سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی  دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم

حوزه/ غرب با پیشینه زشت پرچمدار علم و دانش شده درحالی که دنیای اسلام در قرن های گذشته از چهره های علمی و آثار فاخری برخوردار بود، ولی غربی ها بدون دنیای اسلام هویتی نداشتند، اما امروز قضیه به نفع غربی ها پیش رفته است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام المسلمین زمانی در اختتامیه سومین نمایشگاه دستاودرهای پژوهشی  دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم که امروزدر سالن غدیر این دفتر در قم برگزار شد، با بیان اینکه اسلام دارای ظرفیت بسیاری برای تحول علمی است و این مسئله در گذشته اتفاق افتاده و باز قابل دست یابی است اظهار داشت: در دوره های گذشته دنیای اسلام، 4 میلیون کتاب در کتابخانه وجود داشته است و درهر منزلی کتابخانه ای بود و غربی ها وقتی حرفی می زدند به کتاب های اسلامی اشاره می کردند، ولی این دوره تاریخی کهن از دست رفت و غربی ها ازمسلمانان درمباحث علمی پییشی گرفته اند.

مسئول دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه عنوان کرد: غرب با پیشینه زشت پرچمدار علم و دانش شده و متأسفانه باید درسر سفره آنها بشینیم درحالی که دنیای اسلام در قرن های گذشته از چهره های علمی و آثار فاخری برخوردار بود، ولی غربی ها بدون دنیای اسلام هویتی نداشتند، اما امروز قضیه به نفع غربی ها پیش رفته و دنیای اسلام درمباحث علمی دچار افول شده است.

وی افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که شاهد کاستی هایی در مراکز علمی هستیم واز سویی شاهد شتاب دنیای علمی غربی و عدم شتاب در دنیای اسلام می باشیم و حتی آنها درهمه صنایع از دنیای اسلام  شتاب گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: اگر چه کاستیهایی بوده، ولی نباید از پیشرفت حوزه علمیه در مباحث علمی به راحتی گذشت. پیشرفت درتعداد رشته های علوم انسانی، که نمونه آن درجامعه المصطفی  است که 140 رشته و گرایش راه  اندازی شده است و این مسئله باعث شگفتی خیلی ازمراکز علمی دنیای شده است.

وی  به ده بایسته پژوهشی در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی پژوهش، تغییر نظام آموزشی از حفظ محوری به پژوهش محور، هدف مند شدن پایان نامه ها، استخراج  نظام معرفتی مانند عرفان، فلسفه و اقتصاد از قرآن، حدیث و کتابهای روایی، به روز رسانی مبانی دینی و معرفتی براساس نیاز سنجی روز، تحول علمی و دادستد و ارتباط علمی با مراکز علمی دنیا، نهضت ترجمه، حضور علمی در کنفرانس های دنیا، ارسال مقالات به مراکز پژوهشی دنیا ودعوت متفکران دنیا با اندیشه های مختلف به مراکز علمی کشور از جمله این امور بود.

مسئول دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با بیان اینکه حفظ محوری، نظامی خطایی بوده که ایجاد شده افزود: باید این نظام پژوهش برای تحول عملی راه اندازی شود تا شاهد رشد علمی باشیم.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha