جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نهج‌البلاغه

حوزه/ استادجامعه‌الزهرا(س) بیان داشت: نهج البلاغه حتی در میان شیعیان مهجور است، در حالی که نهج البلاغه باید گفتمان اجتماعی ما باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» بانو گل‌گیری، استاد حوزه علمیه خواهران در جلسه درس اخلاق اساتید جامعه‌الزهرا‌(س)که در سالن آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، اظهارداشت: اگر ما دستاوردی برای آینده خود و یا از گذشته خود نداشته باشیم، خسران است.

اساس خطبه قاصعه، پیرامون مسئله کبر است

استاد حوزه خواهران یادآور شد: دانشگاه‌ها و مدارس حوزوی از این جهت که به علم و دانش می‌پردازند، باارزش هستند و به خاطر علمایی که از صدر اسلام تاکنون این خط الهی را ادامه دادند و مستمر نگه داشتند، حوزه‌های علمیه از ارزش بسیار والایی برخوردار هستند.

گل گیری در ادامه به شرح خطبه قاصعه حضرت امیرالمومنین (ع)پرداخت و اظهار داشت: اساس خطبه قاصعه، پیرامون مسئله کبر است، همچنین عصبیّت از جمله مواردی است که امام علی(ع)در این خطبه به آن اشاره کردند.

عصبیّت در اسلام محکوم است

وی با بیان اینکه عصبیّت در اسلام محکوم است، افزود: برخی افراد، عصبیّت را امری مثبت تلقی می‌کنند و معتقدند که عصبیّت نسبت به دین، حقایق الهی و ارزش‌های انسانی و اسلامی ارزشمند است، در این رابطه، امام سجاد(ع)می‌فرمایند: آن عصبیّتی منفی و منفور است که انسان را به گناه بیندازد و آن عصبیّتی گناه است که انسان، بدی‌های خود و خانواده خود را از خوبی‌های دیگران بهتر بداند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: یکی دیگر از موارد عصبیّت این است که انسان به منظور تسلط یافتن و ظلم بر دیگران به قوم خود کمک کند که این نوع عصبیّت نیز در اسلام منفور است و انسان باید از آن برحذر باشد.

 گل گیری بیان داشت: امام صادق (ع)از قول رسول خدا(ص) نقل کردند که: «هر که در دلش به اندازه دانه خردلی عصبیّت باشد، خداوند روز قیامت او را با عرب‌های جاهلی محشور می‌کند»؛ یعنی با قومی که بدترین قوم در روی زمین بودند و پیامبر اسلام(ص) برای هدایت آنان فرستاده شدند.

وی یادآور شد: درباره قوم جاهلیت همین بس که اگر پیامبر گرامی اسلام(ص) در میان قوم‌های دیگر بودند، هرگز عرب‌های جاهلی ایمان نمی آوردند و پیامبر اسلام(ص) که در میان این قوم مبعوث شدند، امتحان سختی پس دادند.

همه ثانیه‌های زندگی ما باید بر محور حق و حقیقت باشد

استاد حوزه علمیه خواهران به استفاده نادرست از تعابیر و واژه ها در دنیای امروز اشاره و تصریح کرد: امروز، فردی که غیرت دینی دارد، به عنوان انسان متعصب طرد می‌شود، در حالی که آن تعصبی که به ناحق و از روی ناآگاهی و قوم‌پرستی اعمال شود، اشکال دارد.

وی اظهار داشت: در زمان امامت امام علی (علیه‌السلام)، وقتی خبر رسید که در یکی از نقاط اسلامی، خلخالی را از پای یک زن یهودی درآوردند، حضرت بسیار متأثر شدند و فرمودند که اگر کسی به خاطر این مسئله بمیرد، نباید او را سرزنش کرد؛ امید است غیرت حسینی و علوی نصیب همه مسلمانان شود.

گل گیری عنوان کرد: همه ثانیه‌های زندگی ما باید بر محور حق و حقیقت باشد؛ آنچه که اصل است، ادامه حیات طیبه است، اصل وجود انسان برای پرستش حق است و اگر انسان فاقد این ارزش باشد، هیچ است.

شدت دشمنی شیطان در خطبه قاصعه به خوبی ترسیم شده است

استادجامعه‌الزهرا(س)در ادامه شرح خطبه قاصعه به تکبر شیطان و دور شدن او از درگاه خداوند اشاره کرد و افزود: یکی از کارهای شیاطین وحی است؛ یعنی در مجرای خون انسان حرکت می‌کند و با جان انسان همراه است و در انسان نفوذ می‌کند.

وی تصریح کرد: امام علی(ع)در نهج البلاغه و در خطبه قاصعه، شدت دشمنی شیطان را به خوبی ترسیم کرده‌اند و تأکید می‌کنند که از این دشمن خدا بپرهیزید که ممکن است شما را به درد خود مبتلا کند.

شیطان به صورت تمام عیار وارد میدان جنگ با انسان می‌شود

بانو گل گیری تأکید کرد: شیطان به صورت تمام عیار با سواره نظام و پیاده نظام خود وارد میدان جنگ با انسان می‌شود و انسان را به نابودی می‌کشاند.

وی ادامه داد: امام علی(ع)برای تأکید بیشتر قسم می‌خورد که «من شیطان را می‌بینم که چگونه تیر خود را به چله کمان گذاشته و از محل نزدیک به سوی شما نشانه گرفته است تا نزاع شدید با شما داشته باشد».

 حمیت؛ منشأ بدبختی‌های انسان

استاد جامعه‌الزهرا(س)به خصوصیات و ویژگی‌های شیطان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشخصات شیطان دروغگویی است، به طوری که به خدا نیز نسبت دروغ می‌دهد و می‌گوید: «رَبِّ بِما أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ؛ ای پروردگار من چون مرا نوید کردی. در روی زمین بدیها را در نظرشان بیارایم و همگان را گمراه کنم»؛ اما امام علی(ع)در ادامه تصریح می‌کند که تیر شیطان به هدف نمی رسد.

وی تصریح کرد: شیطان سنگ به تاریکی می‌اندازد و گمان می‌کند که پیروز است؛ هدف نهایی شیطان از فریب انسان این است که او را جهنمی کند، اما انسان‌هایی که توبه و استغفار می‌کنند و در مسیر الهی قرار می‌گیرند، این گمان شیطان را باطل می‌سازند.

 گل گیری در ادامه به افرادی اشاره کرد که فریب شیطان را خوردند و بیان داشت: امام علی(ع)در این خطبه می‌فرماید: «صَدَّقَهُ بِهِ أَبْنَاءُ الْحَمِیَّةِ، وَ إِخْوانُ الْعَصَبِیَّةِ، وَ فُرْسانُ الْکِبْرِ وَ الْجاهِلِیَّةِ؛ ولی جماعتی از زادگان حمیّت و قومی از متعصبان و سوارکاران میدان تکبر و جهالت سخنش را راست پنداشتند».

وی افزود: حمیت منشأ بدبختی‌های انسان است، اندیشه «من»، فکر «من»، منافع «من»، قوم «من» و «منیت ها» باعث ایجاد مشکلات در انسان و جامعه می‌شود؛ اگر حمیت برود، «من» می‌رود و اگر تواضع باشد، مشکلات نیز از جامعه رفع می‌شود.

امام خمینی (ره) در لحظه لحظه‌های زندگی خود اخلاقی رفتار می‌کردند

استاد جامعه‌الزهرا(س)به ویژگی‌های امام خمینی (ره) اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از کارهای امام خمینی (ره) این بود که با «منیت» مبارزه کردند و نشان دادند که فعالیت سیاسی و خودسازی می‌تواند در یک قالب بگنجد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) که انسانی انقلابی و مولد انقلاب اسلامی بودند، در لحظه لحظه‌های زندگی خود اخلاقی رفتار می‌کردند، بنابراین این تصور که انسان اخلاقی نباید تفکر سیاسی داشته باشد، اشتباه است؛ انسان می‌تواند در عین حال که فعالیت سیاسی می‌کند، اخلاق مدار هم باشد.

امام خمینی(ره) می‌تواند معیاری برای زندگی طیبه ما باشد

بانو گل گیری یادآور شد: امام خمینی(ره) در زمان آزادی خرمشهر این بیان زیبا را فرمودند که «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؛ این سخن به معنای دوری از منیت است و درس بزرگ اخلاقی برای ما است تا در هر لحظه به یاد خدا باشیم.

وی اضافه کرد: امام راحل(ره) در برابر ظلم به ستوه آمدند و ظلم را نپذیرفتند، خداوند به ما منت نهاد که امام خمینی (ره) را در این روزگار به ما نشان داد؛ اگر بگوییم که امروز ائمه اطهار و اهل بیت(علیهم‌السلام) در دسترس نیستند، خداوند انسانی غیرمعصوم که راه معصومین(علیهم‌السلام) را در پیش گرفت، به ما نشان داد تا ایشان را برای زندگی طیبه معیار قرار دهیم.

گفتار معصومین(ع) باید همانند قرآن کریم مورد تأمل و دقت قرار گیرد

استاد احکام بانوان تصریح کرد: عده ای از جمله فرزندان حمیت و برادران عصبیّت و همچنین کسانی که سوار بر کبر شدند، شیطان را پذیرفتند و از شیطان تبعیت کردند.

وی به فرازهای دیگری از این خطبه اشاره و تأکید کرد: گفتار معصومین(علیهم‌السلام) باید همانند قرآن کریم مورد تأمل و دقت قرار گیرد، اما متأسفانه ما توجه ویژه ای به نهج البلاغه نداریم، در حالی که حرف، منطق و جهت گیری‌های ما باید نهج البلاغه باشد.

نهج البلاغه باید گفتمان اجتماعی ما باشد

بانو گل گیری بیان داشت: نهج البلاغه حتی در میان شیعیان مهجور است، ما زمانی برای توجه به نهج البلاغه و بیانات ارزشمند آن اختصاص نمی دهیم، در حالی که نهج البلاغه باید گفتمان اجتماعی ما باشد.

وی عنوان کرد: بنا بر خطبه قاصعه امام علی(ع)، کار شیطان به خاطر عصبیّت و حمیت انسان‌ها رونق پیدا کرد و پنهانی‌های انسان و سرّ خفی ظهور یافت؛ بدین وسیله آنچه که در درون انسان نهفته بود، آشکار شد و آرزوی نهایی شیطان با اطاعت انسان از او بروز و استحکام پیدا کرد و دنیا را به آتش کشید.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha