جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علیزاده موسوی

حوزه/ رئیس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: روزنامه عکاظ رسما پس از منتفی شدن حضور ایران در حج امسال اعلام کرده است که ایران به دنبال تثلیث حج است؛ آنها حج را روی مساله برائت و دعای کمیل منطبق کرده اند؛ به دنبال آن هستند که به مردم بگویند که ایرانی ها می خواهند در بحث حج بدعت کنند و حج را به محل سودجویی سیاسی خود مبدل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در نشست علمی «حج و جهان اسلام» که  در اداره کل حج و زیارت استان قم برگزار شد گفت: نگاه به برائت در ساحت های مختلف شکل می گیرد؛ گاهی این نگاه از جایگاه کلامی و گاهی نیز از نگاه سیاسی انجام می شود.

وی افزود: هابز که در راس هرم فلسفی غرب قراردارد، بیان می کند که انسان گرگ انسان است؛ یعنی هر انسان باید نگاه برائتی نسبت به انسان های دیگر داشته باشد؛ در واقع گرایی نیز بحث، بر سر منافع است یعنی آنچه شکاف ها را تقویت می کند، مساله منافع است.

استاد حوزه تصریح کرد: نگاه ایده آلی در عرصه سیاست،  انسان ها را چونان بره هایی که در صلح زندگی می کنند تصویر می کند و بیان می کنند که دشمنی وجود ندارد که بخواهیم از آن برائت بجوییم.

پژوهشگر و مبلغ بین المل حوزه اظهارکرد: در رهیافت فرهنگی برائت به معنی غیریت سازی به کار می رود؛ یعنی آنها برای تعریف خود، غیر از خود را بیان می کند و آنها را وجهه ممیزه خود می دانند؛ همچون سلفی ها که خود را اینگونه تعریف می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی عنوان کرد: رویکرد اجتماعی بیشتر به دنبال نگاه طبقاتی است؛ آنچه در اینجا باید به آن بپردازیم باید مبانی برائت را در تمامی این مباحث بررسی کنیم؛ یعنی رویکرد اسلام در موضوع برائت در عرصه سیاسی بیان شود.

وی افزود: وقتی از این رویکردها به بحث برائت بنگریم به این نکته می رسیم که معیارهای برائت چیست؟ یکی ازمباحث مرتبط با برائت مساله جهاد است؛ در اینجا این سوال پیش می آید که اگر دیگران به ما کاری نداشتند ایا می توان علیه دیگران جهاد کرد؟

استاد حوزه تصریح کرد: همین مسایل در بحث برائت نیز خود نمایی می کند که با چه کسانی باید برائت داشت و چه کسانی را باید از این مساله مستثنی کرد؛ یکی از محورهایی که در این عرصه به ما حمله می شود آن است که دشمنان بیان می کنند که مسلمانان در شعار مرگ بر آمریکا،  مردم آمریکا را هدف قرار می دهند.

پژوهشگر و مبلغ بین الملل حوزه اظهارکرد: اگر ابعاد این برائت مشخص نشود، این بحث به خود جهان اسلام نیز تسرّی می کند و به همین جهت است که تکفیریون بیان می کنند که اولین گروهی که باید از آن تبری جست، شیعیان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی خاطرنشان کردند: امروزه سلفی ها با این مباحث به دنبال جذب جوانان هستند و به راحتی تمام اصول اسلام را نیز زیرپا می گذارند و دلیل آن هم آن است که حدود و ثغور این مباحث مشخص نشده است؛ علمای شیعه و سنی باید حدود و ثغور این مباحث را مشخص کنند تا این بهانه از تکفیری ها و دشمنان اسلام گرفته شود.

وی افزود: روزنامه عکاظ رسما پس از منتفی شدن حضور ایران در حج امسال اعلام کرده است که ایران به دنبال تثلیث حج است؛ آنها این حج را روی مساله برائت و دعای کمیل منطبق کرده اند؛ آنها به دنبال آن هستندکه به مردم بگویند که ایرانی ها می خواهند در بحث حج بدعت کنند و حج را به محل سودجویی سیاسی خود مبدل کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha