شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی-دیدار اعضای کارگروه ملی زیارت

حوزه/ توليت آستان قدس رضوي تصریح کرد: يكي مهمترين راهكارها براي برطرف كردن اضطراب‌هاي روحي و رواني در جامعه توسعه معنويت و يكي از موثرترين‌ روش‌ها براي آن توجه به مقوله زيارت است

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز سه شنبه 14 دي ماه در ديدار با اعضاي کارگروه ملي زیارت با بيان اينكه بارگاه مطهر رضوي، عطيه‌اي الهي براي كشور ايران است، بر نقش مقوله زيارت در كاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی تاكيد و خاطرنشان كرد: تشرف به زیارت ائمه معصومان(عليهم‌السلام) از جمله اقدامات اثباتی و ایجابی است که می‌تواند نقش به سزایی در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

وي، زيارت را موجب شكل و رنگ دادن به زندگي دنيا و رقم خوردن آخرت انسان‌ها برشمرد و اظهار كرد: مزارات متبركه حضرات معصومين(عليهم‌السلام) ذاتا براي زيارت جاذبه دارند؛ بنابراين نيازي نيست مسئولان براي اين امر تبليغي داشته باشند؛ بلكه بايد موانع را از پيش پاي زائر براي زيارت برداشت.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با تاكيد بر اينكه زائر براي زيارت بايد با امينت، آرامش و آسايش خاطر سفر كند، اظهار كرد: هر مشكل و حادثه‌اي در مسير زيارت، می‌تواند برای سال‌های طولانی کدورت و ناراحتی را در ذهن زائر از سفر به مشهد مقدس به جای گذارد، بنابراين وظيفه مسئولان است كه تا حد امكان اجازه ندهند خاطره تلخی از سفر به بارگاه شريف رضوي در ذهن زائري شكل بگيرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: هر خاطره ناخوشایندی که در مسیر تشرف به زیارت حضرت رضا(عليه‌السلام) در ذهن زائر باقی بماند، نقطه‌ای از خاطره زیارت او به حساب می‌آید، بازگو می‌شود و بر دیگران نیز تاثیر می‌گذارد.

توليت آستان قدس رضوي در ادامه به بركات معنوي زيارت اشاره و با بيان اينكه يكي از بركات مهم زيارت مصون سازي جامعه در برابر تهاجمات فرهنگي است، تصريح كرد: يكي مهمترين راهكارها براي برطرف كردن اضطراب‌هاي روحي و رواني در جامعه توسعه معنويت و يكي از موثرترين‌ روش‌ها براي آن توجه به مقوله زيارت است؛ زيارت از بهترين روش‌ها براي ارتقا امنيت اجتماعي و اخلاق عمومي در كشور بوده و قطعا يكي از مهمترين وظايف كارگروه زيارت نيز بايد تسهيل امر زيارت باشد.

وی، زيارت اعتاب مقدسه را موجب تعالي معنويت در انسان دانست و خاطرنشان كرد: فردی که به زیارت حضرت رضا(عليه‌السلام) مشرف می‌شود، تا مدتی رغبت به گناه و کژی ندارد و به برکت آثار زیارت، از بسياري از نابهنجاری‌های اجتماعی مصون می‌ماند؛ بنابراين تسهیل امر زیارت يك راهبرد مهم براي حفظ ارزش‌هاي اسلامي در جامعه است.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با تاکید بر ضرورت نگاه جامع و همه جانبه به نیازهای زائران، گفت: مقوله زیارت حضرت رضا(عليه‌السلام) تنها به حرم مطهر رضوی محدود نمی‌شود، بلکه تمام نیازهای زائران از زمان حرکت از مبدأ تا زمان بازگشت باید احصا و تامین شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تسهيل شرايط زيارت را وظیفه همه مسئولان و متولیان امر در همه نهادهای مرتبط دانست و اضافه كرد: باید تمام فرایندهای دخیل در امر زیارت شامل جاده، ريل، راه، هتل، خیابان و ... در این زمینه مورد توجه باشند.

توليت آستان قدس رضوي در پايان با اشاره به حضور حجم عظیم زائران در مشهد مقدس، تصریح کرد: با توجه به تهديداتي كه در اين دوران تمام مزارات متبركه را تهديد مي‌كند؛ خيل عظيم زائران در اوج امنيت در مشهد مقدس به زيارت مي‌پردازند كه اين موضوع ابتدا از بركات عنايات حضرت رضا(عليه‌السلام) و سپس تلاش شبانه روزي نيروهاي امنيتي است.

در ابتداي اين ديدار محمد شریعتمداری، رئيس كار گروه ملي زيارت و علی‌رضا رشیدیان، دبیر کارگروه ملی زیارت به ايراد سخن پرداختند و گزارشي كوتاه از اقدامات و فعاليت‌هاي اين كارگروه ارائه كردند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha