سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی به فضیلت گریه در مجالس روضه سید الشهدا (ع) اشاره کرد و گفت: برای گریه بر امام حسین(ع) فواید بسیار زیادی شمرده شده است که از جمله مهم ترین آن تقرب بیشتر به پروردگار متعال است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، شامگاه یک شنبه، در جمع طلاب  و روحانیون اصفهان، به فضیلت گریه در مجالس روضه سید الشهدا (ع) اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که در جلسات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خیلی بر آن تاکید شده، گریه بر آن بزرگوار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: برای گریه بر امام حسین(ع) فواید بسیار زیادی شمرده شده است که از جمله مهم ترین آن  تقرب بیشتر جستن به پروردگار متعال است.

وی با طرح این سئوال که مگر گریه بر امام حسین(ع) چه خواصی دارد که این همه  بر آن تاکید شده است تاحدی که سفارش شده در شب قدر حتی به اندازه یک قطره هم شده اشک بریزید، افزود: حتی در زیارت جامعه نیز وارد شده که یکی از چیزهایی که اهل آسمان با آن به خداوند تقرب می جویند گریه مستمر برای مصائب اهل بیت(ع) است.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: امروزه کسانی که خود بهره ای از فواید گریه نمی برند به مومنان انتقاد می کنند که چرا جلسات عزاداری  در طول سال زیاد است، در صورتی که این افراد بی خبر از آثار و برکات گریه خالصانه بر مصائب اهل بیت (علیهم السلام) هستند.

وی، خشوع و آرامش قلبی، انعطاف دل و روح و به تبع آن اثر پذیری احکام دین، تقویت عقل در مقابل تضعیف نفس، اثر تقویت اراده بر انجام اعمال صالحه و ترک گناهان، بندگی خدا شدن، زدودن زنگ ها که بر اثر گناه بر دل انسان زده شده است توانایی انسان بر گذشت از مال و جان را از فواید، آثار و برکات گریه عنوان کرد و گفت: کسانی که اهل گریه هستند، لبیک یا حسین شان صادقانه تر از دیگران است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه اهل آسمان ها و زمین به گریه بر امام حسین(ع) جهت تقرب به خداوند متعال تمسک می جویند، تاکید کرد:  دشمنان اسلام با علم کامل به فواید گریه سیدالشهدا(ع) نسبت به این حالت خشوع در انسان حساس هستند و مومنان را سرزنش می کنند،

وی با اشاره به به رمز و راز حقیقت گریه، گفت: در وجود انسان دو حاکم نهفته است یکی نفس و دیگری عقل که اینها بر انسان حکم می کنند و فرمان می دهند، اما اختیار با انسان است که به حکم کدامیک عمل کند، در نتیجه هر کدام  از این دوتقویت شود دیگری ضعیف می شود، اگر فرمان عقل اطاعت کردیم، نفس ضعیف می شود و بالعکس اگر فرمانبری نفس را کردیم عقل تضعیف می شود.

آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به اینکه یکی از راه هایی که عقل قوی می شود و انسان به فکر بندگی خدا و کمال و دوری از گناه می افتد، گریه خالصانه است، افزود: گریه عقل را بارور می کند و در نتیجه آن لذت عبادت نیز بیشتر می شود، زیرا باعث حضور قلب می گردد؛ و در صورتی که خنده تقویت نفس است، گریه تقویت عقل، لذا در صفات متقین داریم که دلهایشان محزون است، چون همواره نگران هستند که از قافله کمال عقب نیافتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha