شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری

حوزه/ دبیر کنگره شهدای روحانی کشور به تشریح خدمات حوزه های علمیه به نظام اسلامی و جامعه بشری پرداخت و بر لزوم درک نهادینه شده حمایت از حوزه در انجام این ماموریت های خطیر تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  مجتبی ذوالنوری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: حوزه های علمیه در طول تاریخ خود، همواره منشا خدمات و برکات فراوانی برای مردم و جامعه بوده اند.

وی افزود: نهضت های بزرگ دینی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته اند و تاریخ آنها را گواهی داده است، به همت و پیشتازی و پرچمداری پرورش یافتگان مکتب اهلبیت و حوزه های علمیه انجام شده است.

نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نمونه های آن، انقلاب اسلامی ایران است که با پشتیازی حوزها و مراجع عظام تقلید و به شکل مشخص امام راحل اتفاق افتاده است.

وی اظهارکرد: نقش روحانیت در انقلاب چیزی نیست که نیاز به تبیین داشته باشد زیرا مردم ما در عرصه های مختلف، در گام ها و مراحل مختلف انقلاب شاهد حضور پررنگ روحانیت بوده اند.

حوزویان از تاثیرگذارترین قشر جامعه

دبیر کنگره شهدای روحانی کشورخاطرنشان کرد: تثبیت انقلاب اسلامی و بسیج مردم و رفع نیازها در تاریخ پس از انقلاب توسط حوزویان و خروجی های حوزه های علمیه ما گواهی بر این مدعا است که حوزویان از تاثیرگذارترین اقشار در تاریخ پرشکوه ایران اسلامی بوده اند.

وی گفت: روحانیون در دفاع مقدس همیشه دوشادوش رزمندگان دیگر در جبهه های جنگ حق علیه باطل حضور داشتند و در محورهای مختلف از جمله پشتبیانی، مسوولیت برخی از یگان های سازمان رزم، تبلیغات، فعالیت های عقیدتی و سیاسی و تعمیق بصیرت و بنیه معنوی و معرفتی و در نتیجه تقویت بنیه دفاعی آنها در ابعاد مختلف مدیریت دفاع مقدس در قرارگاه و گروهان دسته ها حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری بیان کرد: حوزویان پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نیز نیاز سازمان دولت را تامین کردند و امروز نیز نظام اسلامی در عرصه های مختلف نیازمند حضور حوزویان و طراحی و پاسخگویی آنها به نیازهای مختلف است.

وی گفت: امروزه نیز بسیاری از مدیران کشور از میان حوزویان هستند؛ از جمله اینکه امروزه عمده قضات کشور، از میان روحانیون هستند؛ نقش میهم روحانیت در عرصه فرهنگی و آموزش و پرورش و عقیدتی سیاسی و همچنین در عرصه های نظامی و... تامین نیاز جامعه اسلامی در مساجد و... بر هیچ کس پوشیده نیست و این قشر همیشه سنگین ترین بارها را برای اعتلای جامعه اسلامی به دوش کشیده است.

نمی توان نظام اسلامی را بدون نیاز به حوزه تعریف کرد

دبیر کنگره شهدای روحانی کشور گفت: نمی توان نظام اسلامی را بدون نیاز به حوزه تعریف کنیم و همچنین جامعه بدون خروجی های حوزه در همه عرصه ها به مشکل بر می خورد زیرا آنها کارشناسان دین هستند و دین نیز نیاز جامعه را در هر سطحی رفع می کند.

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از نکات خاص حوزه های علمیه آن است که هیچگاه خروجی آنها در جامعه هرز نمی روند و تلف نمی شوند و هیچگاه یک طلبه که خروجی حوزه های علمیه است بیکار نمی ماند.

وی گفت: حوزویان به شکلی تربیت می شوند که هیچ زمانی و در هیچ مکانی بیکار تعریف نمی شوند و همیشه می توانند به کارهایی مشغول باشند که خیر و صلاح خود و جامعه را به خوبی محقق سازند؛ کار حوزه و حوزویان انسان سازی و جامعه سازی است و حتی یک لحظه پرتی نیز دراین کار معنی ندارد.

دبیر کنگره شهدای روحانی کشور اظهارکرد: شالوده این کشور را انقلاب اسلامی تشکیل می دهد که اسلامیت را به عنوان مهمترین عنصر در خود جای داده است؛ به همین جهت این اسلامیت باید در همه شوون خودنمایی کند و بروز و ظهور داشته باشد.

تمدن سازی اسلامی نیازمند نقشه راه حوزه است

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری بیان کرد:جامعه اسلامی به هر شکل و به هر طریق ممکنی که تصور آن برود، به حوزه و ساختارهای ذهنی حوزه نیازمند است، زیرا اگر بخواهیم تمدن سازی اسلامی را محقق کنیم نیازمند ترسیم نقشه راه توسط حوزویان هستیم.

وی گفت: به عنوان مثال در عرصه علوم مختلف چون معماری و شهرسازی نیازمند ترسیم شکل شهرسازی اسلامی و دینی از منظر اسلام هستیم؛ زیرا اسلام دستورات خاصی در خصوص شهرسازی و معماری دارد که بتواند امنیت و آرامش افراد را تامین کرده و در نهایت بتواند جامعه ای هوشیار و  سرزنده و شاداب و الهی داشته باشد؛ از جمله مسجد محوری و... که هر کدام از این مولفه ها باید از سوی حوزویان برای جامعه تبیین شود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری بیان کرد: امروزه با پیشرفت علوم مختلف صدها و هزاران سوال و پرسش جدید در زمینه های مختلف علمی ایجاد شده است که جز حوزه کسی نمی‎تواند به آنها پاسخ دهد.

حوزه باید نسل انسانی را در  عصر فراماشینی حفاظت کند

وی گفت: همچنین با رشد شهرها و زندگی اجتماعی شکل تربیت افراد و کودکان نیز در جامعه متفاوت شده است، ولی با این وجود حوزویان باید بتوانند از منابع غنی اسلامی بهترین سبک زندگی را برای استفاده در هر شرایطی به افراد ارایه دهند؛ از جمله کیفیت تربیت، کیفیت نظام آموزی، کیفیت مدارس و.... که توجه به آنها می تواند نسل انسانی را در این عصر فراماشین حفاظت کند.

این استاد حوزه یادآورشد: از جمله مباحثی که جامعه به شدت نسبت به آن احساس نیاز می کند، عرصه های اقتصادی است؛ اسلام مدل و اقتصاد خاص خود را ارایه کرده است که رهبر انقلاب چکیده آن را در قالب اقتصاد مقاومتی بیان کرده اند؛ این شکل از اقتصاد به اجازه هضم شدن در سیستم اقتصادی جهانی و بازی در زمین دشمنان و چپاول گران را نمی دهد و بر عکس سیستمی را به ما معرفی می کند که بتوانیم باآن هم خود را حفظ کنیم و هم بتوانیم جامعه را بسازی و زندگی خوبی برای مردم فراهم کنیم و از طرفی اجازه ندهیم که دشمنان هر لحظه که اراده کنند از این ابزار برای جدا کردن مردم از حاکمیت دینی استفاده کنند.

سیستم بانکی غربی کاملا ربوی است

وی گفت: با پیچیده شدن اجتماع انسانی، مسایل اقتصاد داخلی نیز به خودی خود پیچیده شده است؛ به نوعی که امروز اقتصاد جهان بدون حرکت بانک ها و سیستم بانکی ادامه نمی یابد و به همین دلیل هضم شدن در این سیستم بانکی غربی که کاملا ربوی است ما را به ورطه سقوط می کشد و از این رو نیازمند ورود حوزه برای منزه کردن این عرصه از ربا و معاملات ربوی و رشد اقتصادی در سایه حمایت از تولید و فعالیت مولد هستیم که در اینجا نیز جامعه نیازمند حوزویان است.

دبیر کنگره شهدای روحانی کشور خاطرنشان کرد: نیازمند ارکان مختلف جامعه به روحانیت و حوزویان گستره بسیاروسیع تری دارد و اگر جامعه به درستی این فضا را درک نکند در آینده مشکلات و آسیب های بسیاری جامعه انسانی را تهدید خواهد کرد.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: به طور کلی در هر بعدی که اسلام در آن به بیان باید و نباید پرداخته است نقش حوزویان و روحانیت در بیان این باید و نباید ها انکار ناپذیر است و همه باید به آن توجه داشته باشند.

وی گفت: خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی شاهد رشد شگرف حوزه های علمیه بوده ایم و این رشد شگرف باعث شده است بسیاری از امور ناصواب در جامعه از بین رفته و جای خود را به معروفات بدهند؛ اگر این راه اصلاح گری در جامعه به دلیل رشد شتابنده علوم و جوامع و رسانه ها، بسیار طولانی است ولی هیچ گاه حوزویان در این مسیر میدان را خالی نمی کنند و در این جهاد بزرگ فی سبیل الله پیش قدم هستند.

دبیر کنگره شهدای روحانی کشور گفت: از این رو است که هم حوزه های علمیه باید این نیاز را درک کنند و هم اینکه دولت باید نسبت به این مساله اعتقاد راسخ داشته باشد و هم ظرفیت سازی و هم تامین هزینه کند.

امروزه وظایف حوزوی صرفا به عرصه داخل کشور خلاصه نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری بیان کرد: امروزه وظایف حوزوی صرفا به عرصه داخل کشور خلاصه نمی شود و ارکان حوزه امروز در تلاش هستند که تبلیغ در عرصه جهانی و اصلاح در جامعه جهانی را در دستور کار خود قرار دهند زیرا حوزه علمیه قم یک حوزه علمیه جهانی است و ماموریتی جهانی دارد؛ به همین دلیل وقتی که پذیرفته ایم که باید در این عرصه حضور مثبت داشته باشیم باید لوازم آن را نیز فراهم کنیم.

وی گفت: زمانی بود که در حوزه های علمیه ما مساله زبان های خارجی مفهوم مرسومی نبود و چندان علاقه ای به ورود زبان های دیگر به حوزه وجود نداشت ولی کم کم با رشد انقلاب اسلامی و دگرگون شدن شرایط این احساس نیاز در حوزه نیز ایجاد شد و خوشبختانه حرکت های جدید و امیدوارکننده ای در عرصه زبان آموزی در حوزه های علمیه ایجاد شده است.

حوزویان باید به زبان های زنده دنیا تسلط داشته باشند

دبیر کنگره شهدای روحانی کشورخاطرنشان کرد: امروز این نیاز یک نیاز تثبیت شده است که حوزویان باید به زبان های زنده دنیا تسلط داشته باشند و باید این اصل در حوزه نهادینه شود که مخاطب حوزه یک مخاطب جهانی است که تمام کسانی که در این عصر حضور دارند باید پیام قرآن و عترت را بشوند و ما هستیم که این وظیفه سنگین را به دوش گرفته ایم؛ البته در این عرصه تمام ارکان نظام نیز باید به حوزه کمک کنند تا پیام اهل بیت(ع) را به بهترین شکل در جهان منتشر کنیم و این مساله باید در همه دولت ها به عنوان یک اصل درک شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha