شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ جلسه درس تفسیر آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: امروز وبا، انواع بیماری‎ها، قحطی، فقر، کشته شدن هر روزه افراد بیگناه به دست متجاوزان و.. این مردم را فراگرفته است، ولی کسی به داد آنها نمی‎رسد؛ عدم تربیت دینی است که باعث شده این مردم این چنین گرفتار ظلم شوند و قدرت غیر الهی موجب دست درازی به این مردم شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر سوره ملک در مدرسه حجتیه با اشاره به کشتار مردم یمن گفتند: در حالی که یمن یک کشور قدیمی و با سابقه و متمدن است امروز در وضعیت اسفباری به سر می‎برد.

ایشان افزودند: کشور یمن، دارای نظام، جمعیت و مردم است؛ نکته دیگر آن است که این کشور دارای یک تمدن درخشان است؛ جالب است بدانید بشر، سد سازی را از یمنی‎ها فراگرفت و این کشور سهم مهمی در تمدن انسانی دارد، اما امروز در مشکلات عمیقی به سر می‎برد.

معظم له بیان کردند: امروز وبا، انواع بیماری‎ها، قحطی، فقر، کشته شدن هر روزه افراد بیگناه به دست متجاوزان و.. این مردم را فراگرفته است، ولی کسی به داد آنها نمی‎رسد؛ عدم تربیت دینی است که باعث شده  این مردم این چنین گرفتار ظلم شود و قدرت غیر الهی موجب دست درازی به این مردم شده است.

این مرجع تقلید با بازشناسی مساله قدرت تصریح کردند: قدرت خوب است، ولی به حدی خوب است که از جایگاه الهی باشد و کسی که قدرت دارد با تربیت دینی خود مردم را تامین کند و نه اینکه به آنها زور بگوید و به آنها ظلم روا دارد؛ مامون با شهادت امام رضا(ع) به دنبال آسایش بیشتر در حکومت بود؛ ولی آبی که از یک ماهی بر بدن وی ریخت لرزشی به جان او انداخت که او را مستاصل و ناتوان کرد تا متوجه باشد که پروردگار جهان کیست و قدرت واقعی در دست کیست.

ایشان یادآورشدند: اگر بخواهیم نمونه واقعی یک قدرت الهی را نام ببریم، باید از امام خمینی(ره) یاد کنیم که پیش و پس از قدرت نگاه و فعل یکسانی داشتند و همیشه از این قدرت برای دفاع از حقوق مظلومان و دستگیری از مستضعفان بودند؛این تربیت دینی بود که باعث شد که ایشان چنین حکمرانی داشته باشند.

معظم له بیان کردند: اگر بخواهیم مثال قرآنی یک حکومت غیر الهی را نیز نام ببریم، باید از فرعونی نام ببریم که به خاطر اینکه حضرت موسی را در هنگام تولد به قتل برساند کودکان بسیاری را قربانی خودخواهی و قدرت دوستی خود کرد.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امروزه قدرتمندان عالم نیز به آلات جنگی و ارتش خود می‎نازند؛ در گذشته نیز برای اعمال قدرت به بت پناه می‎بردند؛ ولی امروز نیز در ظاهر به بت پناه نمی‎برند، ولی بازهم پناه آنها قدرت مادی است.

ایشان تصریح کردند: وقتی قرار است  حکومت در اختیار نااهلان قرار گیرد به سان دوران متوکل می شود،  وی در قضیه دستور حکم اعدام برای یک مسیحی که در لحظه اعدام شهادتین گفت مردد شد و به امام هادی(ع) متوسل شد؛ امام نیز با بیانی قرآنی به خوبی جواب او را دادند و فرمودند، به امر قرآن کسی که در هنگام عذاب ایمان می‎آورد، قطعا ایمان قلبی نیاورده است و ایمان او پذیرفته شده نیست؛ حال جای اسف فراوان دارد که چنین امامی، باید به دست چنین خلیفه به ظاهر دینی، شهید شود.

معظم له با اشاره به آیاتی از سوره ملک پیرامون مساله ربوبیت خداوند بیان کردند: خداوند در سوره ملک به دنبال بیان این مطلب که اصل این عالم به کارگردانی خداوند انجام می‎شود؛ اگر خداوند یک روز نظر لطف و عنایت خود را از مردم بگیرد همه مردم از بین خواهد رفت؛ مساله ای که در زمان شرک بت پرستان مکه نیز به خوبی خود را نشان می داد و پیامبر نیز به مبارزه با این تفکر جاهلی اقدام کردند.

ایشان با اشاره به نحوه بت پرست شدن مردم مکه نیز گفتند: مردم مکه به دلیل اینکه از فرزندان حضرت ابراهیم (ع)بودند موحد بودند، ولی به تدریج مشرک شدند؛ دلیل مشرک شدن نیز این مساله بود که یکی از آنها به شام رفت و مشاهده کرد که مردم برای ترس از قحطی بت پرستی می‎کنند؛ وی یکی از این بت‎ها را به آن منطقه آورد که مردم برای ترس از قحطی به آن پناه ببرند.

معظم له در پایان با اشاره به اسرارالله در قرآن اظهارکردند: در سوره مبارکه حشر، اسرارالله در آنجا بیان شده است؛ در این سوره الملک القدوس در کنار هم آمده است؛ به نظر می‎رسد که در اینجا بیان شده است که به رغم که اینکه اکثر ملوک‎ها ظالم هستند، ولی این ملک، قدوس و پاک است تا بیان کند که ملک باید قدوس باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha