دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
 آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد شدید از اتلاف مواد غذایی با هدف عدم شکستن قیمت ها، گفتند: متاسفانه در برخی از شهرهای کشور ما در یکی از سال ها، برای آنکه نرخ شیر کاهش نیابد به جای آنکه به مراکز خیریه و دارالایتام ها بدهند، به چاهی در بیابان می ریختند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه شنبه در بیست و ششمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار داشتند:  یکی از شاخه های ضداخلاق نسبت به عالم آفرینش و طبیعت، مسئله اسراف و تبذیر است که از بلاهای بزرگ دنیای امروز می باشد. 

ایشان با اشاره به آیه 43 سوره غافر مبنی بر اینکه اسراف کنندگان اهل جهنم و دوزخ هستند، ابراز داشتند: همچنین در آیه 27 سوره اسراء با صراحت تاکید شده که تبذیرکنندگان، برادران شیطان هستند چرا که شیطان تخریب می کند و کار اسراف کندگان نیز تبذیر و تخریب جامعه است.

معظم له همچنین به آیه 31 سوره اعراف «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» اشاره داشتند و گفتند: در ابتدای این آیه تصریح شده ای فرزندان آدم هنگامی که مسجد می روید، با لباس و زینت خوب بروید؛ بعضی افراد بدترین لباس های خود را هنگام مسجد رفتن می پوشند در حالی که مسجد خانه خدا، مرکز اجتماع مسلمین و آبروی اسلام است.

این مرجع تقلید افزودند: در ادامه آیه 31 سوره اعراف تاکید شده «از آنچه خدا نعمت و روزی داده بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید چرا که خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد».

*تفاوت اسراف و تبذیر

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به تبیین تفاوت بحث اسراف و تبذیر پرداختند و گفتند: اسراف معمولا در کیفیت صورت می گیرد در حالی که تبذیر در کمیت است؛ افرادی که به جای یک یا دو نوع غذا، بیش از ده نوع غذا تهیه می کنند، اسراف کرده اند؛ این افراد عموما برای خودنمایی، برتری جویی، اظهار ثروت و این قبیل مسائل غیراخلاقی چنین کاری می کنند؛ ممکن است همه غذاها مصرف شود اما بازهم اسراف است.

ایشان افزودند: همچنین اگر کسی بیش از تعداد مهمان های خود با هدف خودنمایی و برتری جویی غذا تهیه کند تبذیر کرده است و معمولا اضافه آن غذاها را در زباله می ریزند.

معظم له تصریح کردند: اسراف و تبذیر از نظر اسلام محکوم است و مایه بدبختی جوامع می باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه اسراف منحصر به غذا نیست، ابراز داشتند: هرساله در آفریقا میلیون ها نفر از گرسنگی می میرند در حالی که در طرف دیگر دنیا برخی برای سگ و گربه خانگی طبیب مخصوص و دندانپزشک دارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد شدید از اتلاف مواد غذایی با هدف عدم شکستن قیمت ها، گفتند: شنیده شده است گاهی برای اینکه نرخ و قیمت کالاهای غذایی کاهش نیابد، هزاران تن گندم را به دریا می ریزند.

ایشان افزودند: متاسفانه در برخی از شهرهای کشور ما در یکی از سال ها، مقدار اضافه شیر را برای اینکه نرخ نشکند به جای آنکه به مراکز خیریه و دارالایتام ها بدهند، به چاهی در بیابان می ریختند.

معظم له در ادامه تصریح کردند: در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده «دور ریختن آبی که از آشامیدن اضافه آمده، یکی بودن لباس کار و لباس بیرونی، و دور انداختن هسته خرما پائین ترین مرتبه اسراف عبارت هستند».

این مرجع تقلید با بیان اینکه در دنیای امروز حتی زباله ها قابل استفاده هستند، ابراز داشتند: اگر امام صادق(ع) در آن زمان می گفتند حتی دور ریختن هسته خرما اسراف است امروز در دنیا از زباله ها نیز استفاده می کنند.

*لزوم پرهیز از اسراف در مجالس

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم پرهیز از اسراف در مجالس و میهمانی ها تاکید کردند و اظهار داشتند: اخیرا معمول شده در بعضی از مجالس، غذای انبوهی می گذارند و افراد به اندازه ای که تمایل دارند استفاده می کنند؛ این اقدام از یک نظر خوب است که غذای زیادی از بین نمی رود و از جهت دیگر خوب نیست چرا که بعضی افراد حریص هستند و به مقدار زیادی غذا برمی دارند و بقیه آن را هم به زباله می ریزند.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر دنیای امروز از اسراف و تبذیر فاصله بگیرد، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha