سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام مهدی شب زنده دار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار با تاکید بر ضرورت توجه طلاب به تهذیب توأم با تحصیل، تصریح کرد: اخلاق و تهذیب پایه و اساس کار حوزه و روحانیت است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی شب زنده دار، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه  التفاتیه قزوین، گفت: مسأله تهذیب نفس، زهد و تقوا و اخلاق را  رکن اصلی کار حوزه و روحانیت است.

وی ادامه داد: فلسفه بعثت انبیاء و ائمه معصومین(ع) تعلیم راه و روش تزکیه و تهذیب نفس به انسان‌ها بوده و به همین جهت پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌کوشید انسان‌ها را از راه تعلیم و تزکیه نفس به کمال و سعادت برساند و بعد از پیامبران، ائمه معصومین(ع) در عصر و زمان خویش تلاش و کوشش می‌کردند تا جامعه بشریت را از گرفتاری‌های نفسانی برهانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، بر ضرورت توجه طلاب به تهذیب توأم با تحصیل تاکید کرد و افزود: انسان باید  تلاش نماید روح، نفس و قلب خویش را از رذائل پاک، منزه و مطهر نماید.

حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار با بیان این که تزکیه و تهذیب از دیدگاه ائمه معصومین(س) جهاد افضل و عظیم به حساب می‌آید، تصریح کرد: علما با رفتار و منش خود مردم را به اسلام دعوت می کردند، طلاب نیز باید این گونه عمل کنند.

وی در پایان گفت: حضرت حجت (عج) دعایی دارند که در این دعا به حسب نقل، همان طور که برای طوایف مختلف دعا کرده‌اند، برای علما و دانش‌پژوهان هم دعا می‌کنند. در قسمتی از دعا می‌فرمایند: «وَ تَفضَّل عَلَی عُلَماء بالزُّهد و النَّصیحة و عَلَی المُتَعَلِّمین بالجُهدِ وَ الرَّغبَه». حضرت بقیة الله(عج) برای علماء از بین همه چیزهایی که به تصور انسان در موفقیت دخیل است، زهد و نصیحت را انتخاب کردند و از خدا خواستند؛ یعنی عالِم باید زاهد باشد، اقبال به دنیا نداشته باشد و به این چیزها بی‌رغبت باشد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha