دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد بوهاری

حوزه/ جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد: محمد بوهاری رئیس جمهور این کشور پیش از بروز فاجعه کشتار شیعیان در زاریا در دسامبر سال گذشته، در جریان سرکوب شیعیان نیجریه توسط ارتش قرار داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از vanguardngr.com، جنبش اسلامی نیجریه روز پنج شنبه اعلام کرد،  محمد بوهاری رئیس جمهور این کشور پیش از بروز فاجعه کشتار شیعیان در زاریا در دسامبر سال گذشته، در جریان سرکوب شیعیان نیجریه توسط ارتش قرار داشته است.

جنبش اسلامی نیجریه همچنین یافته‌ها و گفته‌های کمیسیون قضایی کادونا را از پیش تعیین شده ومغرضانه دانسته و افشاء کرده است که بوهاری پیش از این نیز زمانی که در سال‌های 1984-1985 ریاست قرار گاه نظامی آلاگبون را به عهده داشته‌است، شیخ ابراهیم زاکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه را به مدت 18 ماه در آنجا بازداشت کرده و در حال حاضر نیز ایشان در همان قرارگاه نظامی در اسارت به سر می‌برند.

عبدالرحمان یولا مدیر کمیته آزادسازی شیخ زاکزاکی در سخنانش گفت: بوهاری در یک مصاحبه اینترنتی با کانال تلویزیونی قطر  اعضای گروه جنبش اسلامی را به تشکیل یک دولت موازی متهم کرده بود و همین مسئله را دلیلی برای سرکوب شیعیان دانسته. و همین مسئله به وضوح نشان می‌دهد که رئیس جمهور نه تنها در جریان سرکوب و کشتار شیعیان بوده، بلکه فرمان این جنایت را نیز خودش صادر کرده است.

ناصر الروفا فرماندار کادونا نیز اتهامات مشابهی علیه دولت نیجریه عنوان کرده و در اطلاعیه تلویزیونی گفته بود: دولت نیجریه گزارش‌هایی دریافت کرده بود مبنی بر اینکه جنبش اسلامی نیجریه یک دولت موازی با دولت بوهاری تشکیل داده و ساختارهای رسمی نیجریه را به رسمیت نمی‌شناسد. این درحالی است که نه شیخ ابراهیم زاکزاکی و نه هیچ یک از اعضای جنبش اسلامی نیجریه هرگز تابعیت‌شان را از نیجریه نفی نکرده‌اند. آن‌ها با حسن نیت پاسپورت‌های شهروندی نیجریه‌ را نگه داشته و هیچ حرکتی دال بر جدایی طلبی از خود نشان نداده‌اند. آن‌ها سرود، پرچم یا ارز مخصوص به خودشان نداشته‌اند،  بلکه بسیاری از اعضای جنبش اسلامی مالیات پرداخت کرده و گروه‌ها و انجمن‌های متعلق به آن‌ها در نهاد‌های نظارتی نیجریه به ثبت رسیده‌اند. همه آنچه گفته شد به وضوح نشان می‌دهد که ادعای دولت نیجریه درباره اعضای جنبش اسلامی کاملا بی‌پایه و اساس است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha