سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام عطاران طوسی

حوزه/ مدیر امور اهل سنت بعثه رهبری گفت: عدم اطلاع و آگاهی از مناسک عبادی، کلامی و فقهی مذاهب از جمله مهمترین آسیب های امروز جهان اسلام است؛ متاسفانه بسیاری از مسلمانان از آداب و احکام یکدیگر آگاهی چندانی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عطاران  در نشست علمی حج و جهان اسلام  که در اداره کل حج و زیارت استان قم برگزار شد گفت: خداوند در آیه 150 سوره بقره بیان می کند هرگاه خواستید به سمت خدا عبادت کنید و برای عبادت خارج شدید، باید تمام پیروان اسلام، به سمت قبله دوران داشته و عبادت کنند؛ این فرمان الهی به این منظور نیست که صرفا وظیفه ما یک طواف بدون ثمر است؛ این جمعیت انبوده باید مجالی فراهم کند که با آیین و مناسک و نوع عبادت که با آن آشنایی نداریم از نزدیک مواجه شویم.

وی افزود: تفاوت در انجام برخی مناسک، ایجاد ذهنیت و سوال می کند و این سوال باعث می شود که مسلمانان به جستجوگری مشغول شوند و همین پرسشگری باعث آشنا شدن با یکدیگر می شود؛ البته این سوال باید از علمای آن مذاهب انجام شود.

مدیر امور اهل سنت بعثه‌ مقام معظم رهبری تصریح کرد: عدم اطلاع و آگاهی از مناسک و عبادی و کلامی و فقهی مذاهب از جمله مهمترین آسیب های امروز جهان اسلام است؛ متاسفانه بسیاری از مسلمانان از آداب و احکام یکدیگر آگاهی چندانی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: آیه 29 سوره فتح نیز بر اهمیت استفاده از ظرفیتهای حج در عرصه بین المللی تاکید دارد؛ بیشترین تبلور این آیه مرتبط با مدینه منوره است؛ خداوند بیان می کند که باید بیاندیشید که "رحماء بینهم" داشته باشته اید یا اشداء بینهم؟

حجت الاسلام والمسلمین عطاران گفت: آیه برائت در حج یکی از مباحثی است که در قرآن بیان شده است، زیرا حج، بهترین فرصت برای گردهم آمدن و تلاش علیه صهیونیست بین الملل و دشمنان اسلام است؛ پیروان مذاهب مختلف باید در حج گردهم آمده و با یکدیگر تصمیم بگیرند که چگونه می توانند علیه دشمن مشترک اقدام کنند.

وی افزود: غیر از حج هیچ فرصتی به این خوبی برای اقدام علیه دشمنان بوجود نمی آید که هم اعلام برائت داشته باشند و هم اینکه این فریاد را در بازگشت به کشورهای خود نیز ببرند و ملت های خود را بیدار کنند.

مدیر امور اهل سنت بعثه‌ مقام معظم رهبری تصریح کرد: در آیه 143 سوره بقره خداوند بیان می دارد که این قبله قرارداده نشده است الا برای اینکه کسانی که از پیامبر تبعیت می کنند و کسانی که به جاهلیت ارتجاع داشته اند شناخته شوند.

وی خاطرنشان کرد: حج بهترین فرصت برای شناخت پیروان مذاهب از یک دیگر است و در این راستا باید تفاوت بین مذاهب مختلف به یک ظرفیت برای آشنایی و سوالات و نشست ها و همایش ها و گفتگوهای مبدل شود.

حجت الاسلام والمسلمین عطاران گفت: گردهم آمدن اندیشمندان،  علما،  مفسرین و متکلمین جهان اسلام در مراسم حج، باید انجام شود؛ زیرا این مراسم بهترین محل برای تجمع این علما خواهد بود؛ در این مراسم باید از دلخوری ها و کینه کاست و به اشتراکات و تفاهمات اصرار ورزید.

وی افزود: تشکیل اتاق فکر جهان اسلام  در مکه مکرمه الزامی است و این اتاق فکر باید به دردهای مشترک جهان اسلام بیاندیشد و راه درمان بیاید؛ به نظر می رسد که حج بهترین فرصت برای تجمع رهبران و بزرگان امت اسلامی است که نسبت به افراط گری ها و حرکاتی که خارج از محدوده اسلام است، اعلام موضع کنند و ساحت امت اسلامی را نسبت به این امور منزه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha