یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 دهمین گردهمايي مبلغان شیعه آلمان و هلند

دهمین گردهمايي سالانه علما، روحانيون و مبلّغين شیعه آلمان و هلند با عنوان "ضرورت توجه به قرآن و عترت در ماه مبارک رمضان"، در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دهمین گردهمايي سالانه علما، روحانيون و مبلّغين شیعه آلمان و هلند با عنوان "ضرورت توجه به قرآن و عترت در ماه مبارک رمضان" در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

در این گردهمايي یک روزه که همه ساله جهت تبادل نظر پیرامون مهمترین مباحث مربوط به تبلیغ و اولویت های کاری روحانیون و علمای شیعه در سطح منطقه تشکیل می گردد در مورد مباحث ذیل گفتگو و تبادل نظر گردید:

* ضرورت توجه به قرآن و عترت در ماه مبارک رمضان

*  تبادل نظر در خصوص چگونگی ارتباط و انس با قرآن در میان نسل جوان

*  ضرورتها و بایسته های تبلیغی در معرفی قرآن و عترت

*  تبادل نظر در رابطه با فعالیت های تبلیغی روحانیون

سخنرانی رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا

حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در این گردهمایی ماه مبارک رمضان را فرصت مناسبی برای خودسازی و خودشناسی دانست و گفت: خودسازي از خودشناسي آغاز مي‏شود.  البته این خودشناسی و توجه به ظرفیت های وجودی انسان آثاری دارد از جمله خودسازی و نیز خداشناسی و دیگر شناسی؛ لذا روحانیون محترم در ماه مبارک رمضان که مدرسه رشد و تکامل است با سلوک و تمرین و تقویت اراده ضمن آن که به هدایت دیگران اشتغال دارند، باید برای تهذیب نفس و خودسازی خود نیز تلاش جدی داشته باشند. تبلیع القاء الفاظ و اصطلاحات نیست بلکه القاء معنی و حقیقت در جان و دل مخاطب است.

وی از اهل بیت (ع) به عنوان زبان قرآن و مفسران واقعی این کتاب الهی یاد کرد و افزود: مهم ترین نکته این است که انسان بتواند با قرآن ارتباط برقرار نماید و آموزه های آن را در متن زندگی روزمره به کار بندد. حضرت فاطمه(س) در تعبیری در رابطه با پیامبر(ص) می فرمایند: « کان خلقه القران» خلق پیامبر (ص) قرآنی بود. فکر، رفتار و کردار و عمل انسان باید قرآنی شود. در حوزه عقیده، در حوزه اخلاق و نیز در حوزه عمل انسان باید قرآنی شود. این سه عناصر تشکیل دهنده شخصیت انسان هستند. زمینه رسیدن به بهشت عقاید، اخلاق و اعمال به برکت قرآن است.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه گفت: متاسفانه امروزه برخی نسبت به قرآن کریم بی مهری می ورزند، چرا که برای تفسیر و فهم دقیق آیات از زبان قرآن که اهل بیت(ع) هستند استفاده نمی کنند. اینکه قرآن در کنار عترت قرار می گیرد برای این است که عترت زبان تفهیم و تبیین قرآن هستند و مفسران واقعی آن در تمام ابعاد هستند و این مسئولیت بزرگ بعد از پیامبر (ص) بر عهده آنان قرار داده شده است.

وی ادامه داد: برخی از روشنفکران در آمریکا و انگلیس می گویند امروزه دنیای صلح است و آیات جهاد باید کنار گذاشته شود. متاسفانه اینها از مجموعه آیات قرآن فهم دقیق و عمیقی نداشته اند که اینگونه مطالب را می گویند. قرآن کریم کتاب قانون است هم قوانین حقوقی و هم اخلاقی دارد که برخی از قوانین آن به عنوان قوانین طلایی یاد می شود. مانند « قولوا للناس حسنا»

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی بیان داشت: عده ای در شهر برلین بر روی پروژ ه 15 ساله ای در حال کار هستنند که می خواهند اثبات کنند که قرآن کریم یک کتاب تاریخمند است و می گویند مخاطبان قرآن عربها هستند و شاید فقط از بخشهایی از آن که جنبه موعظه دارد بقیه مردم بتوانند استفاده نمایند. حال آن که خود قرآن می فرماید « وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيراً وَنَذِيراً وَلكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ» « وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ

وی اظهار داشت: قرآن کریم در خیلی از آیات بشریت را مخاطب قرار می دهد و می فرماید: « یاایهاالناس» زبان قرآن، زبان عقل و فطرت است و با کل بشریت در تمام ادوار تاریخ صحبت می کند و امروزه هم بشریت می تواتند مخاطب آموزه های قرآن باشد و از آنها بهره ببرد. همچنان که پیامبر اسلام نیز یک شخصیت فراتاریخی است و برای جامعه کنونی هم می تواند الگو باشد. آن حضرت گرچه از عرب بود ولی فقط برای عرب نبوده است بلکه با زبان انسان که زبان فطرت و عقل است با مخاطبین خود که در آن زمان بیشتر عربها بودند صحبت می کرد و امروزه هم می توان از آن معارف انسانی برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بهره مند شد.   

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه تصریح کرد: امروزه متاسفانه خیلی ها منبع اصلی سخنان خود را قرآن کریم معرفی می کنند ولی هر کدام بر اساس برداشت شخصی خود آیات قران را تفسیر می کنند. امروزه برای تفهیم و تببین دقیق آیات قرآن کریم نیازمند عترت هستیم. اگر بشر می خواهد به حیات طیبة برسد باید دعوت خدا و رسول خدا را بفهمد و اجابت کند. " يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ"

دهمین گردهمايي مبلغان شیعه آلمان و هلند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha