پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمين حسيني آملي

حوزه/ استاد حوزه علميه خراسان گفت: اين امر كه بيشتر تلاش انسان ها برای رزقی معین است، جالب مي باشد، زيرا در مورد آن رزقی که باید در پی آن باشند، یعنی کسب علم و معرفت و شناخت، اهتمام چندانی ندارند.

به گزارش خبرگزاري حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی، در کلاس درس اخلاق مدرسه مبارکه امام صادق (ع) مشهد با بیان این که رزق مادی انسان ها را خداوند معین فرموده است و این رزق با حرص و طمع کم یا زیاد نمی شود، اظهار کرد: اين امر كه بيشتر تلاش انسان ها برای رزقی معین است، جالب مي باشد، زيرا در مورد آن رزقی که باید در پی آن باشند، یعنی کسب علم و معرفت و شناخت، اهتمام چندانی ندارند.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این که قوام و قوت تمام موجودات عالم بسته به حول و قوه الهی است، عنوان کرد: اگر انسان خدا را به خوبی بشناسد و رابطه خود با خدا را اصلاح کند، دیگر از چیزی واهمه نخواهد داشت.

وی افزود: اولیاء خدا نسبت به گذشته و آینده غمي نداشته و از چیزی غیر از وجود خداوند متعال ترس ندارند زيرا با خداوند ارتباط مطلوب دارند.

این استاد حوزه  اضافه کرد: هر اندازه كه انسان از مبدأ خود فاصله داشته باشد، به همان نسبت ظلمت پیدا می کند و هر میزان قرب به خدا و بعد از هوای نفس داشته باشد، انواری از جانب خداوند بر دل او تابیده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی در مورد تأثیر مقابله با هوای نفس در عبودیت انسان، یادآور شد: انسان به هر میزان از هوای نفس و عالم ماده فاصله بگیرد، مخالفت ها و تمرّدهایش کمتر شده و به طور مطلوب تر در مسیر بندگی گام برمی دارد و حرکات و سکنات او نورانیت می یابد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان ما از اساتید خود برای ارتقاء و تعالی بهره می گرفتند و خود را در وضعیت مراقبه قرار می دادند تا از گرفتاری های نفس دور شوند، چرا که گاهی اوقات برخی از امور توسط خود انسان قابل تشخیص نیستند.

اين مدرس فلسفه و فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، افزود: طلاب باید به دنبال اساتیدی باشند که امراض روحی آن ها را تشخیص داده و به آن ها متذکر شوند و اجازه ندهند که این امراض در وجود آن ها ریشه کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی، کاهش خطاها و تناقضات عقیدتی، فکری، کلامی و عملی را از ثمرات قرب انسان به خدا برشمرد و گفت: ریشه کبر، عُجب، ریا و بسیاری از مشکلات اخلاقی بشر با تفکر در جایگاه رفیع ائمه (ع) و اظهار  فقر آن ها در برابر خداوند برطرف می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha