یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سیدرضا مودب

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم با بیان این که ما رمضان ، بهار قرآن و مناجات برای تقرب به خدای متعال است، اهتمام ویژه به قرآن و ادعیه را رمز توفیق بندگان در سبک زندگی اسلامی توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مؤدب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که ماه مبارک رمضان ، بهار قرآن و دعا و مناجات به درگاه حق تعالی است ، اظهار داشت: ماه رمضان تنها ماهى است كه نامش در قرآن کریم صراحتاً بیان شده ، ضمن آن که در احاديث نیز از آن به عنوان بهار قرآن شناخته شده‏است.

بهترین موسم اَُنس با کلام وحی

وی با اشاره به این که این ماه بی نظیر و پرفضیلت بهترین زمان اُنس با کلام وحی است، افزود: رمضان هم بهار تلاوت و استماع قرآن است و هم بهترین موسم برای تدبیر و تدبر در آیات این کتاب آسمانی و انسان ساز، البته به شرط آن که ما به خوبی قدردان این فرصت بی نظیر که خدا در اختیارمان قرار داده است، باشیم و از آن به نحو مطلوب بهره برداری کنیم.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم همچنین با تاکید بر این که قرآن ترازوى حق و باطل است، گفت: قرآن ميزان فرهنگ و انديشه و نیز محک و معيار نقد و بررسى است ، به طوری که باید شاخص بررسی ها و ارزیابی ها ما در دنیا به ویژه در شناخت جریان حق و باطل قرار گیرد.

قرآن را از مهجوریت درآوریم

وی با تاکید بر این که نباید قرآن کریم در جامعه اسلامی مهجور و مظلوم واقع شود، خاطرنشان کرد: هر چند که در ماه مبارک رمضان به جهت فضا و حس و حال معنوی، توجه بیشتری از ناحیه مردم به کتاب خدا صورت می گیرد اما نباید این مهم صرفاً محدود به همین شب ها و روزهای ماه رمضان شود بلکه باید در همه سال توجه به قرآن به صورت جدی به فرهنگ و روال جامعه تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین مودب همچنین با بیان این که ماه مبارک رمضان علاوه بر بهار قرآن، بهار دعا و مناجات و تضرع به سوی درگاه الهی است، ابراز داشت: پس از قرائت قرآن و تدبر در آیات وحی، اساساً دعا نقش بسیار مهمی در جهت دهی به زندگی انسان به منظور رسیدن به افق های مطلوب در چارچوب سبک زندگی دینی دارد.

نقش مهم دعا و مناجات در توفیق معنوی انسان

وی اضافه کرد: طبعاً وقتی که آدمی برنامه روزانه اش را با دعا شروع کند ،  از همان آغاز روز یک سبک زندگی الهی را برای خود ترسیم می کند که تاثیر فراوانی دارد و فرد می تواند در روز از این دعایی که شروع کرده مدد بگیرد.

وی افزود: قبل از هر چیز باید توجه داشت که دعا در فرهنگ همه ادیان وجود دارد و در دین اسلام نیز به طور خاص بر آن تاکید شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: ما بیشترین دعا را از حضرت زین العابدین (ع) داریم ، کما این که صحیفه سجادیه این بزرگوار، کتاب بسیار گرانقدری است که ادعیه ایشان را بری همه شیعیان و بلکه همه مسلمانان و حتی همه انسان های مومن و عاقل این کتاب بسیار سودمند و قابل استفاده است.

سرمنشأ ادعیه ما، قرآن کریم است

وی گفت: نکته حایز اهمیت دیگر این که پایه و سرمنشا دعا در قرآن کریم است ، به این معنا که ما در برخی از آیات شریفه قرآن ادعیه ای داریم برخی از آن را حتی در نماز می خوانیم، ضمن آن که ائمه اطهار(ع) نیز به تاسی از قرآن ، ادعیه دیگری را بیان کرده اند و این ادعیه ثروت گرانقدری است که از سه قرن حضور امامان معصوم (ع) به دست ما رسیده است.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه همچنین با بیان این که دعا و مناجات نقش بسیار زیادی در کسب آرامش و طمأنینه حقیقی در انسان دارد، اظهار داشت: معمولاً افرادی که سبک زندگی خود را با ادعیه پایه گذاری کرده اند و با دعاهای مناسب هر روز برنامه خود را شروع می کنند از آرامش بالایی برخوردار هستند انتظارات آنها از دیگران در برابر خدماتی که انجام می دهند یا اندک است یا هیچ و اصولا پاداش خویش را بر اساس ادعیه از خدا می خواهند.

آرامش حقیقی در سایه سار قرآن و ادعیه

وی افزود: از این منظر، اساساً انسان هایی که با ادعیه برنامه سبک زندگی خود را انجام می دهند نسبت به دیگران موفق تر هستند و نسبت به اهداف زندگی و برنامه های آن موفقیت بیشتری دارند؛ به این خاطر که بر اساس نظمی کارهای خود را پیش می برنند و در انجام کار این آرامشی که دارند سبب پیشرفت کارهایشان می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مودب خاطرنشان کرد: از سویی همین افراد تمرکزی که در برنامه زندگی دارند به آنها اعتماد به نفس بیشتر می دهد و این اعتماد به نفس آنها را در برنامه های روزانه موفق تر می کند، ضمن آن که اصولاً انسان هایی که با دعا مانوس نیستند در کارهای شخصی و سبک زندگی نیز به جهت ضعف در اعتماد به نفس و بحث توکل، توفیق کافی و لازم را ندارند.

اهمیت توجه به دعا و مناجات در سیره اهل بیت(ع)

وی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه دعا و مناجات در سیره نورانی اهل بیت(ع) گفت: ائمه اطهار(ع) خود بیشترین دعاها را در زندگی می خواندند، همچون ادعیه و مناجات هایی که از امیرالمومنین (ع) به درست ما رسیده که یکی از معروف ترین آن ها دعای کمیل است.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: ماه مبارک رمضان از این حیث فرصت ارزشمندی است که ما به ادعیه و مناجات هایی که مخصوص این ماه است همچون دعای سحر، دعای مجیر، دعای ابوحمزه ثمالی و ... انس و خو بگیریم و از برکات معنوی آن در حد توان و فهم و درک ، بهره بگیریم و به ویژه در شب قدر بتوانیم با آمادگی لازم، بهترین مقدرات را برای خویش به اذن و توجه الهی و عنایت حضرت ولی عصر(عج) رقم بزنیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha