چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ هم اندیشی فرصت ها و ظرفیت های علمی و فرهنگی پژوهشگاه ها و دانشگاه های قم و جهان عرب

حوزه/ معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر لزوم نقش و جایگاه علم و تولید علم در افزایش قدرت جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر قهرمان سلیمانی امروز در همایش فرصت ها علمی و فرهنگی دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایران  و جهان عرب  که در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: جهان اسلام باید نقش مهمی در تولید علم در این عصر داشته باشد.

وی افزود: یکی از بهترین نمونه هایی که در زمینه رشد در عرصه علمی در جهان همیشه از آن یاد می شود، کشور جمهوری اسلامی ایران است؛ زیرا امروزه ایران، یک و نیم درصد تولید علم دنیا را تولید می کند.

قهرمانی بیان کرد: این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی، ایران، هیچ سهمی در تولید علم جهان نداریم و امروزه نیز 90 درصد کشورهای جهان در این جدول هیچ تولیدی ندارند و تنها مصرف کننده علم هستند.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: یکی از دلایل این مساله آن است که ایران به عنوان یک کشور مستقل و آزاد توانست قدرت خود را در حوزه های مختلف تعریف کند؛ مفهوم قدرت در دنیای امروز کاملا با گذشته متفاوت شده است که این قدرت امروز متوجه ساحت های علمی است.

وی اظهارکرد: برای جمهوری اسلامی ایران، ورود به این جدول تولید علم در واقع رسیدن به این حد از قدرت است؛ ایران رسیدن به این قدرت را از آموزه های دینی متاثر می داند.

سلیمانی بیان کرد: در این زمینه اتحاد ایران و کشورهای اسلامی می تواند به تولید علم در کشور و کشورهای منطقه منجر شود؛ در حال حاضر به اندازه 8 قرن پیش هم کشورهای اسلامی با هم ارتباط ندارند.

وی افزود: در مسجد نیوجیه پکن نام دو معمار ایرانی نقش بسته است، یعنی هنر معماری اسلامی از غرب تا شرق آسیا داد و ستد داشته؛ در خراسانی کتابی در فلسفه نگاشته می شد و در غرب اسلام به آن پاسخ داده می شد؛ یعنی نشان دهنده این ارتباطات علمی بوده است.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این که ابن بطوطه بیان می کند که ملوانان چینی شعر فارسی سعدی را در دریاها می خواندند، ولی متاسفانه امروز این داد و ستد علمی و فرهنگی شکل نمی گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha