یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
بسته خبری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

داخلی

 

بازار در اردوکشی ها شوکه شد

اعتراض شهروندان ایرانی رکوردهای تازه‌ای در بازار دلار و سکه و بورس به جای گذاشت. قیمت هر دلار آمریکایی تا ٤‌هزار و ٣٠٠ بالا رفت و با نزدیک‌شدن به زمان تعطیلی بازار این رقم کمی فروکش کرد و به ٤‌هزار و ٢٩٠ رسید. در بازار طلا هم هر سکه طرح قدیم با ٢٥‌هزار تومان افزایش قیمت به یک‌میلیون و ٤٢١‌هزار تومان رسید. در تالار حافظ هم تداوم تجمع اعتراضی ریزش شدید شاخص‌ها را به دنبال داشت. به‌طوری که شاخص بورس یک‌هزار و ٦٤٩ واحد سقوط کرد. این ریزش شدید شاخص بورس در سال ٩٦ بی‌سابقه بوده است.

رای ناپلئونی کمیسیون تلفیق به بودجه ۹۷

نمایندگان سعی کردند با اشاره به رای به اصطلاح ناپلئونی تصویب کلیات بودجه، این پیام را به ملت بدهند که برنامه دخل و خرج سال آینده کشور، مسیری پر فراز و نشیب برای تصویب در مجلس پیش‌رو دارد و با این حساب، نهتنها احتمال اعمال تغییراتی اساسی در جزییات لایجه دولت درکمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس وجود دارد، بلکه همین حمایت ٥٢ درصدی اعضای کمیسیون تلفیق از کلیات لایحه بودجه نیز درحالی منجر به تصویب آن شده که به جز ٢ درصد ممتنع، حداقل ٤٦ درصد اعضای کمیسیون از اساس مخالف لایحه‌اند. تا آنجا که حتی حاضر نشدند به کلیات آن رای بدهند.

 

«آیت الله مایک» در پس پرده اغتشاشات ایران

سازمان سیا ۶ ماه قبل مایکل دی آندریا،افسر سازمان سیا را به‌عنوان مدیر جدید اداره عملیات مخفی این سازمان در ایران منصوب کرد. آندریا پس از ازدواج با یک زن مسلمان به دین اسلام گرویده و نام خود را به آیت‌الله مایک تغییر داد. آیت‌الله مایک (مایکل دی آندریا) در کشورهای خاورمیانه عملیات مخفی بسیار زیادی را با موفقیت انجام داده است. با توجه به کارنامه و سابقه کاری مایکل دی آندریا درگذشته، به‌روشنی می‌توان فهمید که در پشت ناآرامی‌ها و اغتشاشات ایران چه کسی قرار دارد. از طرفی هم ایالات‌متحده آمریکا آشکارا حمایت خود را از این ناآرامی‌ها در ایران اعلام کرده است.

 

زنگ خطر فرسوده های کرمانی هم به صدا درآمد

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار کرد: بیش از 450 هکتار بافت فرسوده در چند محله از شهر اراک وجود دارد که حدود هفت درصد از مساحت این شهر را به خود اختصاص داده است و 12 درصد جمعیت شهر اراک در بافت فرسوده سکونت دارند.وی بیان کرد: با توجه به حجم گسترده جمعیت ساکن بافت فرسوده این شهر ضرورت ساماندهی توسط دستگاه‌های مربوطه و نوسازی در این بخش دو چندان است.

 

گزارش ینی شفق از پشت پرده ناامنی ها در ایران

روزنامه ینی شفق نزدیک به دولت ترکیه با اشاره به اغتشاشات اخیر در ایران و نقش آمریکا و سازمان جاسوسی مرکزی این کشور در این اغتشاشات نوشت: علاوه بر سلطنت طلبان، طرفداران بارزانی و گروه پژاک، نقش اصلی را جان مک کین، سناتور حزب جمهوریخواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، و سازمان سیا بر عهده دارند.

 

شناور ایرانی به خلیج فارس قدم گذاشت

گشت تحقیقاتی کشتی اقیانوس پیمای کشور با نام کاوشگر خلیج فارس از بندرعباس آغاز شد. در این شناور ۱۲ محقق در مدت ۶ روز در محدوده تنگه هرمز کاوش می‌کنند. این شناور ۱۵ گره دریایی سرعت دارد و نمونه برداری از رسوبات کف دریا‌ها واقیانوس‌ها از قابلیت‌های این شناور تحقیقاتی است.

 

ناآرامی ها ناکام ماند

فراخوان های مشکوک برای تجمعات اعتراضی که با موج سواری به برخی نارضایتی ها از مسایل اقتصادی و مشکلات موسسات مالی و اعتباری طی یک هفته گذشته در فضای مجازی از سوی عواملی در خارج از کشور سازماندهی می شد در مواجهه با (نه ملی) در حال فروکش کردن کامل است.

 

کشته های تاکستانی تکذیب شد

دادستان شهرستان تاکستانِ قزوین،ضمن اظهار تاسف از اقدام اخیر برخی از افراد آشوبگر در حمله و تخریب، دفتر امام جمعه، حوزه علمیه و اداره تبلیغات اسلامی این شهر گفت:  لیدرهای اصلی شناسایی شده، اهل تاکستان نبودند و پرونده آنها در دست بررسی است.وی افزود: شایعات مطرح شده پیرامون کشته شدن چندین نفر در تاکستان، در جریان اغتشاشات اخیر قویا تکذیب می شود و در همین راستا با افرادی که در این زمینه شایعه پراکنی می کنند و آب در آسیاب دشمن می ریزند، برخورد قانونی خواهد شد.

سرقت کلان سابقه دارها از از سازمان منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: تصرف اراضی ملی بحث سابقه‌داری است و حدود 108 هزار هکتار اراضی تصرفی در استان کرمان داریم که از سال 85 هم تعیین تکلیف نشده است.منابع طبیعی براساس وظیفه قانونی خود باید طرح دعوا و این مسأله را پیگیری کند.

 

پایتخت را سکوت فراگرفت

معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران گفت:خوشبختانه در هیچ‌یک از نقاط شهر تهران که در شب‌های گذشته که شاهد ناآرامی بودیم،امشب اتفاقی رخ نداده و شهر در نهایت امنیت به سر می‌برد.همچنین امروز در هیچ‌کدام از شهرهای استان تهران هم شاهد حادثه یا تجمعی نبوده‌ایم.

 

شورش علیه اسلام در متن جامعه اسلامی

چندتن از آشوب‌گران فتنه‌گر با حمله به بقاع متبرکه استان مازندران، امامزاده سیدگل‌عمو و سیده سکینه روستای ایوک، امامزاده سیدمحمد(ع) روستای‌کتی‌لته و امامزاده سید عبدالله(ع) روستای کشکا  و قرآن ها را به آتش کشیدند.

 

رییس جمهور هم دست سهامی ها را گرفت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به دستور رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف سهام عدالت تا ۲ هفته آینده بیان داشت: به زودی امکان نقل و انتقال سهام عدالت در بازار سرمایه فراهم می‌شود.وی افزود : سهام عدالت هم‌اکنون ۱.۵ میلیون تومان می‌ارزد و برای ۵۰ میلیون نفر اختصاص می‌یابد.

لبخند آیت الله به هجمه های اخیر

آیت الله العظمی «ناصر مکارم شیرازی» در واکنش به نشر اکاذیب اخیر درباره دریافت بودجه به وسیله ایشان گفتند: من تا به امروز یک ریال از دولت نگرفته‌ام و نخواهم گرفت و آنچه ما شهریه می‌دهیم همه‌اش از وجوهات شرعیه است گاهی هم کمک های مردمی هست برای ساخت سازها.این مرجع تقلید با اشاره به داده نمای کاذب یکی از روزنامه ها که نهاد دولتی جامعة المصطفی(ص) العالمیة را نیز به ایشان نسبت داده بود فرمودند: جامعة المصطفی(ص) ذره‌ای به من ارتباط ندارد.

 

آستان قدس دست به مرمت برد

به همت کارشناسان اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، هزار و ۷۱۰ نسخه خطی و قرآنی شامل هزار و ۶۵۳ نسخه خطی و ۵۷ قرآن خطی در طول ۹ ماهه نخست سال جاری در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) مرمت شد.

 

ناگفته های رهبری از حوادث اخیر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: در قضایای چند روز اخیر، دشمنان ایران با ابزارهای گوناگونِ در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند ولی آنچه که مانع دشمن و اعمال دشمنیِ اوست، وجود روح شجاعت، فداکاری و ایمان در ملت است.ایشان افزودند: من در خصوص این قضایا حرف‌هایی دارم و در وقت آن با مردم عزیزمان سخن خواهم گفت.

 

دود اغتشاشات خیابانی در چشم مردم رفت

طی مدت دو روزی که از تجمعات غیرقانونی در کشور می‌گذرد و با آشوب که در برخی موارد با تخریب اموال عمومی نیز همراه شده است، بازار سرمایه نیز از تخریب آشوب گران در امان نبوده که حدود 2700 واحد سقوط شاخص  را می‌توان نتیجه جولان آشوبگران دانست.این رقم سقوط که طی  3 سال اخیر بی سابقه بوده است، بدین معنی است که بر دارایی حدود 50 میلیون نفری که برگه سهام عدالت در دست دارند تاثیر گذاشته است و دارایی آنان را با تزلزل مواجه ساخته که بلاشک با تداوم تجمعات خیابانی انتظار کاهش بیشتر نیز می‌رود.

 

فساد دولتی واکاوی شد

جهانگیری با بیان اینكه دولتی‌بودن اقتصاد كشور یكی از اصلی‌ترین دلایل گسترش دامنه فساد در كشور است، افزود: در دولت تدبیر و امید بارها بطور جدی اعلام كردیم كه در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هر كس كه به فساد آلوده شود باید با او برخورد شود.

 

عوامل افزایش هزینه تولید و رانت اقتصادی شناسایی شدند

بسیاری از اقتصاددانان و تحلیل‌گران بازار بر این باورند که افزایش مالیات، نرخ ارز و هزینه نیروی انسانی باعث شده تا هزینه تولید در ایران به حدود دو برابر میزان جهانی برسد. حریری در پایان با بیان اینکه دو نرخی بودن ارز برای اقتصاد مفسده انگیز است، گفت: دو نرخی بودن کالا راه را برای رانت اقتصادی و تخصیص ارز به کالا‌هایی غیراساسی باز می‌کند و باعث می‌شود که هزینه‌هایی سنگین بر دوش دولت گذاشته شود.

 

«گل» به دانش‌آموزان هم رسید

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در مجموع میانگین سن مصرف مواد مخدر تغییر نکرده است اما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد در جمعیت دانش آموزی افراد در 15، 16 و 17 سالگی شروع به مصرف گل می کنند و مصرف گل در سنین پایینتر شروع می شود. مصرف شیشه در کشور به شدت پایین آمده و اکنون گل دومین ماده مصرفی شده است.

 

عذر خواهی وزیر از متضرران اخیر

محمدجواد آذری جهرمی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: یکی از جهت گیری های دولت برای حل معضل بیکاری توسعه کسب وکارهای نوپا و تقویت فضای مجازی بوده و خواهد بود.وی افزود: وظیفه دارم از صدها هزار هموطن عزیزی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده اند عذرخواهی کنم.

 

تورم واردات علیه صادرات

روزنامه اصلاح‌طلب مردمسالاری درباره تجارت خارجی کشور گزارش داده است: آمار تجارت خارجی کشور در نه ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که کسری تراز تجاری کشور در این مدت به ۵ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار رسیده است و ارزش واردات از صادرات غیرنفتی پیشی گرفته است. ارزش کالاهای وارداتی ایران به ازای هر تن، تقریباً چهار برابر ارزش کالاهای صادراتی کشور است و این امر نشان می‌دهد که چرخه صادرات مواد خام، نیمه‌خام یا با ارزش‌افزوده اندک همچنان بر اقتصاد کشور حاکم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha