشد‌.

این استاد حوزه علمیه، به فصاحت و بلاغت در کلام اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که حضرت رضا(ع) می‌فرمایند: اگر مردم زیبایی کلام ما را بدانند از ما تبعیت می‌کنند، این زیبایی کلام همان ساختار ظاهری و ساختار درونی است.

وی با اشاره به معجزه فصاحت قرآن در دورانی که این ویژگی مهم بود، یادآور شد: منظور حضرت رضا(ع) در حدیث مذکور نیز  زیبایی‌های باطن و فصاحت و بلاغت است که اگر مردم آن را بفهمند زمینه جذبشان فراهم می‌شود.

این محقق دینی  توضیح داد: فصاحت به معنی ساختار شکلی سخن و بلاغت ساختار محتوایی براساس مقتضای حال است که هنر قرآن و اهل‌بیت(ع) نیز اول در بلاغت و بعد در فصاحت است.

حجت‌الاسلام دهشت، با بیان اینکه بلاغت هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند و عامل موفقیت تبلیغات دینی است، گفت: مقام معظم رهبری تعبیر هجمه‌های فرهنگی را برای بلاغت دشمن به‌کار می‌برند، یعنی دشمن مخاطب‌شناسی می‌کند و این اصلی دینی است که آن‌ها استفاده می‌کنند و به جای تمرکز در الفاظ، به سراغ فصاحت می‌روند.

 

وی با اشاره به اینکه بلاغت، قیدی عقلی به معنی انتخاب سخن و انتخاب ابزار آن است، گفت: کلام، پل ارتباطی است و به همین علت باید به سراغ زبان‌های ساده رفت و ساده‌گویی کرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در فصاحت سه اصل وجود دارد، گفت: گزینش، چینش و پردازش خوب و بهتر، سه اصل مهم است و باید نکات مهم پرداخته و آراسته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha