جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ جمعی از اعضای انجمن اسلامی چین، با حضور در جامعه المصطفی العالمیه، با آیت الله اعرافی دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در این دیدار با تبریک ایام میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و هفته وحدت، روابط ایران و چین را بسیار مطلوب و در سطح راهبردی و استراتژیک خواند و خاطرنشان کرد: جاده ابریشم که در عصرهای گذشته ایران و چین را به هم متصل می نمود، امروز جای خود را به شیوه های نوین و متعددی داده است که این دو تمدن را به هم متصل نموده و ارتباط قوی میان دو کشور را برقرار کرده است.

وی، با ابراز تمایل ایران برای توسعه ارتباطات علمی با چین به ویژه مسلمانان و مراکز علمی این کشور، ابراز داشت: در شرایط امروز جهان اسلام و عرصه بین الملل، تقویت ارتباطات میان ایران و چین و نیز مسلمانان تمام مذاهب اسلامی ضروری است که امیدواریم این سفر زمینه ساز افزایش روز افزون این ارتباطات گردد.

آیت الله اعرافی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اسلام شکل گرفته است و در عین حال که انقلابی است، کشوری قانونمند در عرصه جهانی به شمار می آید و تمام راهبردهای آن بر اساس همگرایی میان اقوام، ادیان و مذاهب تنظیم شده است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به برخی پیشرفت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام تنگناها و دشمنی های موجود، توانسته است مسیر مستقل توسعه و پیشرفت را در همه زمینه ها طی نماید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ تمام ارزش های خود، به پیشرفت های عظیمی در تمام زمینه های علمی و فناوری دست یافته است و بر اساس ارزیابی های بین المللی، ایران از لحاظ رشد علمی، رتبه نخست منطقه را دارد و روز به روز نیز در تمام شاخص های علمی، در مسیر رو به رشد قرار دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: تمام این پیشرفت ها، با طراحی اسلامی صورت گرفته است و این بهترین الگو برای همه مسلمانان برای توسعه و پیشرفت در سایه اسلام است. تنظیم تمام شئونات بر اساس ارزش های اسلامی، مستقل بودن از تمام قدرت های خارجی و حمایت از مستضعفان، از راهبردهای اساسی گفتمان انقلاب اسلامی به شمار می آید.

وی، حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی را از مهم ترین قطب های علمی در جهان اسلام خواند و ابراز داشت: گفتگو با تمام ادیان الهی، حفظ وحدت با سایر مذاهب اسلامی و تعامل با جهان در کنار حمایت از مظلومان، از اصول گفتمان انقلاب اسلامی است که پشتوانه علمی آن در قم تولید شده است.

آیت الله اعرافی، با اشاره به تحصیل بیش از صد هزار نفر از ایران و سایر کشورهای جهان در رشته های مختلف علوم اسلامی و فعالیت علمی ده هزار پژوهشگر در شهر مقدس قم، ابراز داشت: حدود سیصد رشته و گرایش در حوزه علوم اسلامی در قم طراحی شده است و بیش از سیصد مرکز علمی و تحقیقاتی در این شهر مستقر هستند.

وی، جامعه المصطفی را یکی از بزرگترین نهادهای علمی فعال در عرصه بین الملل خواند و ضمن معرفی برخی از دستاوردهای این نهاد، تنوع رشته ها بر اساس مذاهب مختلف اسلامی در جامعه المصطفی را در میان تمام مراکز علمی جهان اسلام، بی نظیر خواند.

رئیس المصطفی، تعامل و وحدت با همه مذاهب اسلامی، پرهیز از تکفیر و تندروی و مبارزه با مقاصد دشمنان اصلی جهان اسلام را از راهبردهای اساسی جامعه المصطفی برشمرد و خاطرنشان کرد: در نظام علمی ما، بر مباحث علوم عقلی و فلسفی توجه خاصی وجود دارد که در سایر مجامع علمی جهان اسلام، کمتر به چشم می خورد و در کنار آن، در قلمروهای علوم قرآنی و حدیثی، عرفان، ادیان و مذاهب، فقه ناظر به نیازهای روز و سایر علوم انسانی و اجتماعی از منظر اسلامی نیز دستاوردهای بزرگی داشته ایم.

آیت الله اعرافی با اشاره به روابط خوب میان جامعه المصطفی و انجمن اسلامی چین، خاطرنشان کرد: مسلمانان چین باید به بازسازی هویت اسلامی و تقویت پایه های دینی خود اهتمام نموده و توجه به نسل جوان، پرهیز از اختلافات مذهبی و افزایش تعامل با مراکز علمی متعادل در جهان اسلام را سر لوحه فعالیت های خود قرار دهند.

رئیس المصطفی، با تاکید بر لزوم نگاه به آینده در تمام برنامه ریزی ها، ابراز داشت: بر اساس تفاهم نامه ای که پیش از این میان المصطفی و انجمن اسلامی چین امضا شده است،  در کنار اقدامات بسیار خوبی که تاکنون صورت گرفته است، همچنان برخی از بندهای آن به طور کامل محقق نشده که جامعه المصطفی آمادگی کامل برای تقویت ارتباطات و افزایش همکاری های علمی و آموزشی مشترک در زمینه تفاهم نامه فیمابین را دارد.

آیت الله اعرافی در پایان، با اشاره به تحصیل تعداد زیادی از طلاب چینی در جامعه المصطفی العالمیه، ابراز داشت: طلاب جامعه المصطفی علاوه بر اینکه از پایه های علمی قوی برخوردارند، به هیچ عنوان مخل منافع ملی کشورهای خود و مصالح عالی جهان اسلام نیستند.

گفتنی است در ابتدای دیدار، رئیس این هیئت چینی، با ابراز خرسندی از حضور در ایران و تشکر از میزبانی جامعه المصطفی، با اشاره به سفر ده سال قبل خود به ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در ده سال گذشته پیشرفت های چشمگیر و درخوری داشته است.

وی، آشنایی با وضعیت مسلمانان ایران و نیز فعالیت های جامعه المصطفی را از اهداف اصلی سفر این هیئت خواند و ابراز داشت: امیدواریم در بازگشت به چین، بتوانیم در رفع برخی از تبلیغات منفی که علیه جمهوری اسلامی مطرح می شود، اقدامات موثری داشته باشیم.

معاون دبیرخانه انجمن اسلامی و سردبیرنشریه این انجمن، در پایان، برنامه جامعه المصطفی را برای بازدید این هیئت بسیار مفید و ارزشمند خواند و از آیت الله اعرافی برای سفر به چین و دیدار با مسلمانان این کشور دعوت به عمل آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha