یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ائمه اطهار

حوزه/در تمام منابع اهل سنت مانند صحیح بخاری و صحیح ترمذی، این روایت از پیامبر(ص) آمده است که ایشان فرمودند بعد از من ۱۲ خلیفه است و این به معنی اصل جاعلیت و خلافت الهی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محسن اویسی، امروز در نشست اخلاق عمومی با عنوان «اثبات خلیفه الهی انبیاء و چهارده معصوم» که با حضور اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد برگزار شد، بحث خود را با یک سئوال شروع کرد که آیا مردم می توانند خودشان خلیفه خدا را برای خودشان معین کنند؟

وی، سئوال خود را این گونه پاسخ داد که این اصلا خودش تضاد است، زیرا بحث جعل خلیفه الله به دست خداست، جاعلیت استمرار دارد و خدا در امت های پیشین هم خودشان خلیفه را انتخاب کرد.

این کارشناس دینی در تبیین آیه شریفه «انی جاعل فی الارض خلیفه» بیان کرد:  حضرت آدم هم از اول زمینی بودند و باید روی زمین می آمدند زیرا کلمه جاعل در آیه شریفه اسم فاعل است که استمرار دارد و در مورد بقیه پیامبران هم کلمه جاعل را داریم و در مورد حضرت داوود هم هست که جعل ایشان توسط خداوند صورت گرفت که «ما تورا خلیفه در زمین قرار دادیم»  و نیز در مورد حضرت ابراهیم(ع)  آمده « إنی جاعل فی الارض خلیفه » نتیجه اینکه تعیین خلیفه توسط خود خداوند تبارک و تعالی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: شهادت امام رضا(ع) هم ناشی از عدم قبول بحث خلیفه اللهی است و اگر آن زمان خلیفه اللهی حضرت علی(ع) را قبول داشتند به تبع آن جانشینی و خلیفه اللهی علی بن موسی الرضا(ع) را هم  قبول می کردند و حضرت را به شهادت نمی رساندند.

کارشناس مذهبی ابراز داشت:  بحث جعل خلیفه از طرف مردم از ریشه مردود است، پس اگر مردم خلیفه را تعیین کنند دیگر خلیفه الله نیست و عدم تعیین خلیفه توسط خداوند نقض غرض است، چرا که زمین هر لحظه خلیفه می خواهد و بقاء عالم هستی بدون فرض حجت الله معنا ندارد،پس جعل حجت همیشگی است.

حجت الاسلام اویسی، سپس به جعل خلیفه پس از پیامبر(ص) پرداخت و اینکه قاعده لطف خدا در آیه «إنا هدیناه السبیل» جاری است و بحث اکمال نعمت هم همین گونه است و اگر جعل خلیفه مشخص نمی شد دیگر اکمال نعمت نیست.

کارشناس مذهبی در پایان  گفت: تمام منابع اهل سنت مانند صحیح بخاری و صحیح ترمذی، این روایت از پیامبر(ص) آمده است که  ایشان فرمودند بعد از من 12 خلیفه است و این به معنی اصل جاعلیت و خلیفه الهی است.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha