سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حج - مکه

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه، حج را بر اساس آیات الهی، مهمترین عامل در وحدت امت اسلامی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین هادی اکبری در نشست علمی حج وجهان اسلام که در اداره کل حج و زیارت استان قم برگزار شد  گفت: موضوع وحدت جهان اسلام در معارف اسلامی مورد تاکید فراوان واقع شده است؛ در این زمینه آیات الهی بر روی مساله وحدت تاکید فراوانی دارند.

وی اظهارکرد: وقتی از وحدت امت اسلام سخن می گوییم به این معنی است که همه مسلمانان بر روی محور باورهای دینی مشترک و منافع و اهداف مشترک گردهم جمع شوند و هیچ اختلاف و نظریه فقهی جزیی یا کلامی و تاریخی باعث جدایی آنها از هم نشود.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری تصریح کرد: آیه«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاتَفَرَّقُوا» به صراحت به وحدت امت اسلامی تصریح دارد؛ آیه 46 سوره انفال به صراحت امت اسلامی را از تفرقه برحذر می دارد؛ در مذمت تفرقه نیز آیات بسیاری وجود دارد که قرآن کریم به صراحت از کسانی که تفرقه افکن هستند به بدی یاد کرده است.

این محقق حوزه بیان کرد: امام صادق(ع) در خصوص وحدت اسلامی بیان کردند که مومنین همچون بدن یک مومن هستند که اگر یک عضو آن به درد بیاید همه عضوها به درد می آید، پیامبر اکرم(ص) بیان کردند، مومنان در مهربانی و عاطفه به یکدیگر همچون یک بدن واحد هستند که اگر عضوی از آن به درد بیاید همه اعضا با آن عضو همدردی می کنند.

وی اظهارکرد: قرآن کریم و منابع دینی از مومنان انتظار دارد که جامعه ای یکپارچه ایجاد کنند؛ این وحدت و یکدلی و انسجام و یکپارچگی، باید در حج تبلور پیدا کند؛ هیچ عمل و عبادتی به اندازه حج در وحدت میان اقوام و ملل نظیر ندارد؛ حج یکی از پرشورترین و زیباترین و شگفت انگیزترین عباداتی است که وحدت امت اسلامی را جز به جز در خود متبلور می کند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری تصریح کرد: از همان لحظه ای که مومنان از یک نقطه خاص مُحرِم می شوند و یک لباس خاص را می پوشند و در یک مکان خاص مجتمع می شوند و گرد یک قبله طواف می کنند و.... این وحدت را متجلی می کنند.

کعبه قلب امت اسلام است

وی بیان کرد: کعبه قلب امت اسلام است، زیرا همانگونه که قلب خون را به تمام بدن می رساند، باید در حج این پمپاژ انجام شود و مسلمانان در حج پاک شوند و وقتی به دیار خود می رسند، این پاکی را به همه نقاط دنیا منتشر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری گفت: حج، دارای بعد فردی و اجتماعی است که در قرآن نیز به آن تصریح شده است؛ حال می توان گفت که باید بعد اجتماعی حج، منتج به وحدت امت اسلامی باشد؛ همه مسلمانان با هر رنگ و عقیده ای در یک نقطه جمع می شوند و همه این مسایل منتهی به این نتیجه است که دین به دنبال انسجام بیشتر امت اسلامی است.

وی اظهارکرد: گردهمایی بزرگ مسلمانان در حج اگر با انسجام انجام شود، قطعا در دل دشمنان و کفار رعب ایجاد می کند و این رعب باعث می شود که دشمنان چشم طمع به مسلمانان نداشته باشند و این مساله عمل به قرآن کریم است ولی متاسفانه این اجازه داده نمی شود.

وی تصریح کرد: مسلمانان باید از فواید حج بهره ببرند و وحدت یکی از مهمترین بهره های حج است که باید حتما از سوی مسلمانان پیگیری شود؛ در حج هیچ مسلمانی احساس تنهایی نمی کند و البته همه این مسایل به شرطی است که همان حجی باشد که مبتنی بر آیات الهی است.

استاد حوزه بیان کرد: حج به این معنی نیست که مسلمانان اعتقادات خود را کنار بگذارند و به مذهب هم بگرایند در واقع حج باید باعث احساس عظمت شود، زیرا در کنار هم بودن چنین حسی را به آنها خواهد داد؛ رهبر انقلاب فرمودند که ما در مساله وحدت جدی هستیم و اتحاد مسلمین را نیز قبول داریم؛ ایشان فرمودند که فِرق گوناگون اسلامی حقیقتا در مقابل دشمنان اسلام باید همفکری و همکاری داشته باشند، سپس این فرق باید با هم تفاهم و همفکری و همگرایی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha