سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
 محمد صادق یوسفعلی

حوزه/ امروزه با مطالعه در تاریخ می توان به تفسیر درست از زندگی پیشوایان، به خصوص امام هشتم دست پیدا کرد و با درس آموزی، یادگرفته های خود را در زندگی روزمره خود پیاده نمود .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام محمد صادق یوسفعلی تولیت مدرسه علمیه بیت المهدی(عج) شیراز در مراسم بزرگداشت دهه کرامت در جمع طلاب و روحانیون این حوزه علمیه ضمت تبریک به مناسبت ایام ولادت حضرت امام رضا(ع)، به بیان خصلت های آن حضرت پرداخت و اظهار داشت: تمامی مردم می توانند در طول دوران زندگی خود از سیره و خصلت های امام رئوف حضرت رضا(ع) درس زندگی بیاموزند و با تدبر در نحوه زندگانی آن حضرت و با آموختن خصلت های آن امام عزیز بهترین الگو را برای پیاده کردن سبک زندگی اسلامی به دست آورند.

وی افزود: امروزه با مطالعه در تاریخ می توان به تفسیر درست از زندگی پیشوایان، به خصوص امام هشتم دست پیدا کرد و با درس آموزی، یادگرفته های خود را در زندگی روزمره خود پیاده کند.

شجاعت علی بن موسی الرضا(ع)

تولیت مدرسه بیت المهدی(عج) شیراز، در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع حوزویان شیرازی به خصلت های امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: شجاعت از اوصاف پسندیده انسان ها است که بین ترس و تهور قرار دارد.

وی افزود: ترس نوعی زبونی و گریز از مسئولیت و خطر است که انسان ضعیف النفس گرفتار آن می شود. در مقابل ترس تهور قرار دارد که به معنای خطر پذیری بی باکانه و عدم رعایت احتیاط در اقدام به کارهای پر خطر است.

استاد حوزه شیراز بیان کرد: همانطوری که ترس بی جا انسان را زمین گیر می کند و باعث محرومیت از تعالی و رشد می شود، تهور نیز موجب نابودی و هدر رفتن نیرو، جان و مال، بدون نتیجه مطلوب و خوبی می شود.

وی در ادامه گفت: اما شجاعت خصلتی بسیار خوب میان این دو حالت است، شجاع به کسی گفته می شود که جسور بوده و با روحیه خطر پذیری ارزشهای الهی و انسانی را نشان دهد.

حجت الاسلام یوسفعلی اظهار داشت: پس بنابراین تنها برخورداری از جسارت و روحیه شجاعت ارزش به حساب نمی آید. بلکه داشتن این روحیه در صورتی ارزش دارد که در مسیری درست و سودمند به کار گرفته می شود.

وی گفت: در شجاعت علی بن موسی الرضا(ع) هر دو ویژگی آشکار است، آن حضرت هم از شجاعت و روحیه خطر پذیری در حد عالی برخوردار بود و هم این روحیه را در دفاع از امامت و ارزش های توحیدی به کار می گرفت و آن را صرف اعتلای ارزش های می کرد.

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: امام رضا(ع) پس از شهادت پدرش، عهده دار مسئولیت سنگین امامت شد و با اینکه شرایط و اوضاع سیاسی عصر هارون بسیار سخت بود، امامت خود را آشکار کرد و مسئولیت هدایت مردم را بر عهده گرفت.

عزت نفس و مناعت طبع امام هشتم

تولیت مدرسه علمیه بیت المهدی(عج) شیراز بیان کرد: یکی از اهداف شوم مامون در موضع دعوت امام رضا(ع) به مرو و تفویض ولایت عهدی به آن حضرت، این بود که با نزدیک کردن آن حضرت به دستگاه خلافت و قدرت سیاسی او را به جاه طلبی و دنیا پرستی متهم کند، ولی مناعت طبع و قدرت سیاسی و عزت نفس امام رضا(ع) نقشه مامون را نقش بر آب کرد.

حلم و بردباری 

حجت الاسلام محمد صادق یوسفعلی بیان کرد: حلم وبردباری خصلت ارزشمند و از ویژگی های مردان بزرگ الهی است که در مصیبت های روزگار و حتی در مقابله با مردم نا بخرد و گمراه از خود نشان می دهند.

وی در پایان اظهار داشت: امام رضا علیه السلام از جمله این مردان بزرگ است که این خصلت را از اجداد بزرگوار خود به ارث برده بود. او در برابر ناملایمت های روزگار بردبار بود و تا جایی که مصلحت ایجاب می کرد با دشمنان و افراد جاهل بردباری می کرد.

تولیت مدرسه بیت المهدی(عج) شیراز در جمع طلاب و روحانیون این مدرسه  گفت: امروزه برای رسیدن به سعادت باید تلاش کرد تا در حد توان و به میزان معرفت خود، با سبک زندگانی امام رضا علیه السلام آشنا شویم، یاد بگیریم، یاد بدهیم و در زندگی خود به کار بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha