یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد زارعان

حوزه/ مفهوم صداقت و زمینه سازی در دوران جوانی است که مایه های فکری اخلاقی در این برهه رشد می یابد، لذا هرچه قدر که انسان جلوتر برود و خود را آماده نکند توجیه ها و غرض ورزی های او عادت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین زارعان در جمع طلاب این مجتمع عالی ،ابراز داشت: آنچه در مباحث اخلاقی آن ر ا دنبال می کتیم بر گرفته از قرآن و روایات می باشد که عمل به این مطالب در انتقال دادن دستورات اسلام امر مهمی است و شان هر طلبه ضرورت وجود مکارم اخلاق را می طلبد.

وی با اشاره به اهمیت اعتکاف ابراز داشت: اعتکاف در بر دارنده ظرفیت عظیمی از خداشناسی و خود شناسی است که فرد را برای میهمانی ماه مبارک رمضان آماده می کند تا با قلبی پاک برای این ضیافت مهیا شود.

مدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) با اشاره به جایگاه شخصیتی حضرت زینب کبری سلام الله علیها تصریح کرد: حضرت زینب سلام الله علیها الگوی همه بشریت در تحمل سختی و افشاگری فتنه ها بود و سوگواری برای این بانوی عالم قرینه ای برای تلمذ از اهل بیت علیهم السلام می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین زارعان صدق را از مفاهیم و ارکان اصلی اخلاق نام برد و خاطرنشان ساخت:یکی از مفاهیمی که جز پایه های رشد اخلاقی است و در آموزه های دینی مورد تاکید قرار گرفته است و گاهی به شکل بدیهی نیز می باشد، مفهوم صدق است که در آیات و ادعیه معصومین(ع) نیز به آن بسیار اشاره شده است.

وی در ادامه ابراز داشت:صادقانه عمل کردن و قلب صادق داشتن، خود در واقع مفاهیمی است که در آیات و روایات مورد تاکید مکرر قرار گرفته و اگر بنا باشد با خدا رابطه برقرار باشد این رابطه زمانی است که صادقانه باشد

مدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره)  گفت: امری که در فرایند تربیت نفسانی خود نیاز داریم این است که بتوانیم بین خود و خدا رفتار صادقانه را حاکم کنیم؛ چرا که حالت صادق بودن از خود ذات باری تعالی شروع می شود و لازم نیست که دیگران در مورد ما قضاوت کنند، چرا که ما خودمان نسبت به خود آگاهتریم و در خلوترین وضعیت در شکل روحی روانی جسمانی خودمان به خود نزدیک هستیم و اگر بتوانیم این حالت را پرورش دهیم به قولی صادق خواهیم بود.

وی بازه جوانی را بهترین فرصت در خودسازی اخلاقی دانست و ابراز داشت: مفهوم صداقت و زمینه سازی در دوران جوانی است که مایه های فکری اخلاقی در این برهه رشد می یابد، لذا هرچه قدر که انسان جلوتر برود و خود را آماده نکند توجیه ها و غرض ورزی های او عادت می شود و آداب اجتماعی ناپسند موجب در حاشیه کشاندن مفاهیم دینی می گردد که خود موجب کنار کشاندن صدق خواهد بود.

مدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره)  در پایان ابراز داشت: سن جوانی و آمادگی که در این برهه وجود دارد این حالت را باید شامل شود که حساب بین خود و خدا را صاف کنیم، چرا که قطعا کمک حال ما خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha