دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت اله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر لزوم شناخت حقایق اسلام تاکید کرد و گفت: اگر شناختی نسبت به حقایق اسلام نداشته باشیم، توان دفاع از دین و پاسخ گویی به شبهات نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در سالن همایش این موسسه برگزار شد، با اشاره به اینکه نسل جدید طلاب حوزه دارای بصیرت و آگاهی مطلوبی هستند، اظهار داشت: کلمات گهربار مقام معظم رهبری راهنمای زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، علمی و تحقیقاتی همه ما است.

وی درادامه تصریح کرد: تعهد اسلامی اقتضا می کند در هر زمانی با توجه به نعمت های خدادادی و موقعیت های اجتماعی، "نیازهای جامعه اسلامی" را شناسایی کرده و تلاش کنیم این اولویت را در انتخاب کار، تحصیل، تدریس و تحقیق قرار دهیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: همه کارهای خوب از دست یک نفر برنمی آید و اگر تحصیل علم و تحقیق را بخش خاصی از فعالیت ها در نظر گرفتیم، فرا گرفتن همه علوم نیز برای یک نفر میسر نیست و چاره ای جز انتخاب میان علوم نیست.

وی به معیارهای اولویت انتخاب اشاره داشت و گفت: مفروض ما این است که سعادت دنیا و آخرت ما جز در درس های علوم اسلامی حاصل نمی شود و هیچ راهی نیست، جز اینکه افرادی خود را وقف فراگرفتن حقایق و معارف اسلام کرده و به دیگران منتقل کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه دریایی از علوم و معارف مقابل طلاب قرار دارد، تصریح کرد: در ترتیب، تنظیم و برنامه ریزی برای علوم باید اهتمام داشت.   

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه دنیا در برابر آخرت موضوع قابل توجهی نیست، اظهار داشت: اگر انسان ایمان خود را از دست بدهد و کافر شود، سعادت دنیا وآخرت را از دست خواهد داد و خسارت سنگینی متحمل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین ملاک اولویت انتخاب علوم این است که آن علم، زمینه ساز افزایش ارتباط انسان با خدا شود، ابراز داشت: این اولویت از عقاید آغاز و به اخلاق سازنده و رفتار ختم می شود. 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امروز وظیفه اثبات مقام علوم اسلامی و پاسخ به شبهات را داریم، ابراز داشت: در گذشته احساس خطر نمی شد که برای پاسخ به شبهات خداشناسی و اهل بیت(ع) تلاش چندانی داشته باشیم، اما امروز این مسئله به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تمرکز دشمن بر روی اسلام شدت بیشتری یافته است. 

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اذعان صریح دشمنان مبنی بر اینکه امروز اسلام دشمن ما است، افزود: تاکنون بزرگترین دشمن کشورهای غربی و لیبرال را اردوی مارکسیسم می دانستند، اما امروز می گویند بزرگ ترین دشمن ما اسلام است؛ در هیچ دوره تاریخی مثل امروز، چنین دشمنی نسبت به اسلام و راه حق وجود نداشته است؛ امروز شبهات حتی در اختیار هر کودکی قرار گرفته و متاسفانه آثار این مسئله را نیز در جامعه لمس می کنیم.

وی تصریح کرد: امروز نشر و دفاع از حقایق اسلام و پاسخ به شبهات بزرگترین واجبی است که برای یک انسان متعهد فرض می کنیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر لزوم شناخت حقایق اسلام تاکید کرد و گفت: اگر شناختی نسبت به حقایق اسلام نداشته باشیم، توان دفاع از دین و پاسخ گویی به شبهات نخواهیم داشت.

آیت الله مصباح یزدی افزود: تجربه عینی در زمان ما شهادت می دهد که اهمیت به شناخت و دفاع از دین و پاسخگویی به شبهات افزایش قابل توجهی داشته است.

وی با بیان این که امروز منبع و کفایه ای برای این مسائل وجود ندارد، گفت: نمونه های فراوانی وجود دارد که نشان می دهد در این زمینه ها کمبودهای بسیاری داریم.

استاد حوزه تصریح کرد: امروز باید در حوزه برای رفع این نیاز که از اوجب واجبات یک انسان مترقی است، برنامه ریزی و تحول ایجاد شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر به ضرورت های شناخت و دفاع از دین و پاسخگویی به شبهات توجه داشته باشیم، نگاه ما به درس خواندن تغییر خواهد کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که یکی از برکات انقلاب فراهم شدن زمینه برای فعالیت های علمی و درسی روحانیت است، گفت: استفاده نکردن از این شرایط کفران نعمت است؛ این نعمت آسان بدست نیامده و اگر اصل حرکت امام خمینی(ره) و فداکاری صدها هزار نفر از بهترین گل های کشور در میدان های دفاع مقدس نبود، چنین زمینه ای برای پرداختن به مسائل علمی وجود نداشت. 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر از فرصت ها استفاده نکنیم و قدر شرایط را ندانیم، کفر نعمت کرده ایم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه امروز دوران امتحان روحانیت است، ابراز داشت: باید از شرایط و فرصت های فعلی استفاده کرد؛ قرار نیست فرشتگان در روی زمین ساکن شوند و حوزه خداپسند بسازند؛ هرآنچه رخ می دهد، باید ما انجام دهیم و اگر نقصی است ما مسئول رفع آن هستیم؛ بهانه ای برای مساعدنبودن شرایط وجود ندارد و ما باید بتوانیم این شرایط را مساعد کنیم.     

وی در پایان با بیان این که تاکنون کارهای بزرگی انجام گرفته که کسی باور نمی کرد، ابراز داشت: اگر از تاریخ، متون و تجارب استفاده شود و از خواسته های نفسانی خود بگذریم و به خواسته ها خدا توجه داشته باشیم، توان انجام کارهای بزرگ را خواهیم داشت. 

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha