دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم

حوزه/ این فعال قرآنی گفت: متاسفانه برخی از خانواده ها کودکان خود را مجبور به حفظ قرآن می‎کنند؛ در یک همایش قرآنی چندین خردسال حافظ را مشاهده کردم که وقتی با آنها سخن گفتم، متوجه شدم که حالات روانی آنها متناسب نیست؛ قرار نیست و نیازی هم نیست که یک کودک ۶ ساله به هر قیمتی حافظ کل قرآن شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‎الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم صبح امروز در همایش مدیران مؤسسات و خانه‎های قرآن شهری و روستایی و افتتاحیه فعالیت‎های مهدهای قرآنی در اداره کل تبلیغات اسلامی قم با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص جهاد در راه خدا گفت: مباحثی که ایشان بیان کردند پیرامون آیه 52 سوره شوری است که مفاد اصلی آن استفاده از ظرفیت قرآن در مواجهه با دشمنان است.
وی با اشاره به عرصه های مختلف تهاجم فرهنگی دشمن افزود: قرآن کریم به ما امر می کند که برای مقابله با طوفان شکننده تهاجمات و موج‎های استکباری که همه ابعاد زندگی انسان‎ها را تحت تاثیر قرارده است به قرآن پناه ببریم.
وی اظهار کرد: قطعا در این مسیر مؤسسات و فعالان قرآنی در خط مقدم مبارزه با تهاجمات فرهنگی دشمن قرار دارند؛ برخی از مسئولین گمان می‎برند که حل مشکلات فرهنگی از راه تأمین شادی برای جوانان در قالب کنسرت محقق می‎شود؛ امروز آن قدر که برای برگزاری کنسرت در مشهد مقدس سینه چاک می‎کنند، دغدغه صدها موسسه قرآنی که در حال تعطیلی هستند را ندارند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: بنده به عنوان مدیر یک موسسه که در اداره آن به شدت در مضیقه هستیم درک می‎کنیم که امروزه موسسات قرآنی با چه مشکلاتی برای اداره خود مواجه هستند؛ این کشور، کشور قرآن است و در هجوم فتنه ها، تنها راه، چنگ زدن به دامان قرآن می باشد.

*مشکلات در فعالیت های قرآنی است تا هر اهل دنیایی در آن وارد نشود
وی افزود: کار فرهنگی، همیشه با سختی و مشکلات همراه بوده و هست؛ اولین بانی فعالیت‎های فرهنگی در اوج سختی و گرفتاری، پیامبران الهی بودند؛ در عین مطالبه از مسئولین برای حمایت از فعالیت‏ های قرآنی مقرر شده است که فعالیت‎های قرآنی با مشکلات همراه باشد تا اهل دنیا در این راه وارد نشوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر فعالان قرآنی در خط مقدم هستند باید دشمنان را به خوبی شناخته و متناسب با حربه های آنان برنامه ریزی کنند؛ فعالیت‏ های قرآنی باید شکل و ظاهر خود را هماهنگ با این هجمه ها کند تا بتواند در مقابل آنها بایستد.
این استاد حوزه گفت: موسسات قرآنی به جای کار پرحجم و بدون توجه به معانی و مفاهیم قرآن اگر کار کم حجم تری انجام داده؛ ولی مطالب بیشتری منتقل کنند، ارزش بیشتری خواهد داشت؛ برخی مراکز بیشتر به دنبال روانخوانی و زیباخوانی هستند؛ ولی در راستای مفاهیم قرآنی گامی برنمی‎دارند و به حقیقت این مقابله فرهنگی پی نبرده‎اند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: اگر کسی وارد فضای قرآنی شد نباید با اهل لهو و لعب ارتباط و همنشینی داشته باشد؛ حضور در مؤسسات قرآنی به عنوان قرآن آموز نیازمند به عقبه ای فرهنگی-قرآنی است که باید زندگی را مطابق با مفاهیم قرآن قرارداد؛ همچنین اهالی قرآن باید کاری انجام دهند که در مسیر هدف اوست؛ نه اینکه کارهایی انجام دهند که از عهده آنها خارج بوده و از مسیر خارج می‎کند.

*فعال قرآنی سکولار به درد دین نمی خورد

وی با اشاره به اینکه فعال قرآنی سکولار به درد دین نمی‎خورد، گفت: باید به گونه ای فعالیت کنیم که در خط انبیای الهی حرکت نماییم؛ متاسفانه برخی از فعالان قرآنی در مسایل قرآنی بصیرت لازم را ندارند؛ برخی از آنها بیان می‎کنند که چون قدرت ما به آمریکا نمی‎رسد باید با آنها سازش کنیم و زیر چتر آنها باشیم؛ بیش از 60 آیه قرآن در خصوص استکبار وجود دارد؛ تمام نشانه های استکبار با قرآن و با آمریکا قابل انطباق است؛ اینکه رهبر انقلاب بیان می‎کنند که نباید در هاضمه تمدن مادی هضم شویم، به این خاطر است که قرآن با جان ایشان عجین است.

*قرار نیست کودک ۶ ساله به هر قیمتی حافظ کل قرآن شود
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: متاسفانه برخی از خانواده ها کودکان خود را مجبور به حفظ قرآن می‎کنند؛ در یک همایش قرآنی چندین خردسال حافظ را مشاهده کردم که وقتی با آنها سخن گفتم، متوجه شدم که حالات روانی آنها متناسب نیست؛ قرار نیست و نیازی هم نیست که یک کودک 6 ساله به هر قیمتی حافظ کل قرآن شود.
این استاد حوزه گفت: چرا در برخی از موسسات قرآنی برخلاف منویات پیامبر (ص) عمل می کنیم؟ باید به گونه‎ای به آموزش بپردازیم که کودکان آن مفاهیم را فرا بگیرند؛ یعنی می‎توانیم با یک سوره در یک دوره آموزشی مفاهیم را به شکل شیرین به کودکان آموزش دهیم؛ ولی وقتی یک کودک برای نتیجه گرفتن در مسابقات قرآنی تحت فشار قرار می‏ گیرد، نباید انتظار داشته باشیم که در آینده قرآنی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha