جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه از ارسال قریب به ۲۶ هزار اثر به نهمین جشنواره علامه حلی(ره) خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی پیش از ظهر امروز در نشست خبری نهمین جشنواره علامه حلی(ره) که در ساختمان دارالولایه جمکران برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره، نمادی از فعالیت های پژوهشی طلاب جوان در یک سال فعالیت تحصیلی است که حرکتی مبارک بوده و روز به روز بالنده تر، گسترده تر و عمیق تر در حال پیشرفت می باشد.

وی ابراز داشت: این جشنواره به نوعی محصول تلاش های پژوهشی حوزه های علمیه است که در سطوح گوناگون یک، دو، سه و چهار حوزه در حال انجام می باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: این جشنواره در دوره نخست خود در سال 1387 قریب به 2 هزار و 249 اثر از کل کشور داشته و امروز در نهمین جشنواره علامه حلی قریب به 25 هزار و 278 اثر دریافت شده است که نشان دهنده رشد بالا در سال های اخیر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: البته ما به این نتایج راضی نیستیم و امیدواریم با فعالیت بیشتر شاهد رشد کیفی و کمی چشمگیری در آثار باشیم.

وی با اشاره به برخی از فعالیت های معاونت پژوهش حوزه های علمیه، اظهار داشت: ما در سطح یک حوزه، قریب به 64 ساعت درسی برای روش و فنون پژوهش اختصاص داده و از پایه سوم به بعد نیز در هر نیم سال تحصیلی، طلاب باید از یک درس، یک مقاله ارائه دهد و در پایه ششم، تحقیقات پایانی داشته باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: در حال حاضر نسبت به سطح دو و سه این انگیزه را برای طلاب ایجاد کردیم که پنج نمره شفاهی برای طلاب در نظر گرفته شده و می توانند با ارائه مقاله، این پنج نمره را دریافت نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر، طرح منظم پژوهشی را برای سطح دو و سه حوزه نیز در برنامه داریم تا بتوانیم آن را اجرایی نماییم.

وی تصریح کرد: همچنین طرح کارنامه پژوهشی طلاب نیز تدوین شده و تا ابتدای سال 97، سامانه آن راه اندازی خواهد شد که در مسیر فعالیت های پژوهشی طلاب اثرگذار است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان داشت: نظام آموزش پژوهش محور را در دست تدوین داریم که به نظر می رسد تحول نظام آموزشی موجود به سمت نظام آموزش پژوهش محور از تحولات اساسی است که باید در حوزه رخ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی اظهار داشت: رتبه بندی پژوهشگران از دیگر طرح هایی است که در دست معاونت پژوهش بوده و آیین نامه آن تدوین شده و در حال ایجاد مقدمات اجرایی آن هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که معاونت پژوهش حوزه های علمیه برای به روز شدن موضوعات پایان نامه های حوزوی چه برنامه ای دارد؟ ابراز داشت: پایان نامه ها زیر نظر معاونت آموزش حوزه های علمیه قرار داشته و ما فقط نقش ارائه دهنده ایده و پیشنهاد را داریم؛ اما موضوع جدی در شوراهای مرجع مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حال پیاده سازی است تا پایان نامه ها به سمت نیازهای روز جامعه و تعمیق علمی رفته و به معاونت های آموزش و پژوهش تکلیف شده تا در این رابطه، طرح و برنامه خود را ارائه نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: همچنین مصوب شده که دفاع پایان نامه ها به مراکز تخصصی و مدیریت های استانی در صورت احراز توانایی واگذار شود تا هدایت علمی بهتری انجام پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: بازبینی فرآیند پایان نامه نویسی نیز از برنامه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه است تا بتوان از اشکالات موجود آن کاسته شود.

وی بیان داشت: انجام طرح کلان نیازسنجی در معاونت پژوهش حوزه های علمیه، یکی از برنامه های این معاونت بوده که تاکنون هشت مجلد در موضوعات فقه، سیاست، اقتصاد، کلام و ... به اتمام رسیده و چاپ شده است تا علاقمندان بتوانند موضوعات به روز پایان نامه ها را دریافت نموده و بر روی آن کار نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشت: همچنین مکلف شدیم سامانه نیازسنجی به روز را راه اندازی کرده تا نیازهای جامعه نو به نو در این سامانه وارد و اضافه شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در پایان ابراز داشت: اختتامیه نهمین جنشواره علامه حلی (ره) با پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی  و رونمایی از یکی کتاب های آیت الله امینی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha