پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: طلبه ای که در نیت خود اخلاص واقعی را داشته باشد و فقط برای خدا و رضایت او تلاش کند و رفتار و گفتارش یکی باشد بدون تردید در همه امورش موفق خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،آیت الله محمدتقی مصباح یزدی امروز در آیین آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه معصومیه قم در جمع اساتید و طلاب با اشاره به اینکه نخستین راه مقابله با شیطان تقویت عقلانیت است، اظهارداشت: شیطان همیشه با خلقت بشر بوده و همیشه دست به کار است تا روزی،ماهی سالی، افراد را فریب بدهد، شما طلاب بیش از دیگران در معرض و تیرس شیطان هستید چرا که شما سربازی دین و نوکری دین را عهد دار هستید و قرار است مبلغ دین و آیین باشید.

ایشان افزود: یکی از کارهای اصلی شیطان در این دنیا این است که برای آدمی حالت نسیان و غفلت ایجاد کند و طبعاً کسی که از یاد خدا غافل شد، در مسیری حرکت می‌کند که شیطان می‌خواهد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشت که شیطان عامل مستقل نیست بلکه میل آدمی به سمت و سوی نامطلوب و گناه و غفلت از یاد خدا را در وجود او تقویت می‌کند.
آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های انسان غفلت از یاد خدا و فراموش کردن نعمت‌های بی شمار الهی است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: طلاب در اموری که برعهده دارند همیشه خدا را مدنظر داشته باشند، نیت فعالیت هایشان رضایت خدا باشد اگر این گونه بودیم شکی نداشته باشید که در سایر امور موفق خواهیم بود، دل انسان از لایه های متعددی به وجود آمده است که از این جهت باری تعالی می فرمایند؛ « فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ»، لذا شیطان در لحظه ای غفلت می تواند نفوذ کند و انسان را از مسیر خود منحرف سازد.
ایشان در ادامه با بیان این که خدای متعال بالاترین امتیاز یعنی عقل را به انسان عطا کرده است، اظهارداشت: نخستین راه مقابله با شیطان، اثبات و تقویت اعتقادات از طریق ابزار مهمی به نام عقل است و حال آن که متاسفانه گاه شاهدیم که عده ای از جهل مردم سوء استفاده کرده و بر اساس خواب و برخی مباحث انحرافی، انسان‌های زیادی را فریب داده اند.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: اساساً انسان برای این که دچار افراط و تفریط نشود باید ورزیدگی عقلی داشته و از عقل خود در مسیر صحیح متناسب با فطرت الهی‌اش بهره بگیرد تا راه حق و باطل را از یکدیگر تمیز و تشخیص دهد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: از این منظر، یکی از راه‌های کلیدی مقابله با شیطان، تقویت بُعد عقلانی انسان است به این خاطر که چنانچه عقل انسان به کمک او نیاید، همواره در معرض خطر و اشتباه و گمراهی قرار می‌گیرد.
ایشان خطاب به طلاب جوان مدرسه معصومیه قم افزودند: اگر خواستید ارزیابی کنید عملی که می خواهید انجام دهید برای خدا است یا خیر، ابتدا بررسی کنید آیا کار واجب تر این کاری که در دست دارید وجود دارد؟ و سپس ببینید آیا حاضرید در سود و منفعتی که دارد با دیگری شریک شوید؟
 
انتهای پیام  313/17
 
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha