یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام مطهری

حوزه/ رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم ، ایمان و بصیرت دینی را مهم ترین سلاح مقابله با فتنه ها عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در طول تاریخ اسلام فتنه های گوناگونی رخ داده که توجه عمیق به گفتار و سیره نورانی حضرات معصومین(ع) به ویژه امیرالمومنین علی(ع) در این باره شاخص و معیار چگونگی مقابله با فتنه برای همه ما می باشد.

وی افزود: در زمان امام علی(ع) یکی از سخت ترین فتنه ها که به نوعی جامعه اسلامی را با چالش جدی مواجه ساخت، فتنه بیعت شکنان جمل بود که در فضای غبارآلود فتنه علیه حکومت حق دست به طغیان زدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: در چنان فضایی که برای برخی مردم در شناخت حق و باطل به جهت غبارآلود بودن تردید ایجاد شده بود، متاسفانه برخی خواص یا سکوت کرده و یا جانب گروه باطل را گرفتند و در حمایت از امیرالمومنین (ع) کاری نکردند.

وی اضافه کرد: حقیقتاً اگر فتنه جمل شکل نمی گرفت معاویه نمی توانست کاری در برابر حضرت امیر کند و این همه برای حکومت علوی مزاحمت ایجاد نماید، به این خاطر که در آن مقطع بسیاری از توان حضرت صرف مواجهه با همین فتنه ها شد و جالب و تاسف بار این که همان کسانی که به نوعی در آن فضای غبار آلود قرار گرفتند جریان حکمیت را به راه انداخته و بعد از حکمیت نیز فتنه خوارج و مارقین را راه انداختند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: راه مقابله با فتنه ها از نگاه اندیشه اسلامی در درجه اول شناخت و به تعبیر رسای مقام معظم رهبری تقویت بصیرت است که اگر این بصیرت باشد شاید خیلی از این مشکلات اساساً پیش نیاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha