شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حبیب الله حقیقی

حوزه/ مراجع و علما در روشنگری و توصیه ها و رهنمودهای عمومی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز نقش بسیار مهمی دارند و همیشه نیز مردم را به مصرف کالای عمومی تشویق و ترغیب کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حبیب الله حقیقی امروز در دیدار با آیت الله العظمی مکارم شیرازی که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد گفت: مساله قاچاق کالا و ارز دارای آثار منفی بسیاری در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد و مراجع عظام تقلید نیز تاکیدات فراوانی روی این مساله دارند.

وی افزود: قاچاق یک مقوله چند وجهی است که در ابعاد مختلفی ایجاد مشکل می کند؛ در برخی از عرصه ها چون اقتصادی و معیشتی نیز باید به هر نحو از قاچاق جلوگیری کنیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: در این مدت روی حوزه های مختلفی که در عرصه های ورود کالای غیر مجاز به کشور کار کرده ایم؛ اقتصاد مقاومتی ما از بحث قاچاق به شدت متضرر می شود.

وی گفت: هزینه های متعددی در زمینه واردات رسمی کشور وجود دارد و اگر کسی بخواهد کالای خود را از مبادی رسمی وارد کند هزینه های متعددی را باید پرداخت کند ولی در بخش قاچاق هزینه وی بسیار کمتر خواهد بود به حدی که حتی پرداخت جریمه های قاچاق هم برای او سوددارد.

حقیقی اظهارکرد: محورهای مختلفی در زمینه قاچاق نقش دارند که باید با نگاه پیشگیرانه به این بحث نگاه کنیم و قطعا اگر اقدام درستی در این زمینه انجام نشود نمی توان این پدیده زشت را از بین برد.

وی بیان کرد: در سالهای اخیر در زمینه اصلاح فرایندهای تجاری و اقتصادی و افزایش ضریب نظارت و شفاف سازی فرایند اقتصادی کار کرده ایم؛ هرجا که مراودات اقتصادی کدر می شود، قاچاق نیز بیشتر می شود.

حقیقی عنوان کرد: از سال 92 تا 94 میزان ورود و خروج قاچاقی کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسیده است؛ در سال 95 نیز 20 درصد نسبت به سال 94 کاهش خواهیم داشت، ولی همین رقم نیز قابل توجه است و باید برای حل کامل این مشکل فعالیت کنیم؛ امیدواریم در دو سه سال آینده این فرایند را به طور کامل کنترل کنیم.

وی گفت: یکی از مولفه هایی که در عرصه قاچاق نقش آفرین است، مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف است؛ تا زمانی که برای جنس خارجی مشتری داشته باشیم هرچه قدر این عرصه را کنترل کنیم به دلیل مشتری دار بودن این کالاها بازه م مشکلات رفع نمی شود.

رئیس مبارزه با قاچاق و ارز کالا اظهارکرد: باید کاری کنیم که سبک زندگی به شکلی تعریف شود که مردم کالای داخلی را مصرف کنند؛ البته باید در زمینه به صرفه بودن و کیفیت کالای داخلی نیز کار جدی انجام شود.

وی گفت: مراجع و علما در روشنگری و توصیه ها و رهنمودهای عمومی در این بخش نقش بسیار مهمی دارند و همیشه نیز مردم را به مصرف کالای عمومی تشویق و ترغیب کرده اند و ان شاءالله این مسایل نیز ادامه خواهد یافت.

حقیقی عنوان کرد: قاچاق، امروز به جنگ تولید ملی رفته است؛ 90 درصد کالاهای قاچاقی نیز تقلبی و تاریخ مصرف گذشته است؛ باید کاری کنیم که قبح مصرف کالای قاچاق شکل بگیرد.

وی گفت: دو نشست علمی تخصصی با همکاری نهادهای علمی در قم آغاز شده است ولی با توجه به اینکه جدارمرزهای ما عمدتا از اهل سنت است به سراغ علمای اهل سنت نیز رفته ایم؛ نکته جالب اینکه علمای اهل سنت نیز با مباحث قواعد فقهی خود این بحث را تثبیت کردند.

وی اظهارکر: در عرصه مباحث فقهی می توانیم روی مبانی فقه امامیه و شافعی و اهل سنت در مرزها نیز استفاده کنیم و به درمان این درد بپردازیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha