شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: دوری از قرآن و عدم توجه به تلاوت و فهم آن، علاوه بر محرومیت از زلال معارف الهی، مسلمانان را از معرفت دینی و بینش اسلامی بیگانه می کند و غیرت دینی و نشاط معنوی را از او می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام  والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امروز در جشنواره قرآن و عترتِ دانشگاه‌های پیام نور کشور که دردانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، با تاکید بر ضرورت انس با قرآن، گفت: مراتب قرآن‌شناسی و فهم و درک معارف قرآنی به چهار دسته‌ عبارات، اشارات، لطایف و حقایق تقسیم‌بندی می‌شوند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ظواهر، کلمات، لغات، حفظ، تفسیر و وجوه قرآن مربوط به مرحله عبارت می‌شود؛ و واژه عبارت در واقع به معنای عبور است و باید تلاش کنیم تا از این مرحله به مرحله بالاتر، که همان اشارات است برسیم.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: دومین مرحله قرآن‌شناسى، اشارات است که نیاز به تخصّص دارد و تنها خواص‌ مى‌توانند به این حوزه معرفتى راه یابند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینیف تسلیم در برابر خدای متعال را مصداق  یکی از اشارات دانست وبیان داشت:  تسلیم در برابر خدا یکی از مصادیق اشارات است که نمونه آن را می‌توان در تسلیم ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) در برابر فرمان الهی در ماجرای قربانی کردن اسماعیل دید.

امام جمعه قزوین ادامه داد: مرحله سوم قرآن‌شناسی همان لطایف است که مربوط به اولیاء الهی می‌شود. این‌که امام صادق (ع) می‌فرمایند والتین و الزیتون همان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند، نمونه‌ای از درک مفاهیم قرآن در مرحله لطایف است که در مرحله عبارات و اشارات قابل درک نیست.

وی اظهارکرد: قرآن یکی از اعمال با فضیلتی است که در احکام عبادی اسلام جایگاه ویژه ای داشته و بزرگان دین، ارتباط با قرآن و تلاوت آن را، در هر شبانه روز،سفارش کرده اند و آثار و ثواب بسیاری برای این کار وعده داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با انتقاد از دوری جامعه از قر آن اظهارداشت:  دوری از قرآن و عدم توجه به تلاوت و فهم آن، علاوه بر محرومیت از زلال معارف الهی، مسلمان را از معرفت دینی و بینش اسلامی بیگانه می کند و غیرت دینی و نشاط معنوی را از او می گیرد.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: کرد: طهارت روحی، آموزش تدریجی، حوصله در تمرین، پشتکار و تلاش مستمر، با الهام از رهنمودهای قرآن و آموزه های نبی اکرم(ص) و امامان معصوم(ع)، بهترین سرمایه  قرآن آموزی و ایجاد انس با آیات الهی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha