سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام ابوالفضل موسویان

حوزه/ باید هر چند سال یک بار تفسیر جدید و تازه ای را نگاشت؛ چراکه علوم و فهم بشری در طول چندین سال به صورت کامل متحول می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین موسویان امروز در سلسله پیش نشست های همایش بزرگداشت حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی که در دانشگاه مفید(ره) در قم برگزار شد، به تفسیر ارزشمند قرآن کریم توسط آن مرحوم اشاره کرد و گفت: باید هر چند سال یک بار تفسیر جدید و تازه ای را نگاشت؛ چراکه علوم و فهم بشری در طول چندین سال به صورت کامل متحول می شود.

وی ادامه داد: مهمترین مسائل و دغدغه های تفسیری حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی بحث خلقت انسان و زبان قرآن کریم است که هنوز هم مباحث و معضلات فراوانی در زمینه زبان شناسی قرآن کریم مطرح است و هدف ایشان نیز پاسخ‌گویی به همین بحث های چالش برانگیز قرآن کریم بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان با اشاره به بحث حقوق زنان در تفسیر برخی آیات سوره مبارکه نساء، خاطرنشان کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی معتقد است اگر این سوره به نام خانواده نام گذاری می شد، مناسب تر بود؛ اما امروز هم مسئله حقوق زنان مسئله روز است و باید برای شبهات پیرامون آن پاسخ های لازم را داشته باشیم.

این استاد حوزه تاکید کرد: یکی از دغدغه های آن مرحوم، پاسخ دادن به حقوق و نیاز های زنان در جامعه عصر حاضر و مقابله با عقائد فمینیستی است و در این زمینه نیز بحث ها و نظرات جامع و کاملی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان  اضافه کرد: حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی در آیه نخست سوره نساء معتقد است که در این آیه خطاب به تمام مردم است که از نگاه های بدبینانه و غیر مستقل به خلقت زن مبراست و خلقت مرد و زن از یک نوع است و اندیشه و تفکر برتری مرد بر زن را مطلقا باطل می داند.

وی اضافه کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی معتقد است نتیجه اصلی آیه نخست سوره نساء، بُعد هدایتی دارد و از تعدی به حقوق زنان توسط مردان را به صورت کامل رد کرده است و وجود اختلاف در خلقت خدشه ای به اصل و اساس خلقت دو جنس وارد نمی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان با اشاره به مسئله تمکین زن از مرد در دیدگاه حضرت آیت الله موسوی اردبیلی تاکید کرد: این اطاعت و تمکین شامل تمام موارد نمی شود و محدوده حفظ حقوق مرد را در بر می گیرد؛ همچنین علت برخی مشکلات تفسیری آیات قرآن نیز این است که در تفسیر آیات بیش از آنکه به آیات قرآن کریم توجه کنیم به روایات نظر داشته ایم.

این استاد حوزه با اشاره به مسئله مالکیت از نگاه حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی گفت: وی به صورت کامل به مالکیت زن در حیطه حقوق خود اعتقاد دارد؛ همچنین در مسئله حقوق اجتماعی نیز معتقد است که زن حق حضور در اجتماع مانند مرد را دارد و می تواند انتخاب شود و انتخاب کند و در این زمینه نیز هیچ گونه تفاوتی بین دو جنس نیست و این یک حق واقعی است و تشریفاتی نیست  .

وی با اشاره به برخی موارد اختلافی در خلقت مرد و زن گفت: عدم شهادت زن در دادگاه ها و مواردی از این قبیل کلیت ندارد و در موارد و شرایطی نیز وجود دارد که صرفا شهادت زن مورد قبول است و شهادت مرد مقبول نیست؛ همچنین حق فرزندآوری نیز در نگاه حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی از جمله حقوق مشترک مرد و زن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha