شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / همایش بزرگداشت "ملا محمد صالح برغانی قزوینی" همزمان با روز قزوین در ۷ شهریور، در مدرسه علمیه صالحیه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در جلسه هماهنگی جهت برگزاری همایش بزرگ ملامحمد صالح برغانی قزوینی گفت: استان قزوین و مدارس علمیه آن در گذشته خاستگاه علما و فرهیختگانی نظیر شیخ بهایی، سید جمال الدین اسد آبادی و علمای بزرگوار عصر ما  بوده که در این مدارس علمیه این شهر تحصیل نموده اند؛ لذا باید تلاش نماییم آثار و نوشته های بر جای مانده از این علما، شخصیتها و مدارس علمیه را برای آحاد مردم ون سل نوجوان و جوان معرفی نماییم.

مدیر حوزه علمیه قزوین به برگزاری همایش "ملا محمد صالح برغانی قزوینی" در استان اشاره و بیان داشت: برخی از علما و مدارس علمیه هنوز ناشناخته مانده اند، مثل مدرسه صالحیه از مدارس قدیمی و بی نظیر از نظر ساخت و معماری و همچنین حضور شخصیتها وعلمای ارزشمندی در این مدرسه بوده که متاسفانه تا کنون برای مردم وجوانان این مرکز علمی وفقهی به درستی شناسانده نشده است.

استاد حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: دراستان قزوین مدارس علمیه وجود داشته که اکثراین مدارس دارای سابقه وپیشینه خوب ودرخشانی برخوردار است که هنوز حتی موسسین این مدارس برای مردم به خوبی معرفی نشده است.

وی تصریح کرد:تمام مسئولین امور فرهنگی وحوزوی باید برای باشکوه تر برگزار نمودن این همایش تلاش نمایند.

شخصیتهای برجسته حوزوی معرفی می شوند

 مهندس وزیری نژاد ،مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین هم دراین زمینه ضمن ارج نهادن به تلاش های ماندگار علما وموسسین مدارس علمیه در قزوین گفت:امروز نسل نوجوان وجوان ما باید با ابعاد زندگی بزرگان حوزوی وعالمان فرزانه بیش از همیشه آشنا شوند.

یادآور می شود: همایش بزرگداشت ملا محمد صالح برغانی قزوینی همزمان با روز قزوین در 7 شهریور در مدرسه علمیه صالحیه برگزار می شود.

گفتنی است: محمدصالح برغانی قزوینی  در سال  ۱۱۷۴ قمری در برغان متولد و  درگذشته ۱۲۷۱ در کربلا در گذشت. وی از روحانیان سرشناس قزوین در قرن سیزدهم بود. او فرزند ملامحمد ملائکه، برادر محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث بود.

این عالم فقید، دوران تحصیل را در قزوین، اصفهان و عراق سپری کرد و در حدود سال ۱۲۲۰ قمری به تهران رفت. در کاخ گلستان همراه با برادرش جلسه‌ای با محمدشاه قاجار داشت که به درگیری لفظی و تبعید او از ایران انجامید. ناچار به عراق و سپس مکه و مدینه رفت و چند سال در آن‌جا سپری کرد. سرانجام با وساطت عالم فقید جعفر کاشف‌الغطا به ایران بازگشت و ساکن قزوین شد و مدرسه صالحیه را بنا کرد.

لازم به ذکر است: جمال‌الدین اسدآبادی و میرزا کوچک جنگلی ،  اشرف الدین حسینی قزوینی معروف به نسیم شمال، از جمله  شاگردان معروف این مدرسه بوده‌اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha